تبیان، دستیار زندگی

ماجرای عکس جنجالی وزیر جوان و هشتگ‌های توییتری

نكته جالب در این میان، گستردگی و تنوع واكنش‌ها به پوشش «وزیر جوان» بود. تا آن‌جا كه در میان كاربران بودند گروهی كه این پوشش را در حد «شق‌القمر» بالا برده و این تفاوت ظاهری را نشانه‌ای از تفاوتی عمیق در نوع نگاه آذری‌جهرمی تحلیل كردند و در مقابل، طیفی نیز «وزیر جوان» را به‌خاطر تلاش برای آنچه ازسوی این كاربران نوعی «پوپولیسم» و «عوام‌فریبی» خوانده شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماجرای عکس جنجالی وزیر جوان و هشتگ‌های توییتری

نخستین ساعات تعطیلات آخر هفته بود كه عكسی از محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دركنار كیمیا علیزاده، دختر تكواندوكار دوست‌داشتنی ایرانی موجی از واكنش‌های كاربران فضای مجازی را برانگیخت.

به گزارش اعتماد، علیزاده دختر ورزشكار و قهرمان ایرانی كه قرار بود پرچمدار كاروان ایران در بازی‌های آسیایی باشد و حالا به‌خاطر مصدومیت نه‌تنها از این مهم بازمانده، بلكه حتی از حضور در رقابت‌ها هم محروم شده است و این اتفاق تراژیك قلب ایرانیان بسیاری را به درد آورده و احساسات میلیون‌ها هواخواه «كیمیا» را برانگیخته است.

با این حال علت اصلی بارها و بارها بازنشر این عكس، نه لبخند «كیمیا» بود، نه تقدیر «وزیر جوان» از این ورزشكار دوست‌داشتنی. آنچه این عكس را این‌چنین مورد توجه كاربران قرار داد، پوشش متفاوت آذری‌جهرمی بود. وزیر دهه‌شصتی كابینه مسن حسن روحانی كه آن‌چنان كه در این چند ماهی كه از وزارتش می‌گذرد، ثابت كرده شاید بیش از هرچیز با رموز رسانه و تبلیغات آشنا باشد، با یك شلوار جین و پیراهن آستین‌كوتاه در اتاق كارش میزبان دختر تكواندوكار ایرانی بود و همین پوشش نامتعارف بار دیگر «آذری_جهرمی» را در فضای مجازی «هشتگ» كرد.

نكته جالب در این میان، گستردگی و تنوع واكنش‌ها به پوشش «وزیر جوان» بود. تا آن‌جا كه در میان كاربران بودند گروهی كه این پوشش را در حد «شق‌القمر» بالا برده و این تفاوت ظاهری را نشانه‌ای از تفاوتی عمیق در نوع نگاه آذری‌جهرمی تحلیل كردند و در مقابل، طیفی نیز «وزیر جوان» را به‌خاطر تلاش برای آنچه ازسوی این كاربران نوعی «پوپولیسم» و «عوام‌فریبی» خوانده شد، مورد هجمه‌های شدید انتقادی قرار دادند.

عجیب آنكه منتقدان در ادامه انتقادهای خود به آذری‌جهرمی جریان اصلاحات را نیز هدف قرار دادند و این جریان سیاسی را به فریبكاری متهم كردند. آن هم در شرایطی كه آذری‌جهرمی نه‌تنها هیچ سابقه‌ای در جریان اصلاحات نداشته و ندارد، بلكه اتفاقا مهم‌ترین منتقدانش در جریان رای‌اعتماد همین اصلاح‌طلبان و فراكسیون امید مجلس بود و مهم‌ترین حامیانش، اصولگرایان در ٢ فراكسیون نمایندگان ولایی و مستقلین ولایی!

این نخستین‌بار نیست آذری‌جهرمی با اقداماتی از این دست، این‌چنین كاربران فضای مجازی را به واكنش‌هایی مثبت و منفی وامی‌دارد.

به هر حال، فارغ از آنكه انگیزه «وزیر جوان» از این حضور پررنگ در فضای رسانه چیست و آیا واقعا آن‌چنان كه منتقدان این رفتار آذری‌جهرمی ادعا می‌كنند، علت اصلی تلاش برای دستیابی به درجات بالاتر سیاسی ازجمله «ریاست‌جمهوری» است یا مطابق ادعای موافقان رفتار متفاوت، هدف آذری‌جهرمی، صرفا ساختارشكنی‌هایی بجا در راستای ارتقای سطح اعتماد عمومی به حاكمیت است، پرسش بی‌پاسخ آن است كه علت ورود به حوزه‌هایی كه ارتباطی به اختیارات وزیر ارتباطات ندارد، چیست؟

همان‌طور كه برخی می‌گویند چگونه حضور «وزیر جوان» با آستین‌كوتاه در اتاق كار امری پسندیده و حتی مورد تحسین است اما رانندگان تاكسی قزوینی از همین پوشش زیر آفتاب داغ تابستان منع شده‌اند.

در میان انبوه این سوال‌ها كه هركدام به كرات نیز مطرح شده، شاید یك سوال كمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ اینكه پشت دوربین عكاسی كه در اتاق وزیر آمده ثبت تصویر بوده، چه كسی ایستاده و این عكس چطور به فضای رسانه‌ای درز كرده است؟!

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .