تبیان، دستیار زندگی

درباره چهره‌هایی که از بازیگری به اجرا رسیدند

ستاره‌های شومن

ورود بازیگران سینما تلویزیون به عرصه اجرا روز به روز بیشتر می‌شود و حالا تلویزیون اجرای مهمترین برنامه‌های خود را به بازیگران محول می‌کند. «برنده باش» جدیدترین برنامه‌ای است که قرار است با اجرای یک بازیگر روانه آنتن شود؛ رضا گلزار اجرای این برنامه را برعهده دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ستاره‌های شومن
زمانی تلویزیون برای اجرا و مجری‌گری اِلمان‌های مشخص‌تری داشت و برای حفظ اهدافش تلاش می‌کرد مجری‌ها خارج از چارچوب و اهداف تعیین شده سازمان رفتار نکنند، شاید همین چارچوب‌ها بود که در دوره‌ای هرازچندگاه خبر ممنوع التصویری یک مجری چهره را می‌شنیدیم.

اما در چند سال گذشته تلویزیون تغییر مسیر داده و برخلاف زمانی که برای مجریانش حد و مرز بیشتری قائل بود سراغ بازیگران مطرح می‌رود تا اجرای برنامه‌های مختلف را با فضایی متفاوت از قبل روانه آنتن کند. این اتفاق در شبکه نسیم پررنگ‌تر از دیگر شبکه‌ها اتفاق افتاد و تا الان این بازیگرها بودند که اجرای مهمترین برنامه‌های شبکه نسیم را برعهده داشتند نه مجری‌ها! اتفاقی که بی تأثیر در دیدشده شدن شبکه نسیم و مطرح شدنش در میان سایر شبکه‎‌ها نبود.

از فردا شب قرار است مسابقه‌ای تحت عنوان «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار از شبکه سه پخش شود، برنامه‌ای که ظاهرا مدیران تلویزیون حساب ویژه‌ای بر موفقیت آن باز کرده‌اند. از طرفی دانیال عبادی قرار است با اجرای مسابقه‌ای به نام «سه در هفت» به جرگه مجریان اضافه شود و حمید گودرزی هم جای اشکان خطیبی در «پنج ستاره» را بگیرد. به این بهانه در این گزارش مروری داریم بر عملکرد چهره‌هایی که از بازیگری به اجرا رسیدند.

جدای از اسامی که در این گزارش به آن‌ها اشاره کردیم چهره‌هایی دیگری هم مانند امیرحسین صدیق و بهنوش بختیاری سابقه اجرا دارند اما در اینجا تنها به چهره‌های مهمتر وآن‌هایی پرداختیم که بیشتر مطرح و دیده شدند:  

رامبد جوان/ خندوانه

بعد از پیگیری‌های طولانی مدت رامبد جوان، فصل اول «خندوانه» تابستان سال 93 از شبکه نسیم پخش شد. برنامه‌ای که با وجود پشت صحنه قوی حضور رامبد جوان در آن از مهمترین امتیازهای موفقیتش بود. جوان قبل از «خندوانه» برنامه گپ را برای شبکه آی فیلم اجرا کرده بود. پخش «خندوانه» همچنان ادامه دارد و تا الان به پنج فصل رسیده، در طول این مدت جوان و برنامه‌اش فرازونشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشتند و به فراخور این اتفاقات جوان با نقدها و نظرات مختلفی مواجه بوده. نحوه برخورد با مهمانان از نکات مثبت اجرای جوان است، او در برخورد با چهر‌ه‌هایی که هرکدام در فضایی متفاوت قرار دارند این توانایی را دارد تا یک گفت‌وگوی جذاب برای مخاطبش به نمایش بگذارد. در کل امتیاز رامبد جوان در اجرای «خندوانه» قابل قبول بوده و توانسته با کمی بالا و پایین همچنان محبوبیتش را حفظ کند.

مهران مدیری/ دورهمی

اعتبار و محبوبیت مهران مدیری در میان مخاطبانش آنقدر بود که «دورهمی» از همان قسمت‌های ابتدایی مورد توجه قرار بگیرد. البته «دورهمی» اولین تجربه اجرا برای مدیری نبود و او قبل‌تر با «ببخشید شما» مجری‌گری را در فضایی دیگر تجربه کرده بود. «دورهمی» نوروز 95 شروع شد و بهار 97 به پایان رسید. در طول این مدت مهران مدیری بارها سوژه رسانه‌ها شد؛ بیشترین نقدهایی که اجرای مدیری را با حاشیه و نقد مواجه می‌کرد عکس العمل هایی بود که او نسبت به موضوعات روز داشت و حرف‌های سیاسی او در برنامه بارها سوژه رسانه ها شد. در طول پخش «دورهمی» مهمان‌های مختلفی مهمان مدیری شدند اما او برخلاف رامبد جوان توانایی کمتری در اداره یک گفت‌وگوی سرحال و جذاب داشت.


اشکان خطیبی/ پنج ستاره

اشکان خطیبی در مقام مجری اولین بار در برنامه «خانه‌ای با طرح نو» دیده شد. برنامه‌ای که اجرای آن را همراه با رامبد جوان برعهده داشت. نوروز 97 و مسابقه «پنج ستاره» اجرای بعدی خطیبی بود. «پنج ستاره» یک مسابقه‌ تلویزیونی است در شبکه پنج سیما که شرکت کنندگان آن بر اساس تعداد سوالاتی که موفق به پاسخگویی می‌شوند جایزه نقدی دریافت می‌کنند. خطیبی توانست در شکل و ظاهر یک مجری قابل قبول ظاهر شود اما در نحوه اجرا و برخورد با شرکت کنندگان آنقدر موفق ظاهر نشد که بتواند به ترغیب بیننده کمک کند. اجرای اشکان خطیبی هیجان لازم برای جذابیت یک مسابقه را نداشت.

اکبر عبدی/ شبی با عبدی

اکبر عبدی بازیگر خوب و توانمندی است اما این دلیل بر موفق بودنش در اجرا نیست. «شبی با عبدی» بعد از چندبار وقفه در پخش، تابستان امسال به آنتن شبکه نسیم رسید. تمرکز اصلی برنامه بر حضور اکبر عبدی است و این در اسم برنامه هم نقش داشته. اما عبدی در اجرا نتوانسته مانند بازی‌های خوبش اثرگذار و موفق باشد. بیشتر شوخی‌های او در بخش‌های مختلف برنامه بعد از مدتی به تکرار افتاده و در هنگام گفت‌وگو با مهمانان هرچند صمیمی اما آورده جذاب و جدیدی برای مخاطب ندارد. جدای از اجرای ناموفق اکبر عبدی کیفیت برنامه هم قابل توجه نیست تا بهانه‌ای باشد برای پیگیری مخاطبان بیشتر.

پژمان بازغی/ کودک شو

مجری‌گری پژمان بازغی با شبکه نسیم شروع شد و در این شبکه ادامه پیدا کرد. بازغی سال 94 برنامه «چند درجه» را که قالب سرگرمی و هیجانی داشت اجرا کرد. کمی بعد نوروز 96 به عنوان مجری برنامه سال تحویل شبکه دو انتخاب شد، انتخابی که برای مهمترین زمان اجرای برنامه‌های تلویزیونی مناسب نبود و بازغی در میان رقبای جدی‌اش دیده نشد. «کودک شو» فرصت بهتری برای بازغی فراهم کرد تا جدی‌تر از قبل توانش در اجرا را محک بزند. برنامه در فصل اول خیلی مورد توجه نبود اما با شروع فصل دوم، برنامه و به طبع آن پژمان بازغی مورد توجه قرار گرفتند و به مرور بیننده‌های بیشتری به جمع مخاطبان «کودک شو» اضافه شد. اجرای بازغی اگرچه به مرور بهتر و بیشتر  دیده شد اما همچنان آنقدر چشم گیر نیست که بشود او را یک مجری بی نقص معرفی کرد.

کامران تفتی/ وقتشه

فصل اول «وقتشه» مرداد 96 با اجرای کامران تفتی روی آنتن رفت. یک برنامه ترکیبی که با موضوع عشق و ازدواج ساخته شد و قصد داشت ازدواج آسان را ترویج دهد. برنامه به سری دوم هم رسید و همچنان با اجرای این بازیگر پخش می‌شود. کامران تفتی با وجود تجربه‌هایی که در بازیگری تئاتر، سینما، تلویزیون و حتی خوانندگی داشت اما «وقتشه» اولین حضور او در مقام مجری بود. اجرای تفتی بیشتر تحت تأثیر نوع بیان و لحنش قرار می‌گیرد و همین باعث می‌شود خیلی وقت‌ها حالت نمایشی پیدا کند. در مجموع حضور تفتی به عنوان بازیگر بیشتر قابل باور است تا یک مجری.