تبیان، دستیار زندگی

برخورد با احتکارگران

نگهداری کالا در حجم غیر متعارف مشمول احتکار بوده و دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی به طور روزانه از محل انبار‌های نگهداری کالا‌ها بازرسی و ضمن برخورد‌های قانونی گزارش آن را به اطلاع عموم می‌رسانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
احتکار
ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفای کالا لازم دانست: به منظور بررسی موضوعات مطروحه و اعلام نظریه‌های کارشناسی، دبیرخانه ستاد متشکل از نمایندگان اعضای ستاد در دفتر امور خدمات بازرگانی فعال سازد.

همچنین دبیرخانه ستاد مکلف است تعدادی از کالا‌های موضوع طرح تشدید مبارزه با احتکار و اختفاء و کالا‌هایی که به پیشنهاد اعضا به لیست مذکور اضافه می‌گردد را احصاء نموده و در اختیار گشت‌های مشترک بازرسی جهت بازرسی انبار کالا‌های مورد نظر به طور خاص و ویژه قرار دهد.

گفتنی است در اولین جلسه ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفا، دستورالعمل کنترل و نظارت کالا‌های وارداتی و یا تولید شده با مواد اولیه وارداتی با نرخ ارز رسمی مورد تایید قرار گرفت.



دبیر ستاد موظف است در مصاحبه‌های مستمر و منظم با رسانه‌های دیداری و شنیداری گزارش واصله از گشت‌های بازرسی را به اطلاع عموم برساند همچنین جلسات ستاد هفته‌ای یکبار روز‌های دوشنبه راس ساعت ۱۵ برگزار خواهد شد.

با توجه به محدودیت قانونی حیطه اختیارات و وظایف سازمان تعزیرات حکومتی مبنی بر عدم اجازه ورود به اماکن و انبارها، هماهنگی‌هایی با دادستان کل کشور به عمل آمده که با مساعدت قوه قضاییه این مشکل مرتفع خواهد شد.

کلیه اطلاعات مورد نیاز تبادل گردد و مردم و مصرف کنندگان نیز می‌توانند اطلاعات مربوط به انبار‌های نگهداری کالا را به سامانه ۱۲۴ گزارش نمایند.

مقرر شد به سازمان‌های صنعت، معدن استان‌ها اعلام گردد که با اولویت موجودی کالا‌های مشمول طرح تشدید در انبار‌های استانی را در اولویت‌کاری خود قرار داده و اطلاعات آن را در اسرع وقت به دبیرخانه ارائه نمایند.

در ملاقات حضوری با ریاست محترم جمهوری جدول فهرست کالا‌های مهم و ضروری دارای نقش اساسی در آرامش اقتصادی جامعه جهت کنترل و نظارت و جلوگیری از افزایش قیمت در سال ۱۳۹۷ به میزان بیش از ۱۰ درصد با رعایت تمهیدات لازم، ارائه شد که مورد تایید ایشان نیز قرار گرفت.

در تعیین اقلام مذکور ضریب اهمیت در سبد هزینه خانوار، اولویت قیمت‌گذاری، ارز مورد نیاز و ضریب وابستگی به واردات در نظر گرفته شده است؛ لذا با توجه طرح لیست مذکور در کارگروه تنظیم بازار و تصویب آن، مقرر گردید لیست اقلام کالایی یادشده موضوع اجرای مبارزه با احتکار و اختفاء قرار گرفته و اجرایی گردد.

گفتنی است در اولین جلسه ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفا، دستورالعمل کنترل و نظارت کالا‌های وارداتی و یا تولید شده با مواد اولیه وارداتی با نرخ ارز رسمی مورد تایید قرار گرفت.
منبع: اقتصاد نیوز