تبیان، دستیار زندگی

عملیات آماده سازی پلاسکو

شهردار منطقه ۱۲ از آغاز عملیات آماده سازی پلاسکو برای گودبرداری و تخلیه بتن‌ها از محل خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پلاسکو
پس از آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو در 30 دی ماه 1395، موضوع احداث ساختمان جدید و ساماندهی کسبه ای که در حال حاضر در پاساژ نور مستقرند، به یکی از فصول مشترک شهرداری تهران، بنیاد مستضعفان، میراث فرهنگی، فرمانداری و استانداری تهران تبدیل شد، به طوری که یک سال پس از این حادثه با توافق شهرداری تهران و بنیاد مستضعفان قرار بر این شد تا همزمان با سالگرد آتش سوزی ساختمان پلاسکو عملیات عمرانی آغاز شود که تاریخ آن پس از کش و قوس های فراوان به دهه فجر تغییر کرد.

سنگ بنای ساختمان جدید پلاسکو بهن ماه سال گذشته هم گذاشته نشد و در نهایت، استاندار تهران خردادماه امسال اعلام کرد بنیاد مستضعفان عملیات خاک برداری را از عید فطر آغاز می کند و پس از دو ماه با ارائه طرح از سوی بنیاد و موافقت شهرداری، ساختمان وارد فاز عملیاتی می شود و تا عید فطر دو سال آینده نیز ساختمان به بهره برداری می رسد.

مهلت دو ماهه استانداری تهران برای شروع عملیات احداث ساختمان جدید پلاسکو رو به اتمام است و به گفته پیروز حناچی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این مدت بنیاد مستضعفان تنها نقشه های سازه نگهبان را به شهرداری تهران ارائه داده است. به گفته شهردار منطقه 12 نیز مالک با شکستن بتن ها و تخلیه آن ها اقدامات اولیه برای شروع گودبرداری را آغاز کرده است، اگرچه هنوز نقشه های مربوط به فونداسیون و سازه به شهرداری تحویل داده نشده است.

پیمان حسین محسنی با بیان اینکه شهرداری منطقه 12 نقشه های اولیه سازه نگهبان را بلافاصله پس از دریافت به معاونت شهرسازی و معماری ارسال کرده است، گفت: از آن جایی که ساختمان جدید پلاسکو بلندمرتبه محسوب می شود، تایید و ارائه مجوز تنها از طریق معاونت شهرسازی و کمیسیون ماده 5 پیگیری و صادر می شود. بر این اساس، شهرداری منطقه در خصوص تایید نقشه نگهبان و آغاز عملیات گودبرداری در انتظار اعلام نظر این دو مرجع است.

وی با اشاره به آخرین اقدامات مالک در محل ساختمان پلاسکو عنوان کرد: در حال حاضر پیمانکار بنیاد مستضعفان در محل ساختمان فروریخته اقدام به شکستن بتن ها، تخلیه آن ها و به طور کلی آماده سازی سایت گودبرداری کرده است تا همزمان با تایید نقشه ها گودبرداری را آغاز کند.

شهردار منطقه 12 با بیان اینکه در حقیقت اقدامات عملیاتی برای احداث ساختمان جدید پلاسکو شروع شده است، تصریح کرد: فرایندی که در حال اجرا است به طور مرتب از سوی شهرداری، فرمانداری و استانداری رصد می شود و اگر نقصی باشد با کمک تمام ارگان های مسئول رفع می شود.

محسنی همچنین به ارائه نقشه مقاوم سازی بخش شمالی ساختمان از سوی کسبه پرداخت و گفت: نقشه برای بررسی و تایید به سازمان نظام مهندسی استان تهران ارسال شده است که در این خصوص تاکنون پاسخی از سوی این سازمان دریافت نشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به برخورد شهرداری منطقه 12 با ساختمان های ناایمن که می توانند سرنوشتی مشابه پلاسکو داشته باشند، اشاره و عنوان کرد: در کم تر از یک سال گذشته حدود 10 پلاک که هر کدام مشتمل بر 100 تا 140 واحد تجاری بوده اند را با همکاری مقام قضائی پلمب کرده ایم که در نهایت با انجام اقدامات ابتدایی همچون استقرار آتش نشان مقیم، پاکسازی معابر ساختمان از کالا و کاهش حجم کالایی که در ساختمان نگه داری می شود، تمامی این ساختمان ها به دستور مقام قضائی اجازه بازگشایی پیدا کردند، البته به این شرط که مطابق نظر سازمان آتش نشانی اقدامات ایمنی توسط مالک در بازه زمانی تعیین شده انجام شود.

شهردار منطقه 12 ادامه داد: پس از پلمب این تعداد ساختمان، 25 واحد که در اولویت رسیدگی قضائی بودند، برای آن که سرنوشتی شبیه سایر ساختمان ها نداشته باشند، به طور خودکار اقدام به ایمن سازی واحدها کرده اند و شهرداری منطقه نیز به طور مرتب اقدامات آن ها را رصد می کند.

محسنی با بیان اینکه تعدادی از ساختمان های تجاری منطقه در اولویت رسیدگی قضائی و پلمب قرار دارند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر چندین ساختمان در اولویت رسیدگی قضائی قرار دارند که اگر طبق روال به اخطارها توجه نکنند و رویه قبل خود را ادامه دهند، از هفته آینده اقدامات مربوط به پلمب آن ها اجرایی می شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان