Duolingo برترین اپلیکیشن آموزش زبان
Duolingo، یک اپلیکیشن آموزش زبان است که با تکیه بر جامعهی کاربری حدودا ۲۰ میلیون نفری خود به پرطرفدارترین ابزار در این زمینه تبدیل شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : جمعه 1397/05/26
یادگیری زبان یکی از اهداف و برنامهریزیهای اکثر مردم در جوامع امروزی است. برخی از آنها هر روز صبح پیش از اقدام به هر کاری، آموزشهای زبان خود را مرور میکنند. در این میان ۱۰ تا ۲۰ میلیون نفر، این کار را با استفاده از اپلیکیشن آموزش زبان Duolingo انجام میدهند.
شاید ایدهی اولیهی یک اپلیکیشن آموزش زبان آنچنان هم جذاب نباشد اما تیم دولینگو توانسته همین ایدهی ساده را به محصولی جذاب و پرطرفدار تبدیل کند. این اپلیکیشن، یادگیری زبان را به نوعی سرگرمی اعتیادآور تبدیل میکند.
نکتهی دیگر دولینگو علاوهبر دسترسی جهانی، تمرکز روی شخصیسازی و سرگرمکنندهکردن آموزش زبان است. این خصوصیتها باعث شد تا تجربهی هر کاربر از آموزش زبان در این سرویس منحصربهفرد باشد و علاوهبر آن، جنبههای سرگرمی آن باعث رجوع مجدد و یادگیری پیوستهی کاربران شد.
نکتهی جالب این که لوئیس بهعنوان یک ریاضیدان و مهندس کامپیوتر در ابتدا اعتقاد زیادی به قدرت طراحی محصول نداشته است. البته امروز وقتی از او در مورد تاثیرگذارترین کتابهای زندگیاش پرسیده میشود، کتاب The Design of Everyday Things نوشتهی دان نورمن را معرفی میکند. او پس از خواندن این کتاب، مجذوب فرآیند طراحی محصول شده است.
رشد: افراد بیشتری جذب سرویس میشوند.
کسب درآمد: پول بیشتری برای حمایت از اهداف جذب شده است.
به همین دلیل، مدیران Duolingo تصمیم گرفتند سه تیم مجزا برای این اهداف تشکیل دهند. هر یک از تیمها، مسئولیت بهبود معیارهای متصل به اهداف خود را دارد و بسیاری از فرآیندها را با آزمایش و بررسی تجربهی محصول پیش میبرد.
یکی دیگر از بخشهایی که با آزمایشهای متعدد تیم طراحی دولینگو روبرو شد، بخش امتیازدهی Streak بود که با الهام از طراحی بازیها اجرا شد. کارکرد این بخش به این صورت است که اگر کاربر چند روز متوالی از اپلیکیشن استفاده کند، یک آیکن شعله شروع به پر شدن کرده و در نهایت به آنها جایزه میدهد. با استفاده از این مفهوم، کاربران احساس پیشرفت کرده و برای حفظ آن تلاش میکنند. در نیتجه تیم اپلیکیشن به پایداری کاربر در یادگیری جایزه میدهد.
یکی از نکات مهم در روندهای تصمیمگیری، حذف نکردن بهبودهای جزئی در برابر بهبودهای بزرگ است. بههرحال روند دولینگو در سالهای فعالیت نشان داده که برنامهریزی دقیق در کنار ایدهی جهانشمول، ترکیبی عالی برای موفقیت در بازار اپلیکیشن و سرویس است. سرویسی که با ایدهی رایگان شروع به کار کرد، مانند بسیاری استارتاپهای رایگان تاریخ (گوگل، فیسبوک و غیره) در حال تبدیل شدن به باارزشترین استارتاپ حوزهی آموزش است.
منبع: زومیت
شاید ایدهی اولیهی یک اپلیکیشن آموزش زبان آنچنان هم جذاب نباشد اما تیم دولینگو توانسته همین ایدهی ساده را به محصولی جذاب و پرطرفدار تبدیل کند. این اپلیکیشن، یادگیری زبان را به نوعی سرگرمی اعتیادآور تبدیل میکند.
ماموریت: یادگیری زبان بهصورت شخصیسازیشده و در دسترس تمام مردم جهان
لوئیس فون آن، یکی از بنیانگذاران دولینگو با نابرابریهایی در سیستم آموزش سنتی خصوصا در محل زندگیاش یعنی گواتمالا سیتی روبرو بود. او به این نتیجه رسید که باید تغییراتی در این سیستم رخ دهد. لوئیس در تحقیقات خود متوجه شد که آموزش و تحصیل خصوصا در کشورهای فقیر با مشکات جدی مواجه است. افراد ثروتمند توانایی تحصیل در مقاطع و با شرایط عالی را دارند؛ در صورتی که فقرا پول کافی برای تحصیلات ندارند و در نتیجه شغل مناسبی نیز نخواهند یافت. در نهایت این چرخهی فقر برای آنها تکرار میشود.تیم دولینگو بهبود طراحی محصولش را نهتنها بر اساس احساسات شخصی و هنر طراحی، بلکه براساس دادههای دریافتشده از کاربران بهبود میدهد.
نکتهی دیگر دولینگو علاوهبر دسترسی جهانی، تمرکز روی شخصیسازی و سرگرمکنندهکردن آموزش زبان است. این خصوصیتها باعث شد تا تجربهی هر کاربر از آموزش زبان در این سرویس منحصربهفرد باشد و علاوهبر آن، جنبههای سرگرمی آن باعث رجوع مجدد و یادگیری پیوستهی کاربران شد.
سازمانی محصولمحور با تمرکز روی طراحی و داده
قطعا ماموریت تعریفشده برای دولینگو جذاب، قابل احترام و کاربردی بود. چالش بعدی پس از تعریف ماموریت، چگونگی اجرای آن بود. استراتژی دولینگو در این مرحله، طراحی محصول بهصورتی است که رفتارهای کاربر براساس دادهی کاربران بهینهسازی شود.نکتهی جالب این که لوئیس بهعنوان یک ریاضیدان و مهندس کامپیوتر در ابتدا اعتقاد زیادی به قدرت طراحی محصول نداشته است. البته امروز وقتی از او در مورد تاثیرگذارترین کتابهای زندگیاش پرسیده میشود، کتاب The Design of Everyday Things نوشتهی دان نورمن را معرفی میکند. او پس از خواندن این کتاب، مجذوب فرآیند طراحی محصول شده است.
سه هدف و سه تیم مجزا: یادگیری، رشد و کسب درآمد
یادگیری: افراد در یادگیری موفقتر خواهند بود.رشد: افراد بیشتری جذب سرویس میشوند.
کسب درآمد: پول بیشتری برای حمایت از اهداف جذب شده است.
به همین دلیل، مدیران Duolingo تصمیم گرفتند سه تیم مجزا برای این اهداف تشکیل دهند. هر یک از تیمها، مسئولیت بهبود معیارهای متصل به اهداف خود را دارد و بسیاری از فرآیندها را با آزمایش و بررسی تجربهی محصول پیش میبرد.
بخشهای مختلف افزایش جذابیت محصول
دولینگو برای جذب مخاطب بیشتر و حصول بهترین رفتار کاربران در جهت یادگیری زبان، طراحیهای متنوعی دارد. در صفحهی اول وبسایت این شرکت انواع المانها برای جذب هرچه بیشتر کاربر به یادگیری بهکار برده شده است. تغییرات لحاظشده در این بخشها در گذر زمان نیز نشاندهندهی تصمیم جدی تیم برای بهبود هرچه بیشتر تجربهی کاربران است. برخی از بخشهای جذاب دولینگو که با همین سبک از بررسیها و مطالعات طراحی شدهاند عبارتند از:ثبتنام دیرهنگام
تیم دولینگو در مطالعات خود به این نتیجه رسید که اجازه به کاربر برای تجربهی چند درس و موکول کردن فرآیند ثبتنام به مدتی بعد، کاربران روزانهی فعال سرویس را تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داد. تیم طراحی با تمرکز روی همین مطالعات، بخش Soft Walls را طراحی کرد. این بخش شامل صفحات اختیاری است که کاربر میتواند با یا بدون ثبتنام در سایت از آموزشهای آن استفاده کند.امتیاز Streak
اکثر بخشها کاربر را به فعالیت مداوم هرروزه تشویق میکنندیکی دیگر از بخشهایی که با آزمایشهای متعدد تیم طراحی دولینگو روبرو شد، بخش امتیازدهی Streak بود که با الهام از طراحی بازیها اجرا شد. کارکرد این بخش به این صورت است که اگر کاربر چند روز متوالی از اپلیکیشن استفاده کند، یک آیکن شعله شروع به پر شدن کرده و در نهایت به آنها جایزه میدهد. با استفاده از این مفهوم، کاربران احساس پیشرفت کرده و برای حفظ آن تلاش میکنند. در نیتجه تیم اپلیکیشن به پایداری کاربر در یادگیری جایزه میدهد.
اعلانها
افزایش عملکرد کاربران با استفاده از اعلانها بهمقدار زیادی محقق شد. آزمایش زمانبندیهای مختلف برای نمایش اعلان به کاربر و همچنین متن آنها، یکی از بخشهای پیشرفت و بهبود این بخش بوده است. بهعنوان مثال، متن یکی از اپلیکیشنها پس از چند بار نمایش اعلانهای مختلف به کاربر میگوید: «بهنظر میرسد این اعلانها مفید نیستند. ما از فردا دیگر اعلانی برای شما ارسال نخواهیم کرد.»نشانها
یکی از المانهای کلاسیک بازیسازی یا گیمیفیکیشن، نشانهای پیروزی است که توسط تیم طراحی دولینگو به اپلیکیشن اضافه شده است. نشانها، علامتهایی از رفتار موردپسند دولینگو هستند که کاربر باید انجام دهد. این نشانها برای رفتارهای مختلف مانند خرج کردن لینگوت (ارز مجازی اپلیکیشن دولینگو)، پیگیری روند ممتد یادگیری، یادگیری در طول تعطیلات آخر هفته و فعالیت در انجمنهای داخلی سرویس به کاربر اهدا میشوند.مربی داخل برنامه
یکی از بخشهایی که با بحثهای فراوان به اپلیکیشن اضافه شد، مربی داخل برنامه با نام Duo بود. این مربی یک جغد با طراحی جذاب است. برخی از افراد تیم از این طرح حمایت میکردند اما برخی دیگر آن را دوست نداشته و عاملی مزاحم میدانستند. در نهایت دادههای جمعآوریشده مفیدتر از احساسات شخصی اعضای تیم بود. آمارها نشان داد اضافه کردن این مربی، کارکرد مداوم ۱۴ روزهی کاربران را میزان ۷.۲ درصد افزایش داده است.یکی از نکات مهم در روندهای تصمیمگیری، حذف نکردن بهبودهای جزئی در برابر بهبودهای بزرگ است. بههرحال روند دولینگو در سالهای فعالیت نشان داده که برنامهریزی دقیق در کنار ایدهی جهانشمول، ترکیبی عالی برای موفقیت در بازار اپلیکیشن و سرویس است. سرویسی که با ایدهی رایگان شروع به کار کرد، مانند بسیاری استارتاپهای رایگان تاریخ (گوگل، فیسبوک و غیره) در حال تبدیل شدن به باارزشترین استارتاپ حوزهی آموزش است.
منبع: زومیت