تبیان، دستیار زندگی

پاداش قربانی کردن در روز عید قربان

اگر برای قربانی کردن تمکن مالی ندارید، بخوانید

یکی از نزدیکان پیغمبر خدا عرض کرد من پول ندارم برای قربانی کردن. چه کار بکنم؟ فرمودند برو قرض بکن و قربانی بکن قرض قربانی را خدا ادا می‌کند؛ خدا وعده داده که اگر کسی برای قربانی و صدقه دادن و کار خیر قرض کرد من قرض‌اش را ادا می‌کنم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قربانی کردن

بخل یک رذیله بسیار بسیار ناپسندی است که اصل ایمان را گاهی از بین می‌برد. پیغمبر عظیم الشان صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: اسلام و دین را چیزی مثل بخل شدید از بین نمی‌برد. باز روایت زیبایی است از امام صادق علیه السلام دور خانه‌ی کعبه طواف می‌کردند. شما تصور کنید امام معصوم که بالاترین خواسته‌ها را از خدای متعال می‌خواهد آن هم در هنگام طواف دور خانه‌ی خدا برای ایشان این موضوع معلوم می‌شود خیلی مهم بوده راوی می‌گوید من دیدم حضرت دور خانه‌ی خدا که طواف می‌کنند همه‌اش این دعا را تکرار می‌کنند: اللَّهُمَّ قِنِی شُحَّ نَفْسِی: ‌خدایا من را حفظ کن بخیل نشوم. طواف آقا که تمام شد من به آقا عرض کردم: من تعجب می‌کنم این همه دعا است ولی شما در طواف این دعا را کردید که خدایا من را از بخل نگاه دارد.

امام معصوم اعمال‌اش و گفتارش کنترل از طرف خدای متعال است. حضرت توجه دادند او را به این آیه‌ی مبارکه «وَمَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» (تغابن/16) یعنی اگر کسی از بخل رد شود بتواند از مال و جانش بگذرد این رستگار شده است.

سخاوت با کفر مقابله می‌کند

آن قدر موضوع سخاوت مهم است که سخاوت با کفر مقابله می‌کند چه بسا کفاری که به خاطر سخاوت‌شان مومن شده‌اند، رستگار شده و اهل بهشت شده‌اند.
 
در روایت داریم که امیر المؤمنین علی علیه السلام تعبیر خیلی تندی می فرمایند که نه تنها بخیل خودش ننگ و عار است و مایه‌ی نکبت است،نگاه کردن به آدم بخیل قساوت قلب می‌آورد؛ النَّظَرُ إِلَی الْبَخِیلِ یقْسِی الْقَلْبَ.

جاهل سخی به از عابد بخیل

روایت داریم: اَلجاهِلُ السَّخی اَقرَبُ اِلَی اللهِ مِنَ العابِدِ البَخیل؛ یک کسی که جاهل است علم ندارد سواد ندارد ولی دست دهنده دارد خیر به دیگران می‌رساند این بهتر است از آن عابدی که بخیل است عبادت می‌کند ولی بخل دارد

روایت عجیبی است از امام صادق علیه السلام داریم جوانی که در گناه فرو رفته و آلوده به گناه شده، ولی یک صفت خوبی دارد؛ پایش بیفتد احسان می‌کند، به یتیم‌ها می‌رسد، صدقه می‌دهد، صله رحم می‌کند، به پدر مادرش انفاق می‌کند ولی در گناه فرو رفته ولی چون سخاوت دارد امام صادق علیه السلام فرمود: چنین جوانی را خدا بیشتر دوست دارد از آن پیر مردی که یک عمر سجاده آب می‌کشد ذکر می‌گوید نماز می‌خواند دعا می‌کند ولی بخل دارد چون او خیرش به دیگران می‌رسد و این خیرش به دیگران نمی‌رسد.

تفاوت احسان مؤمن و کافر

در کافی شریفه آمده است که چه مومن چه کافر احسان بکند خدا پاداش می‌دهد؛ منتها مومن را بهشت می‌دهد پاداش حداعلی می‌دهد اما پاداش کافر متفاوت است یا آتش جهنم نجات می‌دهد تا مومن نشود بهشت نمی‌برد یا دفع بلا می‌کند یا وسعت رزق می‌دهد به مال‌اش به جان‌اش برکت می‌دهد، خلاصه احسان بی جواب نمی‌گذارد.

سخاوت بر کافر هم اثر دارد

حضرت موسی علیه السلام چهل روز رفت کوه طور تا عید قربان بعد از عید قربان برگشت که الواح بر او نازل شد و امتحان مهمی که در کوه طور تجلی شد و خودش بیهوش شد و بنی اسرائیل هفتاد نفر مردند و دوباره زنده شدند برگشت دید که قوم‌اش گوساله پرست شدند.

بنابود سی روز برود ده روز اضافه شد «وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ» (اعراف/42) در این ده روز سامری سوء استفاده کرد یک گردی از زیر پای اسبی که جبرئیل سوار بود در روایات ما است گرفت و استفاده کرد ریخت در گوساله و صدای گوساله‌‌ی واقعی از این گوساله درآمد و گفت خدای شماست و آدم‌های عوام نفهم را به گوساله پرستی کشاند.

خیلی گناه بزرگی بود ما اصلا از این گناه شاید تصور بالاتر نشود که یک عده‌ای را به گمراهی آدم بکشاند به گوساله پرستی بکشاند. در کافی شریف در بهترین معتبرترین کتاب ما است. حضرت موسی آمد و دید که این طور اتفاق افتاده به حضرت هارون خواست دعوا بگیرد. گفت اختلاف می‌افتاد من صبر کردم خودت بیایی چه کسی این کار را کرده گفتند سامری این کار را کرده سامری را خواست احضار کرد حکم‌اش اعدام بود.

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: تصمیم به کشتن و اعدام سامری گرفت. جبرئیل امین نازل شد. سامری را نکش او مردی سخی است. حکم اعدام از کسی که کار شیطان اضلال و گمراهی مردم را انجام داده خیلی گناه بزرگی است حکم اعدام برداشته شد به خاطر چه؟ به خاطر سخاوت این خیلی عجیب است

یکی از موارد سخاوت،قربانی کردن است

یکی از موارد بهترین صدقه دادن ذبح گوسفند است و این ذبح گوسفند آن قدر در روایات ما سفارش و اشاره شده که اول قطره‌ از خون گوسفند که به زمین می‌رسد خدا صاحب آن گوسفندی که قربانی کرده گناهانش را می‌آمرزد. خدا این را دوست دارد و رفع بلا می‌کند و این قربانی در روز عید قربان مستحب موکد است.

قربانی حتماً باید گوسفند باشد؟

گوسفند یا شتر و گاو و امثال این‌ها. مرغ در روایت نداریم. در غیر عید قربان هم حیوان سر ببرد خوب است.

برای قربانی قرض کن

یکی از نزدیکان پیغمبر خدا عرض کرد من پول ندارم برای قربانی کردن. چه کار بکنم؟ فرمودند برو قرض بکن و قربانی بکن قرض قربانی را خدا ادا می‌کند؛ خدا وعده داده که اگر کسی برای قربانی و صدقه دادن و کار خیر قرض کرد من قرض‌اش را ادا می‌کنم.

اشتراکی قربانی کنید

شاید عده ای بیان کنند که ما توان این که یک گوسفند را قربانی بکنیم نداریم فرمودند اشتراکی انجام بدهید؛ فامیل‌ها همکاران دوستان نفری پنجاه تومان بیست تومان چهل نفر شریک شوند ده نفر شریک شوند بخش کمی را صدقه بدهند اگر نیاز دارند بقیه را خودشان استفاده کنند ولی خود این قربانی کردن و صدقه دادن را خدا خیلی خیلی دوست دارد برای سلامتی امام زمان برای سلامتی دیگران این صدقاتی است که بلاهای بزرگ را دفع می‌کند این قربانی بلاگردان ما است.

منبع:
سایت برنامه سمت خدا؛ حجت‌الاسلام فرحزادی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.