تبیان، دستیار زندگی

معاون گردشگری کشور:

87 هزار میلیارد ریال برای توسعه گردشگری اختصاص یافته است

معاون گردشگری کشور گفت: بر اساس تبصره 18 توسعه گردشگری و سازمان برنامه و بودجه،87 هزار میلیارد ریال برای توسعه گردشگری اختصاص یافته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
87 هزار میلیارد ریال برای توسعه گردشگری اختصاص یافته است

محمد محب خدایی روز سه شنبه در نشست خبری همدان 2018 که با حضور استاندار همدان در تالار فجر این سازمان برگزار شد،گفت: تخصیص این بودجه به گردشگری به برکت رویدادهایی است که بر مبنای ظرفیت های گردشگری کشور تعریف شده است.
وی افزود: ما از رویدادهایی نظیر همدان 2018 برای افزایش مقاصد سفر استفاده می کنیم و علاقه مندیم تا این مناطق تبدیل به برند جهانی گردشگری شوند.
محب خدایی تاکید کرد: همدان از نظر قدمت تاریخی و همچنین طبیعت گردی ظرفیت بالایی دارد و این بزرگترین فرصت برای ما هست که موج گردشگری ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: ما به اینگونه رویدادها به عنوان محرک های گردشگری احتیاج داریم و از زمانی که بحث میزبانی همدان برای رویداد همدان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال 2018 مطرح شده، شاهد موجی از سرمایه گذاری های بخش خصوصی در صنعت گردشگری این شهر هستیم.
معاون گردشگری کشور، گفت: اصول گردشگری اقتضا می کند دولت بستر را فراهم کند تا بخش خصوصی به سرمایه گذاری برای ساخت هتل، فروشگاه و مهمانسرا اقدام کند.
وی میزان و نحوه تبلیغات برای این رویداد را مناسب دانست و اضافه کرد: همدان ظرفیت فرودگاهی خوبی دارد که اخیرا هم ظرفیت ریلی به آن اضافه شده و هدف ما این است که بتوانیم از بار سفر تهرانی ها به مازندران کاسته و به همدان اضافه کنیم.
محب خدایی یادآورشد: تاکنون کشورهای بنگلادش، افغانستان، عراق، اسپانیا و آذربایجان برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی کرده اند و امیدواریم تا این برنامه ها در سالهای آینده نیز زایش رویدادی داشته باشند.

* تغییر محور توسعه همدان از کشاورزی به گردشگری
استاندار همدان نیز در این نشست گفت: با توجه به محدویت آب کشور محور اصلی توسعه همدان از کشاورزی به گردشگری تغییر پیدا کرده است.
محمد ناصر نیکبخت افزود: همدان یک هزار و 800 اثر تاریخی دارد و ویترینی از ادوار مختلف تاریخ امپراتوری بزرگ ایران در این شهر دیده می شود.
وی گفت:از نظر گردشگری مذهبی نیز این شهر با داشتن زیارتگاه های مختلف بضاعت بالایی دارد و در مسیر عتبات عالیات نیز قرار گرفته است.
نیکبخت تاکید کرد: همدان 500 سال پایتخت امپراتوری ایرانی بوده و ظرفیت های مغفول گردشگری فراوانی دارد که از این نظر با کمتر جای ایران قابل قیاس است.
وی ادامه داد: برای رویداد همدان 2018 مجلس فقط 100 میلیارد ریال برای ما مصوب کرده که این بودجه فقط کفاف برگزاری دو مراسم را می دهد و به هیچ وجه جوابگوی نیازهای این رویداد و بسترسازی های کلان آن نیست هرچند تاکنون ما یک ریال از همین مصوبه را هم دریافت نکرده ایم.
استاندار همدان تصریح کرد: ما 4000 میلیارد ریال اعتبار تسهیلات برای اجرای یک هزار و 531 طرح گردشگری در این استان درنظر گرفته ایم که این مبلغ چندین برابر بودجه کل استان است و بنا به دو دلیل محدودیت بودجه و نبود تمایل دولت به سرمایه گذاری مستقیم، بخش اعظم آن با مشارکت بخش خصوصی تامین شده است.
وی گفت: ساخت 13 هتل جدید به مناسبت رویداد همدان 2018 در دستور کار بوده که تاکنون 6 هتل آن به بهره برداری رسیده است.
نیکبخت تاکید کرد: یکی از این هتل ها با بودجه ای بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی در حال ساخت است که 300 واحد اقامتی، سیتی سنتر و 3 هزار واحد پارکینگ دارد.
او یادآورشد: امسال استان همدان از نظر رشد اقامت در نوروز در رتبه دوم کشور قرار گرفت و با توجه به اینکه در زمینه مبل و منبت هم با داشتن شهرهای ملایر، تویسرکان و همدان توانسته 4000 میلیارد ریال فروش داشته باشد، نشان داد دولت می تواند از ظرفیت های این استان بهره ای فراوانی کسب کند.
استاندار همدان تبلیغات رویداد همدان 2018 را به خانه مطبوعات این استان واگذار کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان هم گفت: در سال های 95و 96 حدود 22 اقامتگاه در این استان ساخته شده و 30 درصد از تسهیلات استان به این اداره کل اختصاص پیدا کرده درحالیکه پیش تر این سهم 5 درصد بوده است.
علی مالمیر اضافه کرد: 6 درصد از سهم اشتغال استان و 38 هزار نفر از مردم این استان در بخش صنایع دستی شاغل هستند و 8 درصد از صادرات گرمگ از مبدا همدان انجام می شود.
وی با اعلام خبر ایجاد یک کمیته فرهنگی برای توسعه گردشگری زیارتی در این استان وعده داد تا از ظرفیت ترانزیتی این استان در مسیر عتبات عالیات نهایت استفاده صورت گیرد.
به گزارش ایرنا، دو رویداد گردشگری بین المللی به ترتیب با عناوین «همدان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی» از 5 تا 8 شهریور و مجمع گردشگران جهانی در آبانماه با حضور نمایندگان کشورهای مختلف جهان در شهر همدان برگزار می شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا