تبیان، دستیار زندگی
1700 ناشر كشور از ابتدای راه‌اندازی طرح فیپای اینترنتی كتابخانه ملی به عضویت این طرح در آمده و فیپای كتاب‌های در دست انتشار خود را به صورت الكترونیكی و از طریق اینترنت دریافت كرده‌اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

1700 ناشر در طرح صدور فيپاي اينترنتي عضو شدند

طرح فیپای اینترنتی كتابخانه ملی

1700ناشر كشور از ابتداي راه‌اندازي طرح فيپاي اينترنتي كتابخانه ملي به عضويت اين طرح در آمده و فيپاي كتاب‌هاي در دست انتشار خود را به صورت الكترونيكي و از طريق اينترنت دريافت كرده‌اند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بر اساس اعلام مديريت پردازش معاونت كتابخانه ملي سازمان اسناد و كتابخانه ملي، از ابتداي آغاز طرح ارائه فيپا(‌فهرست‌نويسي پيش از انتشار) به صورت اينترنتي تعداد زيادي از ناشران كشور از مزاياي گوناگون آن از جمله تسريع فرآيند درخواست فيپا و تحويل مدرك، عدم نياز به مراجعه حضوري به واحد فيپا و تسريع فرآيند فهرست‌نويسي و تحويل برگه فيپا به ناشران استفاده كرده‌اند.

ناشران مختلف براي عضويت در اين طرح، كه امكان درخواست فيپا از تمام نقاط كشور به طور يكسان را نيز فراهم كرده‌، مي‌توانند پس از ارائه درخواست خود به واحد فهرست‌نويسي پيش از انتشار كتابخانه ملي از طريق تلفن يا پست الكترونيكي و مراجعه به نشاني http://opac.nlail.ir، شناسه كاربري و رمز عبور خاص خود را دريافت كنند.

بر اساس اين طرح، ناشران براي دريافت فيپاي هر عنوان كتاب مي‌توانند پس از مراجعه به بخش فيپا در پايگاه اطلاع‌رساني سازمان اسناد و كتابخانه ملي و درج شناسه كاربري و رمز عبور و ورود به پرسشنامه الكترونيكي فهرست‌نويسي پيش از انتشار، به الصاق فايل مربوط به صفحه عنوان، فهرست مندرجات، مقدمه و پيشگفتار، تعدادي از صفحات متن كتاب، فهرست منابع و مآخذ  يا كل كتاب اقدام كنند.

درخواست‌هاي واصله از طريق اينترنت در مدت زمان مقرر‌( 6 روز كاري‌) بررسي و برگه فيپاي صادره توسط كتابخانه ملي به نشاني پست الكترونيكي ناشر متقاضي ارسال مي‌شود.

همچنين واحد فهرست‌نويسي پيش از انتشار كتابخانه ملي با شماره تلفن‌هاي 81623114 ، 81623104‌(021) و پست الكترونيكي: fipa@nlai.ir آماده پاسخگويي به سؤالات ناشران در مورد اين طرح و ساير مسائل مرتبط با فيپا ست. پيش از اجراي اين طرح، ناشران مختلف و به خصوص ناشران شهرستاني با مشكلات فراواني در مورد دريافت فيپاي كتاب‌هاي در دست انتشار خود، مواجه بودند.