تبیان، دستیار زندگی

ناخن خشک نباشید!

خوراکی‌هایی برای داشتن ناخن‌های درخشان و قوی

بدن ما باید به طور مداوم سلول‌هایی را که ناخن‌ها را تشکیل می‌دهند، بازسازی کند و این نیازمند مصرف مکمل‌های سالم حاوی مواد مغذی خاص است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تغذیه و سلامت ناخن
همه ما می‌خواهیم ناخن‌هایی به اندازه کافی محکم، براق و صاف و بدون نیاز به لاک داشته باشیم. به طوری که بعد از هر بار کار در آشپزخانه با ناخن‌های شکسته شده مان روبه رو نشویم.
بدن ما باید به طور مداوم سلول‌هایی را که ناخن‌ها را تشکیل می‌دهند، بازسازی کند و این نیازمند مصرف مکمل‌های سالم حاوی مواد مغذی خاص است.
این غذاها را بخشی منظم از رژیم غذایی خود قرار دهید تا ناخن‌هایتان مواد مغذی لازم را برای رشد و ضخیم شدن به دست آورند.

تخم مرغ

1. تخم مرغ (برای بیوتین)

به جای شکستن ناخنتان، تخم مرغ را بشکنید. تخم‌مرغ یکی از بهترین منابع غذایی بیوتین است که نوعی ویتامین B است که باعث تولید پروتئین در ماتریکس ناخن، بافت زیر ناخن‌های شما که سلول‌های ناخن را تولید می‌کند، می‌شود. نشان داده شده است که بیوتین به افزایش ضخامت ناخن‌ها کمک می‌کند و همچنین می‌تواند از شکنندگی آن‌ها جلوگیری کند. به گفته متخصصین، بهتر است در صورت امکان، بیوتین را از مواد غذایی به دست بیاوریم. سطح بالای بیوتین در برخی مکمل‌ها می‌تواند با برخی تست‌های پزشکی خاص تداخل پیدا کند.
این را امتحان کنید: تخم‌مرغ نیمرو شده را با ماهی دودی سالمون و کلم بروکلی خرد شده، دو منبع غذایی دیگر بیوتین، نوش جان کنید.

بادام هندی

2. بادام هندی (برای روی)

روی، که در بادام هندی به وفور یافت می‌شود، برای تقسیم سلولی و ساخت پروتئین مورد نیاز است و تقسیم سلولی و پروتئین‌سازی هر دو برای رشد همیشگی ناخن‌ها ضروری هستند. شما هر روزه به دریافت روی نیازمندید؛ زیرا بدنتان نمی‌تواند آن را برای درازمدت در خود ذخیره کند. دریافت کافی روی از رژیم غذایی روزانه می‌تواند ناخن‌هایتان را براق و قوی نگه دارد؛ اما اگر ناخن‌ها خشک و ضعیف شوند، می‌تواند نشان‌دهنده کاهش سطح روی بدن باشد.
این را امتحان کنید: به مدت یک شب، بادام هندی را در آب خیسانده و در یخچال نگه‌دارید. سپس آن را با یک اسموتی حاوی تکه‌های موز، خرما، و شیر بادام مخلوط کرده و میل نمایید.

فلفل دلمه ای زرد

3. فلفل‌های زرد (برای ویتامین C)

با عرض پوزش از پرتقال، فلفل دلمه‌ای زرد دارای بیشترین میزان ویتامین C است که بدن برای ساخت کلاژن، یک ساختار پروتئینی مورد نیاز برای ساخت ناخن، بدان نیازمند است. با افزایش سن، میزان تولید کلاژن در بدن کاهش می‌یابد و این می‌تواند موجب ضعیف و نازک‌تر شدن ناخن‌ها شود. بنابراین برای محکم و سالم نگه‌داشتن آن‌ها نیاز به مصرف منابع غذایی ویتامین C داریم. یک فلفل دلمه‌ای زرد میزان ویتامین C روزانه، 4 برابر بیشتر از حد توصیه شده، را برایمان تأمین می‌کند.
این را امتحان کنید: فلفل دلمه‌ای زرد را در مخلوطی از روغن زیتون، سرکه، سیر خرد شده و رزماری خرد شده 2 ساعت در یخچال نگه دارید و سپس آن را به صورت گریل شده مصرف کنید.

سیب زمینی شیرین

4. سیب زمینی شیرین (برای ویتامین A)

نکته جالب در مورد سیب‌زمینی‌های شیرین این است که فقط یکی از آن‌ها می‌تواند 561 درصد از مقدار روزانه مورد نیاز از ویتامین A را فراهم کند، که کمک می‌کند تا سلول‌های ناخن به درستی تقسیم و تولید شوند. وقتی به اندازه کافی از رژیم غذایی‌تان ویتامین A دریافت نکنید، ممکن است ناخن‌هایتان شکننده شده و رشته‌های عمودی ایجاد کنند که شکافته و شکسته می‌شوند.
این را امتحان کنید: سیب زمینی شیرین له شده را به حُمُس (یک پیش‌غذای لبنانی) اضافه کنید. برای طعم بهتر می‌توانید گیاه مریم‌گلی خرد شده را به آن بیفزایید. برای دادن طعمی شیرین به این ترکیب سنتی، می‌توانید دارچین و کمی شربت افرا نیز به آن اضافه کنید.

لوبیاسویای نارس

5. اِدامام (برای سیستئین و فولات)

ادامام، سویای نارس پخته شده در داخل غلاف است که در برخی کشورهای شرق آسیایی به عنوان پیش‌غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. سویا، حاوی اسیدآمینه سیستئین است که جهت تولید پروتئین کراتین (پروتئین پوست، مو و ناخن) ضروری است. همچنین این ماده منبع خوبی از فولات است که برای ساخت سلول‌های جدید ناخن مورد نیاز خواهد بود.
این را امتحان کنید: خودتان می‌توانید سس سالسا را با ترکیب کردن ادامام پخته شده غلاف دار و پیاز سفید خرد شده، گوجه‌فرنگی تکه تکه شده، ذرت شیرین و آب‌لیمو تهیه کنید. همچنین می‌توانید ادامام پخته شده را همراه پودر فلفل به عنوان یک اسنک خوشمزه، میل کنید. 



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.