تبیان، دستیار زندگی
تیم عراق به عنوان قهرمانی چهاردهمین دوره‌ی جام ملت‌های فوتبال آسیا دست یافت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عراق قهرمان جام چهاردهم

پایان جام ملت‌های آسیا 2007

مراسم قهرمانی عراق

تیم عراق به عنوان قهرمانی چهاردهمین دوره‌ی جام ملت‌های فوتبال آسیا دست یافت.

در دیدار پایانی جام ملت‌های آسیا 2007 دیروز تیم عراق موفق شد با نتیجه‌ی یك بر صفر تیم عربستان را شكست داده و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

در این دیدار كه به قضاوت مارك شیلد استرالیایی در ورزشگاه جاكارتای اندونزی برگزار شد عراق با تك گل یونس محمود در دقیقه‌ی 72 برای نخستین بار قهرمان جام ملت‌ها شد.

نخستین قهرمانی عراق در جام ملتها

تیم عراق موفق شد برای نخستین بار در تاریخ فوتبال این كشور، در چهاردهمین دوره‌ی جام ملت‌های آسیا با برتری یك بر صفر مقابل عربستان به مقام قهرمانی دست پیدا كند.

نخستین قهرمانی عراق در جام ملتها

این دیدار كه در شهر جاكارتا اندونزی و به قضاوت مارك شیلد استرالیایی برگزار شد، در نیمه‌ی نخست دو تیم بازی برابری را به نمایش گذاشتند. ابتدا تیم عربستان كه دقایق آغازین را با انگیزه‌ی بیشتری آغاز كرده بود، صاحب فرصت‌هایی شد اما، در ادامه‌ی بازی، بازیكنان عراقی با در اختیار گرفتن توپ و میدان توانستند فرصت‌هایی را بر روی دروازه‌ی عربستان ایجاد كنند. با این حال نیمه‌ی نخست با نتیجه‌ی تساوی بدون گل پایان یافت.

نخستین قهرمانی عراق در جام ملتها

در نیمه‌ی دوم، تیم عراق توانست با بازی هوشمندانه، خود را به دروازه‌ی عربستان نزدیك كند. شاگردان ویرای برزیلی كه فوتبال را از مربی خود به خوبی یاد گرفته بودند، توانستند مردان جوان عربستان را مقهور قدرت و انسجام تیمی خود كنند.

نخستین قهرمانی عراق در جام ملتها

حملات پرتعداد عراقی‌ها بر روی دروازه‌ی عربستان تا دقیقه‌ی 72 بی‌نتیجه مانده بود اما، در این زمان یونس محمود تیر خلاص را بر پیكر عربستان شلیك كرد و با استفاده از یك ضربه‌ی كرنر دروازه‌ی حریف را گشود. پس از این گل، عطش گلزنی مهاجمان عراقی فروكش نكرد. لحظاتی بعد، مهاجمان عراقی تا آستانه‌ی گشودن دروازه‌ی عربستان پیش رفتند كه توسط دروازه‌بان عربستان سرنگون شدند اما شیلد اعتقادی به پنالتی نداشت.

نخستین قهرمانی عراق در جام ملتها

در 10 دقیقه‌ی پایانی عراق به طور كامل به دفاع می‌پرداخت و این بازیكنان سراسیمه‌ی عربستان بودند كه قصد داشتند كار را به تساوی بكشانند. اما زمانی كه آخرین فرصت این تیم در دقیقه‌ی 90 بر اثر بی‌دقتی مهاجمان از كنار دروازه به بیرون رفت، آنها نیز تسلیم شدند تا جام چهاردهم برای نخستین بار به بغداد برود.

شادی بازیکنان عراق پس از قهرمانی

تیم عراق تا پیش از دیدار پایانی، در مرحله‌ی گروهی استرالیا را شكست داده و برابر عمان و تایلند به تساوی دست یافته بود. این تیم در مرحله‌ی یك چهارم پایانی ویتنام را شكست داد و در دیدار نیمه‌پایانی كره جنوبی را در ضربات پنالتی مغلوب كرد و با برتری برابر عربستان در فینال قهرمان شد.

مطالب مرتبط :

کره جنوبی سوم شد

صعود عربستان به نیمه نهایی