تبیان، دستیار زندگی
می خواهید كامپیوتری خریداری کنید و اجزا آنرا نیز انتخاب كرده‌اید. هم اكنون تنها فكرتان این است كه Power جدید شما چه میزان توانی را باید داشته باشد چرا كه میزان مصرف هر کدام از قطعات به راحتی قابل فهمیدن نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منبع تغذیه به چه میزان توان احتیاج دارد؟

مشكل: می‌خواهید كامپیوتری خریداری کنید و اجزا آنرا نیز انتخاب كرده‌اید. هم اكنون تنها فكرتان این است كه Power جدید شما چه میزان توانی را باید داشته باشد چرا كه میزان مصرف هر کدام از قطعات به راحتی قابل فهمیدن نیست.

راه حل: یكی از اجزایی كه در هنگام ساخت یا خرید كامپیوتر به آن توجه خاصی نمی‌شود همین قسمت Power كامپیوتر می‌باشد. یك انتخاب درست باعث این می‌شود كه كامپیوتر حداكثر بازدهی خود را بتواند به نمایش بگذارد و در فشارهای بالا هم صدمه‌ای به عناصر دیگر كامپیوتر وارد نكند.

با كمك نرم افزار انگلیسی زبان Power Supply Calculator حدودا متوجه می‌شوید كه كامپیوتر شما به چه میزانی برق احتیاج دارد. این نرم‌افزار را می‌توانید در سایت http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp مشاهده كنید . احتیاجی به نصب یا دانلود نیست چرا كه عمل محاسبه به صورت آن‌لاین نیز امكان‌پذیر است.می توانید از نسخه رایگان این برنامه استفاده نمایید. در اینجا می‌توانید تمامی اجزا كامپیوتر را مانند سی‌پی یو، مادربورد كارت گرافیكی، درایوهای مختلف، كارت‌های وصل شده خارجی و حتی دستگاه‌های USB وصل شده را انتخاب و آزمایش كنید.

منبع تغذیه کامپیوتر

كارایی مورد نیاز هر لحظه در اختیار شما قرار خواهد گرفت. گزینه Capacitor Aging به شما پیشنهاد می‌كند كه در صورتیکه 24 ساعته از سیستم استفاده می‌کنید و قصد دارید بیشتر از یکسال این روند را ادامه دهید ارزشی برابر20 تا 30 درصد را در اینجا انتخاب كنید. بدینوسیله مدل پیشنهادی بالاتر رفته اما كارایی زمانی بیشتر و بالاتر نیز تضمین می‌گردد.

هنگامی كه همه گزینه‌ها را انتخاب كردید، گزینه Calculate را برگزینید و كارایی پیشنهادی به وات به شما نشان داده می‌شود. با اینكه این عدد در حالت تئوری برای حالت تحت فشار محاسبه می‌شود. آنرا گرد كنید چرا كه با گذشت زمان احتمالا با اضافه کردن اجزا جدید به برق بیشتری احتیاج خواهید داشت.

انتخاب درست:

Power Supply Calculator به شما كمك می‌كند تا بتوانید محدوده انتخابی خود را مرزبندی كنید. علاوه بر كارایی كلی، هر كدام از خطوط و كابل‌ها نیز مهم می‌باشند. برای مثال اگر عنصری را با قدرت حداكثر دریافت 240 وات به كابلی 12 ولتی از Power وصل كنید كه حداكثر 192 وات می‌دهد پس دیگر حتی اگر Power بیش از 400 وات هم برساند فایده‌ای ندارد. این مسئله برای كابل‌های 5 و 3/3 ولتی نیز صدق می‌كند.

منبع: مجله علم کامپیوتر و الکترونیک

مطالب مرتبط:

ترفند: روشن شدن کامپیوتر در زمان دلخواه

SATA و IDE چه هستند؟

مراقب دمای کامپیوتر خود باشید!

خداحافظ AGP 8x سلام PCI Express

آشنائی با سخت افزار (قسمت 1)

US‍B ها (Universal Serial Bus) چگونه كار می كنند ؟!