تبیان، دستیار زندگی
در قسمت قبل مطلب مربوط به خاطره های زیبا مربوط به تعظیم و تكریم « نماز » توسط الگوهای رفتاری را مطرح نمودیم اینك می خوانیم ... با در نظر گرفتن اصولی كه اختصاراً به آنها اشاره شد ، باید سعی كنیم كه مسئله توجه كودك به ارزش و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توأم كردن نماز با تجارب متنوع و خوشایند برای كودكان و نوجوانان (7)

در قسمت قبل مطلب مربوط به خاطره های زیبا مربوط به تعظیم و تكریم « نماز » توسط الگوهای رفتاری را مطرح نمودیم اینك می خوانیم ...

با در نظر گرفتن اصولی كه اختصاراً به آنها اشاره شد ، باید سعی كنیم كه مسئله توجه كودك به ارزش و اهمیت نماز و بالطبع یادسپاری آن را با موقعیت های خوشایند و دوست داشتنی توأم نماییم. در این شرایط ، بازآفرینی آموخته ها راحت تر و لذت بخش تر خواهد شد. به عنوان مثال اقامه نماز همراه با اعضای خانواده ، اقامه نماز با مهمانان و خانواده های فامیل و نزدیكان ، همراه با بچه ها و بزرگسالان ، اقامه نماز در نماز جمعه ، برپایی نماز در مدارس همراه با معلمان و مربیان ، اقامه نماز در پاركها، برگزاری نماز در میدانهای ورزشی ، اقامه نماز در فرودگاهها و ..... می تواند برای كودكان و نوجوانان بسیار خوشایند و دوست داشتنی باشد . همان طوری كه پیشتر ذكر شد، در خانواده و مدرسه باید بهترین شرایط عاطفی و روانی و نهایت خوشرویی اولیاء و مربیان به هنگام نماز فراهم باشد، تا جایی كه كودكان در انتظار وقت نماز و نماز خواندن والدین باشند. با رعایت این شرایط ، كودكان و نوجوانان با نماز خو گرفته ، شیفته آن خواهند شد.

نگاهی به رفتار پیامبر بزرگوار (ص) اسوه و الگوی كامل انسانها در این زمینه ، بسیار عبرت انگیز است.

روزی پیامبر اكرم با جمعی از مسلمین در نقطه ای نماز می گزاردند . موقعی كه آن حضرت به سجده می رفت حسین (ع) كه كودك خردسالی بود به پشت پیغمبر سوار می شد، پاهای خود را حركت می داد و هی هی می كرد . وقتی پیامبر می خواست سر از سجده بردارد او را می گرفت و پهلوی خود به زمین می گذارد . باز در سجده دیگر تا پایان نماز ، طفل مكرراً به پشت پیغمبر سوار می شد . یك نفر یهودی ناظر این جریان بود . پس از نماز به حضرت عرض كرد : شما با كودكان خود طوری رفتار می كنید كه ما هرگز چنین نمی كنیم . پیغمبر اكرم در جواب فرمود : اگر شما ها به خدا و رسول خدا ایمان داشتید با كودكان خود رئوف و مهربان بودید . مهر و محبت پیغمبر عظیم الشان نسبت به كودك ، مرد یهودی را سخت تاثیر قرار داد و او صمیمانه آئین مقدس اسلام را پذیرفت .

ادامه دارد ...

كاربر محترم در قسمت بعدی می توانید مطالب مربوط به افزایش تجارب موفقیت آمیز كودكان در خواندن نماز و توجه به نیازمندیهای كودكان و نوجوانان در اقامه نماز را مطالعه نمایید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.