تبیان، دستیار زندگی
ادامه زندگی حدود شش هزار كودك هموفیلی و بیش از 20 هزار بیمار مبتلا به تالاسمی در كشور، وابسته به دریافت مداوم خون و فرآورده‌های خونی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابستان به خون بیشتری نیاز داریم

اهدای خون

ادامه زندگی حدود شش هزار كودك هموفیلی و بیش از  20 هزار بیمار مبتلا به تالاسمی در كشور، وابسته به دریافت مداوم خون و فرآورده‌های خونی است.

سایر مصرف‌كنندگان خون شامل بیماران دیالیزی، بیماران نیازمند جراحی به‌ویژه جراحی‌های بزرگ، نوزادان مبتلا به عوارض ناشی از ناسازگاری خون، بیماران پیوند اعضاء، مصدومان سوانح مختلف از جمله سوختگی‌های شدید و تصادفات رانندگی، مبتلایان به‌ انواع سرطان‌ها به ‌ویژه در مرحله شیمی درمانی است.

در فصل تابستان به علت افزایش عمل‌های جراحی و افزایش مصدومان تصادفی به دلیل حجم بالای سفرهای تابستانی نیاز به خون بیشتری داریم، بنابراین یادآوری این نكته به مردم كه در فصل تابستان به ‌موقع برای اهدای خون مراجعه كنند ضروری است.

دكتر «حسن ابوالقاسمی» مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: این سازمان با بیش از سه میلیون انواع فرآورده‌های خونی در سال، جان بیماران را در كشور نجات می‌دهد.

وی افزود: اگر افراد برای اهدای خون به پایگاه‌های سازمان انتقال خون در كشور مراجعه نكنند، سالانه بیش از یك میلیون و 500 هزار بیمار جان خود را از دست می‌دهند.

وی گفت: وظیفه سازمان انتقال خون رعایت استانداردهای خون و رساندن بیش از 50 نوع فرآورده‌های خونی سالم به مصرف‌كنندگان است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون، مهم‌ترین عامل تضمین سلامت خون را سلامت اهداكنندگان ذكر كرد و گفت: سال گذشته یك میلیون و  603 هزار واحد خون در بیش از  100 پایگاه انتقال خون در سراسر كشور تهیه شد.

وی با اشاره به این‌كه بسیاری از كشورهای دنیا برای تهیه خون مورد نیاز برای بیماران وجهی را پرداخت می‌كنند، گفت: در ایران چنین عملی وجود ندارد و ضروری است در زمینه اهدای خون بیشتر اطلاع‌رسانی كنیم.

دکتر ابوالقاسمی با بیان این‌كه  96 درصد خون‌های اهدایی به‌صورت داوطلبانه تهیه می‌شوند، گفت: فقط سه تا چهار درصد فرآورده‌های خونی به‌صورت جایگزین است كه امسال سعی داریم خون جایگزین را حذف كنیم.

اهدای خون

حسن ابوالقاسمی افزود: با آغاز فصل تابستان ممكن است عده زیادی از مردم به علت گرمای هوا و سختی رفتن به پایگاه‌های انتقال خون از اهدای خون پرهیز كنند، اما به‌طور طبیعی در فصل تابستان به علت افزایش عمل‌های جراحی و افزایش مصدومان تصادفی به دلیل حجم بالای سفرهای تابستانی نیاز به خون بیشتری داریم، بنابراین یادآوری این نكته به مردم كه در فصل تابستان به‌موقع برای اهدای خون مراجعه كنند ضروری است.

وی اضافه كرد: در زمان حاضر كمبود خون نداریم و حتی برای مقابله با بحران‌ها نیز آمادگی داریم و ذخایر خوبی از خون در كشور وجود دارد، اما مسئله مهم نیاز به خون تازه برای تامین پلاكت مورد نیاز بیماران است، زیرا پلاكت را بیش از 5 روز نمی‌توان نگهداری كرد و در بعضی شهرستان‌ها ممكن است برای تامین پلاكت مورد نیاز بیماران، با كمبود مواجه شویم.

رئیس سازمان انتقال خون كشور گفت: در زمان حاضر در كشور ما به‌طور متوسط از هر هزار نفر 23 نفر سالانه اهدای خون دارند، در حالی كه این میزان باید به 25 در هزار نفر برسد. در كشورهای پیشرفته متوسط اهدای خون مردم 45 در هزار نفر است، اما در كشور ما فعلاً به چنین ركوردی برای اهدای خون نیاز نداریم.

گزارش ها حاكی است، شانس دریافت خون سالم در كشورها متفاوت است. حدود  60 درصد از كل ذخیره خونی جهان به  18 درصد مردم دنیا می‌رسد و  83 درصد جمعیت جهان از خون كافی برخوردار نیستند.

در ایران  35 درصد اهداكنندگان خون سالم به سازمان انتقال خون ایران، اهداكنندگان مستمر هستند. اهداكننده مستمر به شخصی گفته می‌شود كه در طول یك سال، حداقل دو بار خون اهدا كند و آزمایش‌های وی از نظر سازمان انتقال خون، سالم گزارش شده باشد. اهداكنندگان مستمر چون از نظر بالینی و آزمایشگاهی، به‌ طور مكرر مورد بررسی قرار می گیرند و از نظر سلامتی قابل اعتمادتر هستند، با اهدای مستمر خون، از ایجاد اضطراب و نگرانی در بیماران نیازمند به خون و خانواده‌های آنها جلوگیری می‌کنند.

روز جهانی اهدای خون (9 مرداد ماه)، فرصت مناسبی جهت قدردانی از اهداكنندگان داوطلب مستمر است.

منبع : همشهری

*مطالب مرتبط:

دقت در اهدای خون

ترویج حجامت منافی فرهنگ اهدای خون

اهدای خون سالم = اهدای زندگی

تفاوت خون حجامت با خون اهدا شده

اهدای خون، اهدای زندگی

هموفیلی چگونه به وجود می آید؟

مراقبت از کودک هموفیلی

تالاسمى چیست

كم خونی ( Anaemia )

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.