تبیان، دستیار زندگی
پرواز تهران – بوشهر در ساعت 6:15 بامداد انجام می‌شد و با توجه به اینکه 5/1 ساعت قبل از پرواز باید در فرودگاه حضور داشت، بازدیدکنندگان مجبور بودند حدود ساعت 4 بامداد و در زمان اصطلاحا ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کاربران تبیان در نیروگاه اتمی بوشهر

گزارش تفصیلی بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر

نیروگاه اتمی بوشهر

31 تیر 1386

از تهران به بوشهر

پرواز تهران –  بوشهر در ساعت 6:15 بامداد انجام می‌شد و با توجه به اینکه 5/1 ساعت قبل از پرواز باید در فرودگاه حضور داشت، بازدیدکنندگان مجبور بودند حدود ساعت 4 بامداد و در زمان اصطلاحا گرگ و میش از خانه خارج شوند.

ورود به هواپیما

حدود ساعت 30/5 همه اعضا در فرودگاه مهرآباد تهران حضور داشتند و کارت‌های پرواز نیز صادر شده بود. نکته قابل توجه اینکه دوستان شهرستانی هم که بعضا 900 کیلومتر مسافت طی کرده بودند تا به تهران برسند و در بازدید از نیروگاه شرکت کنند، در موقع مقرر در پایانه شماره 4 فرودگاه محل انجام تشریفات پرواز تهران بوشهر بودند.

ورود به هواپیما

هواپیما در ساعت 6:45 با 30 دقیقه تاخیر که علت آن ترافیک زیاد فرودگاه مهرآباد اعلام شد به سمت بوشهر پرواز کرد.

در بوشهر

در ساعت 8:20 بامداد پس از فرود هواپیما به همراه راننده سازمان انرژی اتمی که به استقبال بازدیدکنندگان در فرودگاه بوشهر آمده بود، حرکت بازدیدکنندگان به سمت نیروگاه انجام شد.

نیروگاه اتمی بوشهر

محل استقرار بازدیدکنندگان در دو سوئیت در کمپ مسکونی نیروگاه اتمی بوشهر بود که حدود 15 دقیقه تا سایت اصلی نیروگاه فاصله داشت.

نیروگاه اتمی بوشهر

پس از استراحت مختصری در ساعت 9:30 به سمت مرکز روابط عمومی نیروگاه که محل پذیرش مهمانان و ارائه فعالیت‌های نیروگاه است حرکت نمودیم.

آقای مهندس یاراحمدی مدرس بخش آموزش بهره‌برداری و مسئول روابط عمومی نیروگاه اولین میزبان بازدیدکنندگان موسسه تبیان بودند. ایشان در مرکز روابط عمومی ارائه کاملی از فعالیت‌های نیروگاه و شرح فرایند تولید الکتریسیته داشتند و پس از آن نوبت به بازدید از مجموعه ماکت‌ها و شماتیک فرایندهای نیروگاه رسید.

نیروگاه اتمی بوشهر

مهندس یاراحمدی توضیحات لازم در مورد تمامی قسمتهای مربوط به تولید توان حرارتی و الکتریکی، مدارهای اول و دوم نیروگاه، راکتور اصلی و مشخصات فیزیکی دیواره ها و پوسته، ذبی و عملیات خنک‌سازی سیستم و همچنین پاره‌ای از مطالب مربوط به قرص، میله‌ها و مجتمع سوخت را ارائه نمودند،

نیروگاه اتمی بوشهر

و سپس به سوالات عمومی و تخصصی بازدیدکنندگان در مورد انرژی هسته‌ای و نحوه همکاری کشور با روسیه و فرایند شکافت هسته‌ای و چگونگی تولید حرارت، تبخیر آب، چگالش بخارات ایجاد شده و خنک‌سازی کلی سیستم پاسخ دادند.

نیروگاه اتمی بوشهر

در حدود ساعت 11 پس از بازدید از مرکز روابط عمومی که محل پذیرایی از مهمانان عام نیروگاه اتمی بوشهر است، بازدیدکنندگان به سمت سایت اصلی نیروگاه هدایت شدند. به گفته آقای مهندس جعفری کارشناس ارشد مهندسی هسته‌ای تیم بازدیدکنندگان تبیان جزو معدود کسانی هستند که تا به حال از سایت اصلی که تنها برای افراد خاص و مسئولین قابل دسترسی است دیدن کردند و دلیل آن را هماهنگی‌های انجام شده قبلی توسط مسئولان موسسه تبیان و استقبال ویژه مدیران سازمان انرژی اتمی دانستند.

نیروگاه اتمی بوشهر

البته در این میان نقش برجسته مربوط به علاقه و انگیزه کاربران دانش دوست تبیان است که این سفر پاسخی به این رویکرد کاربران بوده است.

در بازدید از سایت اکثر قسمت‌های مربوط به مدار اول و دوم توضیحات مربوط برای کاربران ارائه شد و مدار خنک کننده نیز از قسمت دریافت آب و بخش میعان بخارات به صورت کامل به بازدیدکنندگان معرفی شد اگرچه بعضی از قسمت‌های مربوط به مدار خنک‌کننده به دلیل استقرار در آب دریا عملا برای تیم قابل دسترسی نبودند. در طول بازدید از استخر سوخت، جایگاه اصلی راکتورها (که مهندسین در حال نصب بخش‌های نهایی آن بودند)  سالن مجموعه توربین ها و اتاق کنترل و اتوماسیون فرایند بازدید شد. کارشناسان نیروگاه در مورد سیستم‌های ایمنی و شرایط عملیاتی در حالت بحران نیز توضیحات جامعی ارائه نمودند.

نیروگاه اتمی بوشهر

پس از اتمام بازدید از سایت اصلی در حدود ساعت 1:30 بعداز ظهر اعضای تیم بازدید وارد کمپ مسکونی شد.

نیروگاه اتمی بوشهر

و پس از پذیرایی در مهمانسرای نیروگاه و استراحت چند ساعته با پرواز 9:45 از بوشهر به سمت تهران پرواز کردند و در ساعت 11:30 با فرود هواپیما در فرودگاه مهرآباد بازدید کاربران برگزیده موسسه تبیان از نیروگاه اتمی بوشهر با موفقیت کامل به پایان رسید.

نیروگاه اتمی بوشهر

نگاهی اجمالی به مطالب غیر عملیاتی که کاربران در این بازدید آموختند

(گزارش فنی کاملی از شرح فرایند عملیاتی نیروگاه اتمی آب سبک بوشهر را به زودی در بخش دانش و فناوری سایت ملاحظه خواهید کرد)

? برنامه هسته‌ای ایران در سال 1974 میلادی (1353 شمسی) با تشکیل سازمان انرژی اتمی ایران (A.F.O.I) آغاز شد و این سازمان با گسترش سریع ،عهده دار تعهدات سنگین ساخت 4 نیروگاه در بوشهر و دارخوین ، ایجاد تاسیسات آب شیرین کن در بوشهر ، تامین سوخت و پشتیبانی تکنولوژیکی از نیروگاه و قرار داد ساخت 4 نیروگاه دیگر در اصفهان و استان مرکزی شد . این مرکز از آن پس مرکز تحقیقات هسته ای (NRC) نام گرفت.

? از طرفی سازمان انرژی هسته ای ایران در چارچوب برنامه ریزی توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی 5 ساله مذاکره با شرکت های آمریکایی ، فرانسوی و آلمانی را از اوایل دهه ی 70 برای احداث نیروگاه در اطراف شهر بندری بوشهر آغاز کرد.

نیروگاه اتمی بوشهر

در سال 1974، نقطه ی عطفی در تحقیقات هسته‌ای ایران بود جایی که ایران قراردادی با بنیاد پژوهشی استفورد آمریکا (Stanford Research Institute) منعقد کرد که طی آن این مرکز پژوهشی وابسته به دانشگاه استنفورد ، مجری تحقیق و ارائه چشم اندازی میان مدت در ابعاد اجتماعی ،اقتصادی و صنعتی برای توسعه ی ایران شد. بنیاد استنفورد نهایتا در یک مطالعه ی 20 جلدی که به ایران ارائه کرد پیشرفت صنعتی و اقتصادی ایران را متکی به تولید 20 هزار مگاوات برق تا سال 1995 و راه اساسی تولید این مقدار برق را از طریق تاسیس نیروگاه های هسته ای در ایران قلمداد کرد.

بر اساس راهکار مطالعه ی مذکور، ایران در نوامبر 1974 قرار داد احداث دو رآکتور آب سبک 1300 مگاواتی، برای نصب در بوشهر را با شرکت آلمانی زیمنس به امضا رساند و در این زمینه بیش از 2 هزار متخصص آلمانی و کارشناس ایرانی اجرای این طرح را که در زمان خود یکی از بزرگ ترین و کم نظیر ترین پروژه های نیروگاه اتمی محسوب می شد را آغاز کردند و پیش بینی می شد این پروژه عظیم تا پایان سال 1980 تکمیل شود که وقوع انقلاب اسلامی در ایران و آغاز جنگ تحمیلی ادامه ی آن را متوقف ساخت. به این ترتیب با وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی در بهمن  1357 (فوریه 1979)، راکتور اتمی بوشهر به میزان قابل توجهی پیشرفت فیزیکی داشت اما پس از پیروزی انقلاب در دولت موقت عملیات ساخت نیروگاه بوشهر تعطیل گردید.

نیروگاه اتمی بوشهر

پس از انقلاب شرکت آلمانی زیمنس، حاضر به تکمیل نیروگاه هسته ای بوشهر نشد و به جای آن پیشنهاد تکمیل این طرح با رآکتور هایی با گاز طبیعی کار می کردند داد که ایران با آن مخالفت کرد و از آنجایی که در این برهه ایران نمی توانست فشار بین المللی چندانی به آلمان غربی وارد کند، لذا مشاجره حقوقی بر سر این طرح نا تمام تا سال 1998 ادامه یافت و ایران در خواست غرامت کرد، اما سرانجام شرکت زیمنس با حمایت کمیسیون تجارت بین المللی در پاریس، از این ماجرای حقوقی پیروز بیرون آمد و غرامتی به ایران پرداخت نکرد.

نیروگاه اتمی بوشهر

پس از آلمان، روسیه طرف قرارداد تکمیل نیروگاه بوشهر شد. کارشناسان انرژى هسته اى روسیه در شرکت اتم استروی اکسپرت در سال 1998 در چارچوب توافقنامه بین دولت روسیه و ایران، کار ساخت اولین واحد برق نیروگاه بوشهر را آغاز کردند و در ابتدا قرار بود تا پایان سال گذشته شمسی (1385) کار را تحویل دهند که به دلیل کارشکنی‌های بین‌المللی این امر محقق نشد اما تا پایان سال جاری شمسی نیروگاه به بهره‌برداری خواهد رسید.

نیروگاه اتمی بوشهر

طبق گفته کارشناسان نیروگاه اتمی بوشهر تمام تجهیزات سنگین این واحد از جمله رآکتور هسته ای، به ساختمان نیروگاه منتقل و نصب شده است و تنها کار باقى مانده عبارت از نصب و تنظیم تجهیزات کنترلى و نیز کنترل محدوده رآکتور است.

پیشرفت فیزیکی نیروگاه در حال حاضر بیش از 93 درصد می‌باشد و هزینه واحد اول تولید برق نیروگاه هسته اى بوشهر حدود یک میلیارد دلار برآورد شده است.

با راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر 1100 مگاوات الکتریسیته وارد مدار برق‌رسانی کشور خواهد شد.

نیروگاه اتمی بوشهر

در پایان لازم است از زحمات و تلاش های بی دریغ آقای مهندس لاجوردی ( معاونت اطلاع رسانی ) ، آقای علیرضا مهدوی ( سردبیر وقت) ، سرکار خانم حسینی ( قائم مقام اطلاع رسانی )، سرکار خانم مه آبادی( مسئول عضویت) ، آقای  مهندس مهدی داراب ( مسئول برگزاری ) و کلیه عزیزانی که در برگزاری این مسابقه و بازدید بی نظیر زحمات زیادی را متحمل شدند ، تشکر و قدردانی نمود.

                                                                                                                                                     سایت تبیان

مطالب مرتبط:

آلبوم تصاویر

مسابقه ویژه نوروزی

معرفی برندگان   

از حضرت معصومه تا قلب نیروگاه اتمی

کاربران تبیان در نیروگاه اتمی بوشهر (1)

مسابقه ویژه ایران و فن آوری های نوین