تبیان، دستیار زندگی

بازیگرانی که بین کمدی و جدی در رفت و آمد هستند

این بازیگران هزار چهره

در سینمای کشورمان بازیگران زیادی سراغ داریم که هم در حوزه کمدی موفق بوده اند و هم جدی. نمونه اش جواد عزتی است که همزمان «هزارپا» و «تنگه ابوقریب» را روی پرده دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بازیگران هزار چهره

جواد عزتی

تعداد فیلم های کمدی: 10

تعداد فیلم های جدی: 15

پرفروش ترین کمدی: هزارپا/ فعلا بیش از 25 میلیارد تومان

پرفروش ترین فیلم جدی: لاتاری/14 میلیارد و 800 میلیون تومان
نکته بارز درباره جواد عزتی این که هم در کمدی«هزارپا» و هم در فیلم دفاع مقدسی «تنگه ابوقریب» موفق عمل می کند. علاوه بر او امین حیایی کمدی «ساخت ایران 2» را در شبکه نمایش خانگی دارد و فیلم جدی«شعله ور» با بازی او اکران شده. این اتفاق برای احمد مهران فر هم با اکران کمدی «کاتیوشا» و فیلم جدی «راه رفتن روی سیم» رخ داد. محمد رضا گلزار، رضا عطاران، محسن تنابنده، شبنم مقدمی، رامبد جوان و سعید آقاخانی دیگر بازیگرانی هستند که بین جدی و کمدی پل زده اند.

این مشخصه ذاتی جواد عزتی است که حتی نقش های جدی را شیرین بازی می کند. همان طور که در اولین فیلمش «طلا و مس» که کاملا جدی است، کاراکتر را بامزه ارائه داده. عزتی دو سال بعد از این فیلم، کمدی«همه چی آرومه» را بازی می کند و همزمان در «آفریقا» نقشی جدی می پذیرد. عزتی بعد از تبدیل به بازیگر مطرح سینما به فرمول رفت و آمد بین کمدی و جدی وفادار مانده. او سال 95 یک نقش جدی در«ماجرای نیمروز» بازی می کند و همزمان در فیلم های کمدی «اکسیدان» و «خرگیوش» حاضر می شود. این حرکت موازی در سال 96 نیز ادامه دارد؛ جایی که در کنار کمدی های «آینه بغل» و «هزارپا» نقش جدی «تنگه ابوقریب» و «لاتاری» را می پذیرد. انتخاب های اخیر او نشان می دهد،عزتی قرار است بین کمدی و جدی در رفت و آمد باشد. او در هر دو حوزه موفق عمل می کند و مخاطبان دوستش دارند و حالا یکی از اضلاع فروش گیشه نام جواد عزتی است.

رضا عطاران

تعداد فیلم های کمدی: 25

تعداد فیلم های جدی: 12

پرفروش ترین کمدی: هزارپا/ فعلا بیش از 25 میلیارد تومان

پرفروش ترین فیلم جدی: کلاشینکف/ 1 میلیارد و 400 میلیون تومان

رضا عطاران در«ساعت خوش» درخشید و کمی بعد با ساخت چندین سریال که خودش هم در آن ها حضور داشت، به محبوبتش اضافه شد. در سینما اما چندان موفق نبود؛ او سال76 کمدی «کلید ازدواج» را بازی کرد که این فیلم و دو فیلم بعدی آورده ای برایش نداشت. عطاران باز هم روی تلویزیون متمرکز ماند تا این که سال 84 «هوو» سرآغاز محبوبیتش در سینما لقب گرفت. موضع عطاران در سال 86 جالب است؛ او سه فیلم کاملا جدی و دو فیلم کمدی بازی کرد. با این حالا «تسویه حساب» سال ها توقیف بود و «نشانی» اکران نشد. از آن طرف مخاطبان با «قرنطینه» ارتباط نگرفتند. در عوض فیلم های کمدی او یعنی«توفیق اجباری» و «خروس جنگی» گیشه را ترکاندند. عطاران پس از آن بین کمدی و جدی در رفت و آمد بود اما مخاطبان عطای شوخ را می خواستند. برای همین او در دهه نود فقط پنج فیلم جدی بازی می کند که موفقیت شان در گیشه ناچیز است. عطاران نشان داده در نقش جدی صاحب توانایی است ولی مخاطب این وجه را نمی خواهد.

محمد رضا گلزار

تعداد فیلم های کمدی: 16

تعداد فیلم های جدی: 9

پرفروش ترین کمدی: آینه بغل/ 20 میلیارد و 500 میلیون تومان

پرفروش ترین فیلم جدی: سلام بمبئی/ 13 میلیارد و 600 میلیون تومان

با یک فیلم دختر- پسری شروع کرد: سام و نرگس. بعد از آن پنج فیلم تجاری دیگر بازی کرد تا نوبت به «کما» رسید. محمدرضا گلزار در این فیلم اما قالب همیشگی را نشکست و تنها تفاوت، به موقعیت های کمدی فیلم برمی گشت. موفقیت این فیلم به گلزار چسبید و به کمدی ها آسان تر از قبل پاسخ می داد. این وسط «بوتیک» را هم بازی کرد که برغم تحسین های منتقدان، گلزار مسیر فیلم های گیشه ای را ادامه داد. کارنامه این بازیگر را که مرور می کنیم پی می بریم که فیلم های جدی او بیشتر بوده ؛ فیلم های گیشه پسند البته. گلزار دو فیلم «مادر قلب اتمی» و «دلم می خواد» را در دهه نود بازی کرد که نشان می دهد اگر کارگردان ها بتوانند، او قابلیت های مهمی دارد. گلزار در «مادر قلب اتمی» قالب همیشگی را شکست و وجهی دیگر از توان خود نشان داد. با این حال مخاطب، گلزار شیک و مثبت را بیشتر دوست دارد؛ کما این که در بیشتر اوقات قطب مثبت داستان است و بار کمدی را بازیگر مقابل به دوش می کشد؛ نمونه تازه اش «آینه بغل» و «ساخت ایران 2».

امین حیایی

تعداد فیلم های کمدی: 22

تعداد فیلم های جدی: 45

پرفروش ترین کمدی: اخراجی ها 2 / 5 میلیارد و 900 میلیون تومان

پرفروش ترین فیلم جدی: قلاده های طلا/ 3 میلیارد و 500 میلیون تومان

نکته جالب در کارنامه امین حیایی این که در دهه هفتاد 17 فیلم بازی کرده که همگی جدی هستند. در ابتدای دهه هشتاد تمایل حیایی به سمت فیلم های گیشه پسند بیشتر می شود و در نهایت سال 81 نقشی کمدی در «عروس خوش قدم» بازی می کند. تعداد فیلم های کمدی او در سال 82 به یک باره زیاد می شود که مهم ترین شان «کما» و «مهمان مامان» است. این دو فیلم شهرت حیایی را دو چندان کرد و باعث شدند از آن سال به بعد حیایی مدام بین کمدی و جدی در رفت و آمد باشد. تمایل حیایی در دهه نود بیشتر به سمت فیلم های جدی است؛ تا جایی که از میان 13 فیلمی که بازی کرده فقط سه تای آن ها کمدی است. حیایی با سریال «ساخت ایران 2» وارد جلد همیشگی شده و شمایل کمدی پیش را تکرار کرده است. این بازیگر در فیلم های جدی موفق تر بوده.  

احمد مهران فر

تعداد فیلم های کمدی: 7

تعداد فیلم های جدی: 16

پرفروش ترین کمدی: ایران برگر / 4 میلیارد و 600 میلیون تومان

پرفروش ترین فیلم جدی: ماجرای نیمروز/ 4 میلیارد و 500 میلیون تومان

در تئاتر توان و استعداد خودش را نشان داده بود. با این حال کمی طول کشید تا احمد مهران فر در سینما فرصت عرض اندام پیدا کند. به همین خاطر است که در فیلم های اول نقش فرعی دارد. از قضا یکی از آن ها «آتش بس» است که فیلمی کمدی است. این بازیگر در کمدی های سیاه «هیچ» و «اسب حیوان نجیبی» است نشان داد چه استعدادی در این زمینه دارد و می تواند با حرکات خاص خود از دل موقعیتی جدی، خنده خلق کند. مهران فر بعد از آن بین جدی و کمدی در رفت آمد بوده. او سال 94 همزمان کمدی «زاپاس» را بازی کرد و فیلم جدی «هفت ماهگی». مهم ترین نقش جدی مهران فر در «ماجرای نیمروز» رقم خورده که هیچ قرابتی با تجربیات پیشین او ندارد. یک سال بعد از این فیلم او دو کمدی «خجالت نکش» و «کاتیوشا» را پذیرفت. او سال 95 فیلم جدی «راه رفتن روی سیم» را بازی کرده بود که بزودی اکران می شود. مهران فر این روزها آماده بازی در کمدی «دینامیت» است.

محسن تنابنده

تعداد فیلم های کمدی: 3

تعداد فیلم های جدی: 11

پرفروش ترین کمدی: ایران برگر / 4 میلیارد و 600 میلیون تومان

پرفروش ترین فیلم جدی: محمد رسول الله (ص)/ 14 میلیارد و 620 میلیون تومان

محسن تنابنده از تئاتر می آید؛ این یعنی برای او نقش جدی و کمدی تفاوتی ندارد و می تواند از پس هر دو بربیاید.او بین سال های 82 تا 88 هشت فیلم بازی کرد که همه شان جدی هستند. با این حال به نقش ها حلاوت می بخشید و آن ها را از کاراکترهایی خشک تبدیل به آدم هایی دوست داشتنی می کرد. چه بسا وقتی حرفه ای ها او را در «سن پطرزبورگ» دیدند، تحسین شان توام با تعجب نبود چون می دانستند این بازیگر استعداد ناب کمدی هم دارد. استقبال از درخشش او در فیلم بهروز افخمی باعث نشد، تنابنده در حوزه کمدی بماند. او بعد از کمدی نافرجام «آینه شمعدون» دو فیلم جدی«لامپ صد» و «محمد رسول الله (ص)» را بازی کرد. در ادامه «گینس» را به عنوان اولین فیلم سینمایی خود در حوزه کمدی ساخت و بازی هم کرد. انتخاب بعدی او «ایران برگر» باز هم کمدی بود اما با «فراری» بار دیگر در فیلمی جدی حاضر شد.


منابع: همشهری جوان/ تبیان/ سوره سینما