تبیان، دستیار زندگی

بررسی تأثیر پوشش خوراکی هیدروژل سدیم آلژینات حاوی نانو ذرات نقره سنتز شده با گیاه انار بر عمر نگهداری گوشت تازه گاو

گوشت از جمله مهم ترین منابع پروتئینی به شمار می رود و غنی از اسیدهای آمینه ضروری برای بدن، مواد معدنی مانند آهن و روی، انواع ویتامین ها و همچنین انرژی کافی است که باعث می شود گوشت در زمره بهترین و کامل ترین مواد غذایی دسته بندی شود. اما مهم ترین چالش گوشت فساد پذیری بالای آن می باشد که از جنبه سلامت و کیفیت آن را تحت تاثیر قرار می دهد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی تأثیر پوشش خوراکی هیدروژل سدیم آلژینات حاوی نانو ذرات نقره سنتز شده با گیاه انار بر عمر نگهداری گوشت تازه گاو
نام ارائه دهنده/دهند گان: نیکی بابامرادی - نرگس پرکار
زمینه و نوع پروژه: شیمی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان دوره اول فرزانگان 6

بررسی تأثیر پوشش خوراکی هیدروژل سدیم آلژینات حاوی نانو ذرات نقره سنتز شده با گیاه انار بر عمر نگهداری گوشت تازه گاو
 چکیده پروژه
گوشت از جمله مهم ترین منابع پروتئینی به شمار می رود و غنی از اسیدهای آمینه ضروری برای بدن، مواد معدنی مانند آهن و روی، انواع ویتامین ها و همچنین انرژی کافی است که باعث می شود گوشت در زمره بهترین و کامل ترین مواد غذایی دسته بندی شود. اما مهم ترین چالش گوشت فساد پذیری بالای آن می باشد که از جنبه سلامت و کیفیت آن را تحت تاثیر قرار می دهد. در پژوهش حاضر به منظور جلوگیری از فساد میکروبی و شیمیایی گوشت از عصاره پوست انار به عنوان یک ترکیب فنلی که دارای خاصیت آنتی باکتریال و خاصیت ضد میکروبی است جهت سنتز نانو ذرات نقره استفاده شد. سپس این نانو ذرات را وارد ژل خوراکی سدیم آلژینات کرده و جهت افزایش ماندگاری گوشت تازه استفاده شد.

 مقدمه
بشر زمانی به مصرف گوشت روی آورد كه با حیوانات مختلف و زندگی آن ها آشنا شد و ادوات مختلفی برای شكار ابداع کرد. سپس با الگوبرداری از حیوانات درنده، گوشت شكار خود را درید و مصرف كرد. در طول حیات بشری طی اعصار مختلف نقش گوشت و شكار به عنوان یك ركن غذایی حفظ شد و با پیچیده‌ تر شدن جوامع و پیدایش تمدن، حوزه تولید، فرآوری، عرضه، نگهداری و طبخ آن به یك صنعت پایا و پویا تبدیل شد. گوشت یك ماده پروتئینی منحصر به فرد است و نمی‌توان جایگزین كاملی برای آن برگزید. این روزها به دلیل مشكلات جوامع صنعتی و احساس نیاز و همچنین رغبت خانواده‌ها به ذخیره سازی برخی اقلام غذایی از جمله گوشت و محصولات پروتئینی، مساله‌ بهداشت و نگهداشت این غذای پروتئینی در اماكن عرضه و منازل حایز اهمیت است.

هدف
هدف از این مطالعه افزایش قابلیت ماندگاری گوشت تازه گاو از طریق پوشش دهی آن با هیدروژل خوراکی سدیم آلژینات حاوی نانو ذرات نقره سنتز شده با گیاه انار و استفاده از خواص منحصر به فرد انار و خاصیت آنتی باکتریال نقره در بسته بندی گوشت قرمز می باشد.

بررسی تأثیر پوشش خوراکی هیدروژل سدیم آلژینات حاوی نانو ذرات نقره سنتز شده با گیاه انار بر عمر نگهداری گوشت تازه گاو
 روش
گوشت تازه یک ترکیب غذایی با قابلیت فساد بالا است. هدف از این مطالعه افزایش قابلیت ماندگاری گوشت تازه گاو از طریق پوشش دهی آن با هیدروژل خوراکی سدیم آلژینات حاوی نانو ذرات نقره سنتز شده با گیاه انار و استفاده از خواص منحصر به فرد انار و خاصیت آنتی باکتریال نقره در بسته بندی گوشت قرمز می باشد.

 پوست میوه انار دارای ترکیب Punicalagin می باشد. این ترکیب در برابر باکتری هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس و سودوموناس ها مؤثر می باشد. در یک آزمایش اثرات ضد میکروبی عصاره پوست انار که با حلال های قطبی مختلفی به دست آمده بود بر باکتری های گرم منفی و گرم مثبت مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دادند که به ترتیب عصاره های استونی، متانولی و آبی دارای بیشترین اثر بر باکتری ها می باشند. هر دو نوع عصاره آبی و الکلی پوست انار دارای خواص ضد میکروبی بر باکتری های روده ای یعنی سالمونلا تایفی و ویبریو کلرا می باشند ولی در این میان تأثیر عصاره الکلی بیشتر می باشد. عامل اصلی خواص ضد باکتریایی در انار الکالوئیدها و تانن ها گزارش شده اند. عصاره آبی و الکلی پوست میوه انار در مقابل انواع گونه های اشرشیاکلی فعالیت ضد میکروبی دارند و در این بین عصاره آبی اثر بیشتری بر اشریشیاکلی آنتروهموراژیک می گذارد. بنابراین از این گیاه می توان برای تولید داروهایی در درمان بیماری های حاصل از اشریشیاکلی استفاده نمود. در بررسی هایی که روی خواص ضد میکروبی عصاره الکلی گیاهان دارویی سنتی در مقابل باکتری های مقاوم به دارو، انجام گرفت، نتایج نشان دادند که عصاره انار دارای خواص ضد میکروبی در برابر یک یا چند باکتری مقاوم به دارو می باشد. از میوه انار می توان در تولید داروهایی برای کنترل بیمای های باکتریایی استفاده نمود به ویژه در مواردی که احتمال حضور باکتری مقاوم به داروهای سنتزی وجود دارد. لازم به ذکر است که پوست خشک شده انار همانند عصاره الکلی آن دارای خواص ضد میکروبی می باشد.
 
مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر از چه گیاهی استفاده کردند؟ گیاه انار
1. گیاه انار
2. گیاه بابونه
3. گیاه ریحان
4. گیاه شبدر

مطالب مرتبط:
قابلیت تولید نانوذره‌ نقره به کمک بافت‌های مختلف گیاه انار
مقایسه مقدار چربی گوشت های مختلف

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت