تبیان، دستیار زندگی

ویروسی نشوید

سرما خوردگی بیماری شایعی است که "ویروس ها" عامل آن هستند. البته حدود 200 نوع ویروس وجود دارند که هرکدام از آن ها می تواند این بیماری را ایجاد کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
ویروسی نشوید
سرما خوردگی بیماری شایعی است که "ویروس ها" عامل آن هستند. البته حدود 200 نوع ویروس وجود دارند که هرکدام از آن ها می تواند این بیماری را ایجاد کند. این ویروس ها، قسمت بالایی دستگاه تنفسی را مبتلا می کنند .علائم سرما خوردگی، آبریزش بینی، عطسه، التهاب گلو و گاهی اوقات سرفه یا حتی تب است.

 اگر فردی دچار سرما خوردگی شده باشد، بیماری او از طریق قطرات بسیار ریز ناشی از  عطسه یا سرفه، و یا از راه تماس با دست ها و وسایلی که در ارتباط با او آلوده شده اند، به سایرین انتقال می یابد.

بیماری سرما خوردگی در کودکان شایع تر است ( ابتلا در سال به طور متوسط 10 بار) البته هر بار که کودک به یک نوع ویروس سرماخوردگی دچار می شود ، بدن او در مقابل آن ویروس ایمنی پیدا می کند.

به همین علت، با افزایش سن، دفعات ابتلا به این بیماری کم تر می شود ( ابتلا برای فرد بزرگسال به طور متوسط سه بار در سال)

 رعایت موارد زیر در پیشگیری از سرما خوردگی؛ به ما کمک می کند:
1*رعایت بهداشت: از آن جا که ویروس ها از راه دست، چشم، بینی، عطسه و سرفه ی فرد مبتلا و وسایل آلوده ... به راحتی می توانند وارد بدن سایر افراد بشوند، پاکیزه نگه داشتن دست ها و دوری از افراد مبتلا به سرما خوردگی بسیار اهمیت دارد.
2*ورزش مناسب: ورزش مایه ی شادابی و سلامت انسان است و بر مقاومت بدن در برابر بیماری ها می افزاید و از احتمال ابتلا به سرما خوردگی می کاهد.
3*تغذیه ی مناسب: استفاده از مواد طبیعی و به خصوص موادی که ویتامین (C) دارند، بدن ما را در برابر حمله ی ویروس های سرما خوردگی، مقاوم می کند. ویتامین ث در مواد طبیعی مانند پرتقال، انار، شلیل، سیب زمینی، بادنجان، ترب و خاکشیر فراوان یافت می شود.
 
اگر دچار سرما خوردگی شدیم، بهتر است در صورت احساس کسالت، تا حدی که بدن نیاز دارد، به استراحت بپردازیم و از مصرف میوه ها و سبزیجاتی که به درمان ما کمک می کنند، غفلت نورزیم.

استفاده از بعضی مواد طبیعی در درمان سرماخوردگی مؤثر است، از جمله: عسل، لیمو شیرین، پرتقال، انجیر، شلغم، تربچه، ریحان، جعفری، نعناع، سیر، زیره، هل، دارچین و آویشن.

به علاوه، نوعی داروی گیاهی معروف هم برای درمان سرماخوردگی بسیار مؤثر است. این دارو به این روش تهیه می شود که یک قاشق مربا خوری عسل را در نصف استکان عرق نعنا حل کنید و بخورید. مصرف روزانه سه مرتبه از این ماده، در درمان سریع شما بسیار مفید خواهد بود.
 
مطالب مرتبط:
روشهای پیشگیری از سرما خوردگی
چطوری سرما نخوریم؟
ویروس چیست؟

منبع: معلم
نویسنده:سهیلا نیک نژاد