تبیان، دستیار زندگی
متخصصان مشاوره به افراد مجردی که به دنبال زوجی ایده آل برای خود می گردند ، می گویند: "آن یک نفر" باشید تا بتوانید " آن یک نفر" را پیدا کنید، در مورد ازدواج هم همین طور است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آتش بس

زندگی مشترک با حال (2)

آتش بس

برای خواندن مقاله ی قبل اینجا را کلیک کنید.

در مقاله ی قبل به 3 مورد برای تداوم بخشیدن به عشق در رابطه ی زناشوئی ،اشاره کردیم. در این قسمت به موارد بعدی می پردازیم .

4- در"حال" زندگی کنید. نه گذشته نه آینده

متخصصان مشاوره به افراد مجردی که به دنبال زوجی ایده آل برای خود می گردند ، می گویند: "آن یک نفر" باشید تا بتوانید " آن یک نفر" را پیدا کنید، در مورد ازدواج هم همین طور است.

هر چه بیشتر احساس شادی کنید، ازدواج تان هم شادتر است، و کنترل اختلافات نیز آسان تر خواهد بود.

به این نکته اعتراف کنید: شما عادت داشتید هنگام معاشرت با همسرتان، موهای تان را به بهترین نحو آرایش کنید و برای انتخاب جذاب ترین لباس، وسواس زیادی به خرج دهید، حال: یک عرق گیر لکه دار و یک تی شرت به درد نخورده و نامرتب! وقت شیک کردن رسیده است. آن یال ها را شانه کنید، آن دندان ها را مسواک بزنید. یک لباس جدید بپوشید. اگر در مورد ظاهرتان احساس خوبی داشته باشید، چشمان تان می درخشند، ارتباط چشمی بیشتری برقرار می کنید و این کار برق چشمان تان را به همسرتان منتقل می کند و شعله های عشق در وجودتان جان می گیرد.

5- همیشه منصفانه بجنگید.

اختلافات بخشی عادی و حتی نشانه سلامت رابطه‌اند. مهم این است که چگونه با آن‌ها روبه رو شویم. در یک تحقیق در مورد ازدواج‌های بادوام در فلوریدا، توانایی حل مسائل به‌طور مشترک به عنوان عامل اصلی در رابطه 70 درصد زوج‌های خوشبخت معرفی شد و تنها 33 درصد زوج‌های ناراضی به کارگیری این مهارت را به خوبی می‌دانستند. با به کار گرفتن ابزار و داشتن نگرش صحیح، اختلافات تبدیل به شاهراهی می‌شود که رابطه را به سوی صمیمیت هر چه بیشتر سوق می‌دهد. فرصتی برای دیده شدن و مورد عشق واقع شدن شخصیت واقی شما، برای پذیرفتن این که همسرتان قابل ستایش است و برای ایجاد اتحادی مستحکم، بدون فروپاشی یا وجود خشم‌های پنهان.

اول از همه: از انتقاد، مقابله و دشمنی بپرهیزید. محققان دانشگاه کالیفرنیا که بیش از یک دهه روابط 79 زوج را دنبال کردند به این نتیجه رسیدند: افرادی که به زودی طلاق گرفتند کسانی بودند که به جواب‌های طولانی مدت و با صدای بلند عادت داشتند و همیشه در حال حمله یا دفاع بودند. از سوی دیگر، زوج‌های خوشبخت از به زبان آوردن افکار انتقادی امتناع می‌کنند، مانع از بالا گرفتن بحث‌ها می‌شوند و عبارات مطلق مثل «همیشه» یا «هرگز» را به کار نمی‌برند.

اگر جدایی در گرفت، سعی کنید موضوع را عوض کنید، طنز لطیفی به کار ببرید، با همسرتان همدردی کنید، و یا باز هم از او تشکر کنید. خیلی دیر شده؟ آتش بس بخواهید، از هم دور شوید و برای مدتی خونسردی خود را به دست بیاورید.

6- زمان و مکان مناسب را برگزینید.

اگر خسته یا گرسنه هستید، بحث‌هایی را که ممکن است با خشونت همراه باشند، شروع نکنید. گرسنگی و خستگی می‌تواند موجب حرف‌های ناخوشایند و افکار منفی شود. این گونه بحث‌ها را برای وقتی بگذارید که تنشی وجود نداشته باشد. شاید یک لقمه غذا حال‌تان را بهتر کند.

هرگز وقتی یک چشم‌تان به چیز دیگری است، سعی نکنید در مورد مسائل مهم زناشویی صحبت کنید. تلویزیون، تلفن و کامپیوتر را خاموش کنید. اگر چیزی می‌خوانید، آن را کنار بگذارید. اگر حواس‌تان پرت است یا دارید بیرون می‌روید، بحث را برای وقتی دیگر بگذارید. شما نمی‌توانید اختلافات را با عجله زیاد حل کنید.

همچنین یادتان باشد این که چگونه با این شرایط کنار بیایید فقط روی شما تأثیر نمی‌گذارد. آیا گفت‌وگو خوب پیش می‌رود؟ آیا با شادی به پایان می‌رسد؟ اگر نه، آن را متوقف کنید و برای وقتی بگذارید که «بچه‌ها» در اطراف نباشند. وقتی بچه‌ها حضور دارند، بحث را محترمانه و ثمربخش پیش ببرید.

تحقیقات نشان می‌دهد هنگامی که والدین مسایل را به‌طور سازنده حل و فصل می‌کنند، کودکان شکوفا شده و مهارت‌های ارتباطی خوب را جذب می‌کنند. اما وقتی کودکان در معرض داد و فریادهای بی‌نتیجه قرار می‌گیرند، ناامنی و مشکلات رفتاری در آن‌ها شکل می‌گیرد.

7- گوش‌هایتان را باز کنید.

موثرترین گامی که می‌توانید برای حفظ ازدواج‌تان بردارید: کمتر بگویید و بیشتر بشنوید . سرزنش‌، توهین، انتقاد و زورگویی نتایج وخیمی به دنبال دارد یا حداقل محیط زندگی را به جهنمی تبدیل می‌کند. وقتی صحبت‌ها ستیزه‌جویانه می‌شوند، حرف همسرتان را قطع نکنید، پیشنهاد ندهید و زود از خودتان دفاع نکنید. وقتی مساله ی احساسات به میان می‌آید، باید شنیده شود. پس سر تکان دهید، عبارات را تکرار کنید و یا به آرامی اوهوم بگویید تا نشان دهید به احساسات ورای کلمات اهمیت می‌دهید.

گاهی برای ایجاد صمیمیت بیشتر، فقط لازم است به آن چه طرف مقابل می‌گوید، بیشتر توجه کنیم.

پایان

منبع : موفقیت – با تغییر و تلخیص

مقالات مرتبط :

تن و تن پوش                   

تو همانی که هستی 

کلید قلب همسرم             

حق مرد بر زن در کلام معصومین(ع )

حق زن بر مرد در کلام معصومین(ع )

20کپسول برای همسران خانه               

فقط تو، خود خود تو ...

دلداده های هم فکر       

کمتر گله کن             

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.