تبیان، دستیار زندگی

ترفندهایی برای تمیز کردن جاهای خاص خانه

چطور جاهایی که دسترسی سختی دارند را تمیز کنیم؟

معمولا جاهایی که دسترسی سختی دارند ، خوب تمیز نمی‌شوند. اما باید بدانید تمیز کردن این مناطق نیز بسیار مهم است و باید هر چند وقت یکبار تمیز شوند. با از بین بردن گرد و غبار می‌توانید احتمال خطر آسم و آلرژی را کاهش دهید، باکتری‌هایی که ایجاد بیماری می‌کنند را از بین ببرید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
تمیز کردن منزل

پنکه سقفی و لامپ دیواری

لازم نیست روی شانه‌های کسی بنشینید و پنکه یا روی لامپ‌ها را تمیز کنید. یک گردگیر یکبار مصرف با دسته‌ای که قابل بلدنتر شدن باشد، برای از بین بردن گرد و غبار و تارهای عنکبوت بهتر است. بهتر است از گردگیر پردار استفاده کنید زیرا گردگیرهایی که از موادی ساخته شده که گرد و غبار ایجاد می‌کند، تنها گرد و غبارها را پخش می‌کنند. اگر گردگیر یکبار مصرف ندارید، از یک پارچه میکروفایبر تمیز استفاده کنید و یک دسته جارو یا تی را با یک کش به آن ببندید.

اگر مجبورید از نردبان استفاده کنید، بهتر است کس دیگری نیز برای نگهداشتن نردبان باشد تا اگر افتادید به کمک شما بیاید. به هیچ وجه وقتی در خانه تنها هستید، از نردبان استفاده نکنید.

سقف و گچبری‌ها

نگاهی به بالای سر خود بیندازید. احتمالا از دیدن گرد و خاگ و تار عنکبوت روی سقف و گچبری‌ها تعجب خواهید کرد. از یک گردگیر دسته‌دار بلند، تی اسفنجی خشک و تمیز، یا یک جارو برای از بین بردن آلودگی‌ها استفاده کنید. قبل از هر چیز این کار را انجام دهید و سپس خرده‌ریزهایی که روی زمین ریخته را جارو کنید.

بالای کابینت و وسایل بلند

وقتی یک گردگیر یکبار مصرف با دسته بلند خریداری می‌کنید، حتما گردگیری بخرید که سر آن قابل چرخش باشد بنابراین می‌توانید زاویه آن را هنگام تمیز کردن بالای کابینت یا اثاث بلند، تنظیم کنید. اگر گرد و غبار و چربی در کابینت‌های آشپزخانه روی هم انباشته شده است، از یک چهارپایه سفت و محکم استفاده کنید و با پارچه نرمی که آغشته به محلول دو فنجان آب گرم، یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی و یک قاشق چایخوری آمونیاک است، کابینت‌ها را تمیز کنید. گرد و غبار و آلودگی را از بین ببرید و سپس و با پارچه خیس آن را آب بکشید. سپس با یک پارچه تمیز آن را خشک کنید .

کرکره پنجره

اگر کرکره را با گردگیر تمیز می‌کنید، حتما باید سمت دیگر کرکره را نیز گردگیری کنید. برای تمیز کردن دو طرف کرکره می‌توانید دو دستمال میکروفایبر را دور یک انبر آشپزخانه بپیچید و با یک کش آن را محکم کنید. سپس به راحتی انبر را از میان ردیف‌های کرکره عبور دهید تا گردگیری شود. در نهایت دستمال‌های میکروفایبر را در ماشین لباسشویی بیندازید.

در و پنجره‌های کشویی و در حمام

در و پنجره‌های کشویی و در حمام معمولا گرد و غبار زیادی به خود می‌گیرد و تمیز کردن آن بسیار دشوار است. هنگام تمیز کردن از سر مخصوص جاهای باریک در جارو برقی استفاده کنید. می‌توانید ابزارها و دستمال‌هایی نیز که مخصوص جاهای باریک هستند، پیدا کنید. از بین بردن گرد و غبار بقیه مراحل تمیزکاری را راحتتر می‌کند .

بعد از جارو کردن، محلولی از دو فنجان آب گرم، یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی، یک قاشق چایخوری آمونیاک را تهیه کنید. با استفاده از یک فرچه یا مسواک سفت انعطاف‌پذیر این محلول را به درزها بزنید و سپس با آب بشویید. با استفاده از کمی سرکه می‌توانید کف‌های چسبیده به درب حمام را پاک کنید. برای بیرون پنجره و درب‌ها نیز می‌توانید با شلنگ آبی که سری فشاری دارد، آب را با فشار بگیرید و تمیز کنید.

پشت توالت

متاسفانه کف و دیوار پشت توالت به سختی قابل دسترسی و تمیز شدن است زیرا اغلب تی‌ها به اندازه این فاصله نیستند. ابتدا از یک فرچه یا مسواک سفت و خشک استفاده کنید تا گرد و غبار را بگیرید، باقیمانده گرد و غبار را نیز می‌توانید با سر باریک جارو برقی تمیز کنید. سپس با استفاده از فرچه یا اسفنجی که با آب گرم و شوینده ضدعفونی کننده خیس شده، فضای پشت توالت را تمیز کنید. با اسفنج یا دستمال خیس از آب آن را آب کشیده و با دستمال نرمی آن را خشک کنید.

سیم پیچ‌های یخچال

گرد و غبار و آلودگی روی سیم کشی یخچال، مصرف آن را بالا برده و هزینه‌های شما را زیاد می‌کند. با وسایل ساده و اندک تلاشی می‌توانید این سیم پیچی‌ها را تمیز کنید. حتی لازم نیست یخچال را از برق بکشید.

سیم پیچ‌هایی که یخچال را سرد نگه می‌دارند، پشت وسیله یا زیر آن قرار گرفته است. برای سیم‌های پشت یخچال، ابتدا یخچال را جلو بکشید سپس با جاروبرقی که فرچه دارد، گرد و غبار آن را بگیرید. برای مدل‌هایی که سیم پیچ آنها زیر یخچال قرار گرفته، با استفاده از فرچه دسته‌دار سفت و سر باریک جارو برقی گرد و غبار و آلودگی‌ها را تمیز کنید. از مسواک برای پاک کردن گوشه‌ها استفاده کنید. فن خنک‌کننده را نیز تمیز کنید تا بهتر کار کند. برای تمیز کردن فن شاید لازم باشد پنل‌های پشت یخچال را بیرون بیاورید.

فیلتر ماشین ظرفشویی

بیشتر ماشین‌های ظرفشویی فیلتری دارند که تکه‌های غذا را جذب کرده و از پخش شدن اجسام ریز جلوگیری می‌کنند. تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی علاوه بر اینکه به درخشش بیشتر ظرف‌ها کمک می‌کند، مانع از بوی بد آنها نیز می‌شود. دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی را مطالعه کنید تا ببینید فیلتر آن چگونه و هر چند وقت یکبار باید تمیز شود.

برای دسترسی راحتتر و تمیز کردن ماهانه، ماشین ظرفشویی را خالی کنید و صفحه پشتی آن را بردارید. از یک دستمال نمدار و نرم استفاده کنید و آن ناحیه را تمیز کنید. برخی فیلترها بیرون آورده نمی‌شوند بلکه فقط کمی بالا می‌آیند، بنابراین زیر آن را خوب تمیز کنید. اگر فیلتر شما قابل جابه‌جایی است، آن را باز کرده و در آب گرم و صابون قرار دهید، پس از شستشو آن را با دستمالی نرم تمیز کنید تا بقایای آن پاک شود. سپس آن را در جای خود بگذارید.

برای از بین بردن هرگونه ته‌مانده‌ای در ماشین ظرفشویی و گندزدایی، یک تا دو فنجان سرکه سفید را به کف ماشین ظرفشویی خالی بچکانید و بگذارید یک شب بماند.

فاضلاب ظرفشویی

با وجود مقدار زیادی آب که هر روز از فاضلاب ظرفشویی دفع می‌شود، شاید احساس کنید نیازی به تمیز کردن نداشته باشد. اما باید بدانید یکی از آلوده‌ترین نقاط آشپزخانه است و حتما باید تمیز شود.
ابتدا مایع تخلیه فاضلاب را با فشار آب سرد داخل چاه فاضلاب ریخته و بگذارید چند ثانیه آب روان باشد. اگر متوجه بوی بدی شدید، کمی پوست مرکبات بکوبید و همراه آب روان در چاه بریزید یا کمی نوشابه با چند قطعه یخ در آب روان بریزید.

هرگز دست خود یا برس تمیزکننده سینک را تا زمانی که برق وصل است (نه اینکه چراغ خاموش باشد) در چاه نکنید. می‌توانید سینک را با فرچه سفت و نوشابه بشویید. برق را وصل کنید و باز مقداری آب سرد از چاه عبور دهید.

دریچه هیتر و کولر

اگر احساس می‌کنید دریچه سیستم تهویه هوا بسته شده، لازم است تمیز شود. دریچه را باز کرده و با فشار آب تمیز کنید. می‌توانید آن را در سینک شسته یا در آب داغ و صابون خیس کنید زیرا گرد و غبار آن با روغن متراکم شده از آشپزخانه همراه است.

برای جلوگیری از آلوده شدن دریچه سر جارو برقی را برس بگذارید و حداقل ماهی یک بار دریچه را با آن تمیز کنید. بدین صورت تهویه هوا بهتر عمل خواهد کرد.

کیبورد کامپیوتر

فکر کنید قبل از دست زدن به کیبورد کامپیوتر چه چیزهایی را لمس کرده‌اید. اگر حین کار کردن غذا هم خورده‌اید، می‌توان حدس زد چقدر کیبورد کثیف شده است.

اگر می‌خواهید کیبورد را خوب تمیز کنید و تمام گوشه‌ها و شکاف‌هایش تمیز شود، اتصال برق کامپیوتر را قطع کرده یا لپ تاپ را خاموش کنید. کیبورد را پشت و رو کنید و بالای یک سطل زباله آن را تکان دهید .
از یک طرف کیبورد در زاویه ۷۵ درجه فوت کنید تا آلودگی‌ها و تکه‌های کوچک تا حد امکان خارج شود. سپس با پنبه آغشته به الکل بین کلیدها و روی آنها را تمیز کنید. بدین صورت تمام گرد و غبار پنهان شده پاک می‌شود و کیبورد ضدعفونی می‌شود.

بهتر است یک بار در هفته کیبورد را تمیز کنید. اگر کسی مریض شده یا سرما خورده است، بهتر است کیبورد بعد از هر بار استفاده تمیز شود.


منبع: کاویاب
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.