تبیان، دستیار زندگی
زندگی اگر هدفمند و توام با قاطعیت نباشد دستخوش شانس و بخت و اقبال می‌شود. زیرا بدون داشتن هدف معین قضاوت این که تا چه اندازه در مسیر درست حرکت می‌کنیم غیرممکن می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمای دو راهی ها

زندگی هدفمند (1)

راهنمای دو راهی ها

زندگی اگر هدفمند و توأم با قاطعیت نباشد دستخوش شانس و بخت و اقبال می‌شود. زیرا بدون داشتن هدف معین قضاوت این که تا چه اندازه در مسیر درست حرکت می‌کنیم غیرممکن می‌شود.

زندگی قاطعانه و هدفمند بدین معناست که از تمام نیروی خود برای رسیدن به هدف‌هایی که برای زندگی خود برگزیده‌ایم استفاده کنیم: هدف درس خواندن، تشکیل خانواده، کسب درآمد، شروع کردن یک فعالیت جدید، تولید یک محصول تازه، حل یک مسئله علمی، ساختن یک خانه ییلاقی، ایجاد یا حفظ یک رابطه عاشقانه. این هدف است که ما را به جلو می‌برد، این هدف است که به ما انرژی می‌‌دهد.

برای آن‌که هدفی تحقق پیدا کند باید خاص و روشن باشد. گفتن عباراتی از گونه «بیشترین تلاشم را می‌کنم» ابرازی به شدّت مبهم است. هدف باید مشخص باشد. مثل این‌که بگوییم هفته‌ای چهار نوبت و در هر نوبت نیم ساعت نرم می‌دوم. این کار را در مدت 10 روز تمام می‌کنم. تا پایان سال این مبلغ درآمد کسب می‌کنم. تا این تاریخ این مقدار کالا می‌فروشم. این‌گونه می‌توانم پیشرفتم را مشخص کنم و آن را اندازه بگیرم. می‌توانم با کسب اطلاعات جدید در روش و در خطی مشی خود تجدید نظر کنم. و پاسخ‌گوی نتایج کارهایم باشم.

زندگی هدفمند و مصّمم مستلزم پاسخ‌گویی به سوالاتی از این قبیل است: می‌‌خواهم به کجا برسم؟ چگونه به هدفم برسم؟، چرا فکر می‌کنم روشی که برگزیده‌ام مناسب است؟  آیا در مسیر شکست حرکت می‌کنم؟ آیا اطلاعات جدیدی هست که باید آن را در نظر بگیرم؟ آیا باید در روش کارم تعدیل کنم؟ آیا باید اقداماتم را تغییر دهم؟ آیا باید در هدف‌ها و مقاصدم تجدیدنظر کنم؟ از این رو همان‌‌طور که ملاحظه می‌کنید زندگی هدفمند و قاطعانه مستلزم آگاهی در سطح بالاست.

برای اشخاص درک این مطالب در ارتباط با کارشان راحت‌تر است به همین دلیل است که می‌بینیم بسیاری از آن‌ها در زندگی زناشویی خود موفق نیستند امّا در زندگی شغلی خود به موفقیّت می‌رسند.

کافی نیست اگر کسی بگوید: «عاشق کارم هستم» باید این عشق را در عمل نشان داد. در غیر این‌صورت موفقیتی در انتظار نخواهد بود.

در روابط زناشویی می‌توان به راحتی تصور کرد که عشق برای رسیدن به سعادت کافیست. اگر به خوشبختی نرسیم معنایش این است که ما برای یکدیگر مناسب نیستیم. اشخاص به ندرت از خود می‌پرسند : «اگر هدف من داشتن یک رابطه موفق باشد چه باید بکنم؟ چه اقدامی باید صورت دهم تا به احساس اعتماد، صمیمیّت، هیجان، رشد و تعالی بالاتری برسم؟»

برای بسیاری از زوج‌های تازه ازدواج کرده که احساس خوشبختی می‌کنند این سوال لازم است: «برای حفظ خوشبختی خود چه برنامه‌ای دارید؟ چه می‌خواهید بکنید؟»

اگر زوجی با هم اختلاف دارند می‌توانیم از آن‌ها بپرسیم: «اگر می‌خواهید ازدواجتان به نتیجه برسد چه برنامه‌ای دارید؟ چه می‌خواهید بکنید؟ هر کدام از شما برای بهبود روابط زناشوئی‌تان چه کاری می‌توانید انجام دهید؟»

باید دانست هدفی که برنامه ی عمل ، برای رسیدن به آن وجود نداشته باشد ، هرگز تحقّق پیدا نمی‌کند.

ادامه دارد...

منبع : روان شناسی عزت نفس – ناتانیل براندن

ترجمه : مهدی قراچه داغی

مقالات مرتبط :

به صورت خود سیلی نزن!  

امان از روزگار 

دیگه طاقت ندارم         

نقشه ای برای لذت بردن از زندگی      

مثل برنده ها بیاندیش !    

خودت خودتو خوشبخت کن    

احساس گناه می کنم    

رکن دوم عزت نفس     

زمان دردست تو     

خسته شدم از بس کار کردم        

بخندید تا دنیا به روی شما بخندد        

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.