تبیان، دستیار زندگی

یافته های باستانی محوطه جوشقان و استرک کاشان رونمایی شد

نخستین بار، یافته های فصل دوم کاوش در محوطه باستانی جوشقان و استرک کاشان با برپایی نمایشگاهی در موزه ملی مجموعه جهانی باغ فین این شهرستان رونمایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
یافته های باستانی محوطه جوشقان و استرک کاشان رونمایی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان روز سه شنبه در حاشیه گشایش این نمایشگاه گفت: اشیای به نمایش گذاشته شامل 25 ظرف سفالی از نوع ساده، خاکستری، نخودی رنگ، دسته دار، منقاردار و سُرمه دان است.
محسن جاوری افزود: مُهره هایی از جنس عقیق، سنگ، صدف و اشیای فلزی، سنجاق مفرغی و النگوهای نقره ای از دیگر اشیای به نمایش گذاشته در این نمایشگاه است.
وی بیان کرد: گردنبندهای استخوانی، تغار بزرگ و خُمره های متوسط مربوط به یکهزار تا یکهزار و 800 سال پیش از میلاد مسیح، کاسه های دسته افقی، دیگچه و درپوش و کاسه های ته دکمه ای با قدمت یکهزار تا یکهزار و 600 سال پیش از میلاد نیز در معرض دید قرار گرفته است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان اضافه کرد: دستبند مفرغی، سُرمه دان، فنجان لوله دار، بشقاب، اشیای تزئینی مفرغی و سنجاق های مفرغی مربوط به یکهزار تا یکهزار و 200 سال پیش از میلاد، دیگر اثرهای به نمایش درآمده در این نمایشگاه است.
او در ادامه به تشکیل مدرسه تابستانه در جریان فصل دوم کاوش در محوطه باستانی جوشقان و استرک اشاره کرد و گفت: در این مدرسه 21 دانشجو و 2 استاد باستان شناسی دانشگاه ورشو (کشور لهستان) حضور داشتند.
جاوری، نحوه ثبت و ضبط داده ها و بقایای انسانی، جانوری و گیاهی را در کارگروه باستان شناسی، 'چالشی بزرگ' توصیف کرد و افزود: با برگزاری مدرسه تابستانه، این مشکل نیز برطرف شد و دانشجویان هم اکنون در محوطه های باستانی مشغول کاوش و پژوهش هستند.
وی به آغاز فصل سوم کاوش در محوطه جوشقان و استرک از ابتدای شهریور سالجاری نیز اشاره و اضافه کرد: 500 میلیون ریال برای این کار اختصاص یافته است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان یادآور شد: فصل نخست کاوش در محوطه باستانی جوشقان و استرک در سال 1395 انجام شد که داده های قابل توجهی را در اختیار باستان شناسان قرار داد که مهمترین آن مربوط به رسم آتش سپاری یا مرده سوزی بود.
جاوری افزود: 17 تا 20 نمونه استخوان مرد، زن و کودک در آن کاوش یافت شد که جسد آنها پس از سوزاندن به همراه هدیه هایی مانند سفال و مهره های فلزی، تدفین شده بود.
روستاهای جوشقان و استرک از توابع بخش مرکزی کاشان به ترتیب با جمعیت 2 هزار و یکهزار و 300 نفر در 22 و 17 کیلومتری مرکز این شهرستان واقع شده اند.
محوطه باستانی جوشقان و استرک در محدوده بین این 2 روستا قرار دارد.
افزون بر یکهزار و 700 اثر دارای ارزش تاریخی در شهرستان کاشان شناسایی و تاکنون 320 اثر در فهرست اثرهای ملی ثبت شده است.
شهرستان کاشان با پیشینه شهرنشینی بیش از هفت هزار و 500 سال در 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

منبع : منبع : خبرگزاری ایرنا