تبیان، دستیار زندگی

ساخت و اعتباریابی پرسشنامه روحیه آینده پژوهی

فراهم سازی داده های مورد نیاز برای ایجاد برنامه های درسی همسطح با دانش آموزان که آینده سازان هر ملتی هستند، حائز اهمیت فراوانی است و توجه به اصل آینده پژوهی در این نظام حائز توجه جدی می باشد. پرسشنامه حاضر در صدد است تا بستر آینده پژوهانه این برنامه را در اختیار سازندگان قرار دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساخت و اعتباریابی پرسشنامه روحیه آینده پژوهی
نام ارائه دهنده/دهند گان: مهدی درویشی
زمینه و نوع پروژه: علوم اجتماعی- روانشناختی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان دوره اول فرزانگان 6

 چکیده پروژه
هدف از پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی پرسشنامه روحیه آینده پژوهی بود.

مقدمه
فراهم سازی داده های مورد نیاز برای ایجاد برنامه های درسی همسطح با دانش آموزان که آینده سازان هر ملتی هستند، حائز اهمیت فراوانی است و توجه به اصل آینده پژوهی در این نظام حائز توجه جدی می باشد. پرسشنامه حاضر در صدد است تا بستر آینده پژوهانه این برنامه را در اختیار سازندگان قرار دهد. جامعه آماری تحقیق حاضر را نوجوانان 16 تا 18 سال مدارس دوره دوم استعدادهای درخشان تشکیل می دهند. از داده های این تحقیق می توان در امور سیاستگذاری، تهیه برنامه های درسی و... استفاده کرد.

ساخت و اعتباریابی پرسشنامه روحیه آینده پژوهی
 ویژگی های ساختاری پرسشنامه:
ویژگی های پرسشنامه حاضر بر اساس هر یک معیارهای موجود به صورت زیر می باشد:
از نظر هدف: این آزمون ناظر بر ویژگی های آینده پژوهانه آزمودنی است که از نوع تشخیصی محسوب می شود.
این آزمون از منظر دقت ساخت از نوع آزمون های میزان شده است.

هنجار و شیوه نمره گذاری آن بر اساس داده های مستخرج از تعدادی دانش آموز مدارس خاص می باشد. در جهت بهره گیری از این پرسشنامه در جامعه دانش آموزان معمولی یا متفاوت -با توجه به تفاوت سطح هوش، وضعیت درسی و برخی ویژگی های اجتماعی- توصیه می شود از هنجارهای جدید و جدای از هنجار حاضر بهره گرفته شود.

این پرسشنامه از نظر نوع پاسخ ها، پاسخ محدود پنج گزینه ای است. از آزمودنی درخواست می شود تا گزاره های پرسشنامه را مطالعه و سپس از میان پاسخ های: خیلی کم، کم، نه کم و نه زیاد، زیاد و خیلی زیاد میزان موافقت خود نسبت به آن را ارائه دهد.

تهیه گزاره ها در این پرسشنامه بر اساس هشت شیوه آینده پژوهی شامل: سناریوسازی، پیمایش محیطی، چرخه آینده، ذهن انگیزی، درخت وابستگی، تاثیرات متقابل و دلفی می باشد.

ساخت و اعتباریابی پرسشنامه روحیه آینده پژوهی
 هدف
هدف از پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی پرسشنامه روحیه آینده پژوهی بود.

  روش
پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهش های پیمایشی بود. جامعه آماری پیش آزمون به روش خوشه ای-تصادفی انتخاب شده اند. با توجه به اصول روانسنجی و اعتباریابی، جامعه مورد آزمون 80 نفر از دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان دوره دوم، پایه های دهم و یازدهم هستند. امکان کمک گرفتن از دانش آموزان پایه پیش دانشگاهی به علت محدودیت های آموزشی و درگیری کنکور وجود نداشت. پراکندگی جنسیت برابر و مشتمل بر 40 نفر مرد و زن می باشد. پراکندگی رشته تحصیلی ایشان هم برابر و به صورت دو گروه 40 نفره ریاضی و تجربی است. به دلیل نبود دانش آموزان رشته علوم انسانی در مدارس استعدادهای درخشان، فرصت داده گیری از ایشان فراهم نبود. در فرآیند ارزیابی پرسشنامه، ابزار اولیه با 30 گزاره میان جامعه آماری پیش آزمون توزیع گردید. غالب شرایط عمومی شرکت کنندگان شامل دوره زمانی رعایت گردید. پراکندگی سنی آن ها 16 تا 18 سال بود. دانش آموزان با رضایت خود و آگاهی از هدف پژوهش، در آن شرکت کردند. در نهایت داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس تحلیل شد.

 مهارت های کسب شده
1. آشنایی با شیوه انجام کار گروهی
2. آشنایی با شیوه های جستجو در اینترنت
3. آشنایی با شیوه انجام پژوهش و نوشتن مقاله
4. آشنایی با نحوه ارائه گزارش عملکرد
5. آشنایی با روش ایده یابی (توفان مغزی)
6. آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز
7. آشنایی با پروپوزال نویسی
8. آشنایی با نحوه انجام آزمایش

دانش آموزان در پژوهش حاضر در پی ساخت اعتبار یابی چه چیزی بودند؟ پرسشنامه
1. پرسشنامه
2. وسیله آزمایشگاهی
3. اختراع
4. هیچکدام

مطالب مرتبط:
چگونه یك سمینار موفق ارائه بدهیم؟
آماده‌کردن پرسش‌نامه

تهیه کننده: مهدی رحمانی - تنظیم کننده: محبوبه همت