تبیان، دستیار زندگی
مراسم ویژه پنجاه سال انیمیشن ایران صبح دیروز با حضور معاون سینمایی وزیر ارشاد و تنی چند از هنرمندان این عرصه در محل سینما حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراسم ویژه پنجاه سال انیمیشن ایران برگزار شد

مراسم ویژه پنجاه سال انیمیشن ایران برگزار شد

مراسم ویژه پنجاه سال انیمیشن ایران صبح دیروز با حضور معاون سینمایی وزیر ارشاد و تنی چند از هنرمندان این عرصه در محل سینما حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

در این مراسم مهندس جعفری جلوه، محمد آفریده مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، کریمی صارمی، مسعود شاهی رئیس بنیاد رودکی، اسفندیار احمدیه، وحید نصیریان، بهرام عظیمی، عبدالله علیمراد و تنی چند از هنرمندان انیمشن حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم اکبر عالمی مجری برنامه گفت: از سال 1353 که مرکز انیمشن در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت خود را آغاز کرد من افتخار تدریس در این را داشتم. امروز در این مراسم ویژه برای بزرگداشت اسفندیار احمدیه یکی از پیشکسوتان هنر انیمیشن دور هم جمع شده ایم. او امروز در آستانه 80 سالگی است. او سال 1337 فیلم انیمیشن13 ثانیه ای "ملانصرالدین" را با همان ابزار اولیه این هنر ساخت.

وی افزود: امروز با وجود فناوری دیجیتالی همه علاقمندان به این هنر می توانند در همه نقاط این کشور به راحتی دست به ساخت یک انیمیشن بزنند. خوشبختانه در حال حاضر استعدادهای زیادی در این حرفه فعالیت می کنند. به تصویر کشیدن انیمشن های بلند سینمایی همچون رستم و سهراب توسط کورش دالوند و قلب سیمرغ به کارگردانی وحید نصیریان از جمله این استعدادهای جوان است.

در ادامه این برنامه انیمشن کوتاهی در ارتباط با سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی به نمایش درآمد و پس از آن نیز فیلم انیمیشن پرنده سیاه ساخته مرحوم مرتضی ممیز نمایش داده شد. بعد از پخش این دو اثر با حضور دکتر ناصر گل محمدی مدیر گروه انیمیشن دانشگده صدا و سیما، مسعود شاهی رئیس بنیاد رودکی از سارا سعیدان، وحید نصیریان و عبدالله علیمراد به عنوان سه نسل از هنرمندان انیماتور تقدیر شد.

پس از این بخش از برنامه فیلمی کوتاه درباره زندگی اسفندیار احمدیه به همراه پخش آثار انیمیشن این هنرمند همچون ملا نصرالدین، موش و گربه، نارنج و ترنج، خوشه گندم، زندگی، زاغی زیرک، رستم و اسفندیار و ... به نمایش درآمد.

در ادامه این مراسم معاون سینمایی وزیر ارشاد گفت: این مراسم امروز برای پاسداشت هنر شرقی و بزرگداشت هنرمند ایرانی احمدیه برپا شده است، امروز از ایرانی و ایرانی بودن سخن می گوییم. ایرانی بودن صرفا یک پسوند عاریت گرفته نیست، ایرانی بودن فقط به نام نیست، نام ایرانی داشتن تنها کفایت نمی کند، بلکه شناسنامه داشتن هم لازم است. شناسنامه در عمق جان و مبنای افکار و لحظه به لحظه رفتار ماست. برای شناسنامه داشتن باید در همه لحظات ایرانی باشیم و ریشه در چنین خاستگاهی داشته باشیم.

مراسم ویژه پنجاه سال انیمیشن ایران برگزار شد

وی ادامه داد: ایران یک تاریخ و یک جغرافیاست، ایران به تنهایی یک جغرافیا نیست این دو باهم ایران را تعریف می کنند. ایران کشوری با هشت هزار سال تمدن و تدین به طور توامان است. ایرانی هیچ زمان خدایی واحد را پرده نکشید، البته ممکن است در فراز و فرودهایی تاریخی دچار کمبود شده باشد، اما ایرانی یک موحد به تمام معنا خواهد بود. ایرانی به واسطه همین تمدن توانسته در تمام بخش های فرهنگ و هنر و حتی در صنایع مختلف بر صدر بنشیند. ما باید به واسطه چنین میراث و به نمایندگی از چنین گذشته ای در هر عرصه ای کار کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر سه مکتب انیمیشنی دیسنی امریکا، زاگرب و شرق دور مانگا در جهان فعالیت می کنند. کشورهایی که امروز این سه مکتب را در جهان معرفی کرده اند خود صاحب سبک در این عرصه نیستند. ما باید با تمام توان خود با سرعت بر آنها غلبه کنیم. اقطاع چند قرنی و استعماری که ترجمه را جایگزین انتشار کرده موجب شد تا ما از این چرخه دور بمانیم. ما گنج های بسیاری در دسترس داریم که می توان با تکیه بر آنها انیمشن های ملی تولید کینم.

جعفری جلوه تاکید کرد: حال زمان بازآفرینی هویت اصیل است، ایرانی به مدد انقلاب دوباره به تاریخ و هویت ایرانی خود بازگشته است. امروز اینجا درباره سه نسل از انیماتورهای سینمای ایران گفته شد، این سه نسل می کوشند میراث دار این هنر کهن باشند، با وجود این عزیزان ما احساس می کنیم که گنج های با اطمینانی در دست ماست.

وی با اشاره به بخش تولید و عرضه انیمیشن در سطح بین الملل گفت: اگر انیمیشن بخواهد در کشور و حتی در سطح بین الملل به رونقی دست یابد، باید رابطه مستقیم بین تولید و عرضه این هنر به وجود آورد. انیمیشن هنر گرانی است. به همین دلیل باید تنها به فکر سرمایه گذاری در این بخش نباشیم، بلکه زمینه هایی را نیز برای عرضه مناسب آن فراهم کنیم. برگشت سرمایه برای این هنر می تواند از طریق رسانه ملی و یا ارگان های مربوط انجام شود.

معاون سینمایی وزیر ارشاد در ارتباط با تولیدات منطقه ای و جهانی انیمیشن توسط ایران گفت: انیمیشن نباید تنها با تکیه بر قالب ملی و بومی تولید شود، بلکه باید موارد مصرفی آن را در سطح جهانی و بین المللی و حتی منطقه ای را نیز در نظر بگیریم. تولیدات این عرصه باید بر اساس استاندارد جهانی ساخته شود. امیدوارم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عمراه کانون پرورش فکر کودکان و نوجوان و رسانه ملی بتوانند فضای گلخانه ای هنر انیمیشن را به فضای ملی برای حضور در عرصه های بین المللی تبدیل کنند.

در پایان این مراسم با حضور ناصر گل محمدی، محمد آفریده، مهندس جعفری جلوه، علیرضا گلپایگانی مدیر گروه انیمیشن دانشگاه هنر و مسعود شاهی از اسفندیار احمدیه تقدیر شد.

منبع :خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط :

گزارش تصویری مراسم ویژه پنجاه سال انیمیشن ایران

تجلیل از پدر انیمیشن ایران

گزارش تصویری مراسم تجلیل از زرین کلک پدر انیمیشن ایران

دغدغه‌های پدر انیمیشن ایران ، انیمیشن را دریابید