تبیان، دستیار زندگی

در ادامه‌ی تشدید فشارهای اقتصادی بر جمهوری اسلامی

جزئیات جدید از تحریم‌های آمریکا علیه ایران

با نزدیک شدن به روز شروع تحریم‌ها، ترامپ صحبت از مذاکره بدون پیش شرط با ایران را مطرح کرد. پیشنهادی که حتی با وجود بدعهدی‌های آمریکا تنها در فقره برجام آن را بیشتر از این که شبیه به یک امر سیاسی کند؛ عملا تبدیل به یک جمله طنزآمیز داخلی کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محمد آخوندی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترامپ
دور اول تحریم‌های آمریکا در دوره ترامپ از چند روز پیش آغاز شد و مرحله جدیدی از مواجه آمریکا و ایران پس از انقلاب و به طور مشخص تر پس از برجام که بنا بود مانع تحریم های مجدد از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی شود اما با توجه به خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه 97 عملا برجام حداقل قسمت آمریکایی آن از کار افتاده است.

فاز نخست تحریم‌ها

مرحله اول تحریم‌های آمریکا که در هفته گذشته مجددا شروع شد شامل: تحریم های مربوط به خرید و تهیه دلار آمریکایی توسط دولت ایران، تحریم‌های مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گران‌بها، تحریم‌های مرتبط با خرید، ذخیره یا انتقال مستقیم یا غیر مستقیم گرافیت، مواد خام یا فلزات نیمه تمام شامل آلومینیوم و آهن، زغال و نرم افزار برای یک‌پارچه سازی پروسه‌های صنعتی، تحریم‌های مرتبط با انتقال عمده خرید یا فروش ریال ایرانی، نگهداری کمک‌های مالی عمده یا حساب‌های بانکی بیرون از خاک ایران که تحت نفوذ ریال ایرانی است، تحریم‌های مرتبط با خرید، اشتراک یا تسهیلات بدهی‌های دولتی ایران، تحریم های مرتبط با صنعت خودروسازی ایران است.

آمریکا قبل از شروع تحریم‌ها، در پیام‌هایی کاملا مشخص و تهدیدآمیز؛ شرکت‌های بزرگ خارجی را از ادامه مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایران منع کرد.



ایالات متحده آمریکا همچنین فرش و مواد غذایی مانند پسته را از ایران وارد نخواهد کرد و همچنین از صادرات هواپیماهای تجاری و قطعات و خدمات آن به ایران خودداری خواهد کرد.

آمریکا قبل از شروع تحریم‌ها، در پیام‌هایی کاملا مشخص و تهدیدآمیز؛ شرکت‌های بزرگ خارجی را از ادامه مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایران منع کرد و در پاسخ به این سوال که در صورت ادامه همکاری با ایران جریمه های سخت و سنگین در انتظار آن ها بیان کرد. شرکت های بزرگ در بخش های گوناگون هم تقریبا هیچ کدام مایل به ماندن در ایران نبودند و رفتن از ایران و روبرو نشدن با تحریم های سخت آمریکا را به مشارکت با جمهوری اسلامی ایران ترجیح دادند.

با نزدیک شدن به روز شروع تحریم‌ها، ترامپ صحبت از مذاکره بدون پیش شرط با ایران را مطرح کرد. پیشنهادی که حتی با وجود بدعهدی‌های آمریکا تنها در فقره برجام آن را بیشتر از این که شبیه به یک امر سیاسی کند؛ عملا تبدیل به یک جمله طنزآمیز داخلی کرد و باز هم مورد استقبال طیف غرب‌گرا قرار گرفت تا بتوان خیلی ساده فهمید که آمریکا بیش‌تر از آنکه به سیاست‌های خود امید بسته باشد، به حماقت داخل کشور چشم دارد.

راه برون رفت از دوران تحریم

امروز و با توجه به شرایط کشور، این نکته بر همگان واضح و مبرهن است که تنها راه برون رفت از منجلاب امروز ایران توجه به داخل و به طور همزمان یک دیپلماسی فعال در جنبه های گوناگون است.

تزریق روحیه به مردم نه تنها در قالب شعار بلکه در برخورد با مفاسد اقتصادی و کم کردن التهاب قیمت ها و بازار و هم چنین ذکر این نکته ایران امروز به معنای واقعی در حال جنگ است به نظر از جمله راه‌های کم کردن شدت اثر گذاری تحریم ها خواهد بود.