تبیان، دستیار زندگی

کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی

6 راه کاهش التهاب قلب بدون استاتین

ورزش و مصرف رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند موجب دفع بیماری‌های قلبی در بین بسیاری از مردم شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سلامت قلب
سال‌ها پیش طبق بررسی‌هایی که انجام شده بود، این ایده مطرح گردید که می‌توان با استفاده از داروهای کاهنده کلسترول، به مبارزه با التهاب قلب که در نهایت منجر به بیماری قلبی می‌شود، پرداخت. این مطالعه نشان داد که استاتین (داروهای کاهش‌دهنده چربی)، می‌تواند خطر ابتلا به حمله و سکته قلبی را در افراد دارای سطح کلسترول نرمال اما دارای التهاب قلبی، کاهش دهد که با تست پروتئین واکنشگر سی (CRP) با حساسیت بالا  مشخص می‌شود.
این مطالعه که شامل 18000 مرد بالای 50 سال و زنان بالای 60 سال و بالاتر بود، نشان داد خطر ابتلا به حمله یا سکته قلبی در افرادی که به مدت دو تا پنج سال از استاتین استفاده کردند، به میزان 50 درصد کاهش پیدا کرد.

چگونه از التهاب قلبی جلوگیری کنیم؟

برای اکثر افراد، تغییر سبک زندگی به جای استفاده از استاتین، راه مناسب‌تری است. ممکن است استفاده از استاتین برای کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی برای برخی بیماران مفید باشد، اما باید این نکته را نیز در نظر داشت، که این مطالعه تنها بر روی گروه سنی خاصی انجام شده بود و ممکن در مورد سایر گروه‌های سنی درست نباشد.

بسیاری از مردم از اهمیت خواب در جلوگیری از التهاب قلبی غافل‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که خواب کافی ندارند، احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های عروق کرونری را افزایش می‌دهند

تست پروتئین واکنشگر سی (CRP) با حساسیت بالا می‌تواند برای بسیاری از افراد، مانند آن‌هایی که به ظاهر سطح کلسترول نرمالی دارند اما سابقه بیماری قلبی نیز دارند، مفید باشد. CRP همچنین برای برانگیختن انگیزه افراد برای ایجاد یک تغییر در زندگی جهت کاهش سطح التهاب قلب، بدون استفاده از دارو، نیز کمک کننده است. پزشکان بر سر پیشنهاد مصرف استاتین برای کاهش التهاب قلبی در افرادی که هیچ‌گونه سابقه بیماری قلبی عروقی ندارند، اختلاف دارند.
خوشبختانه اکنون، واقعیت این است که راه‌های مختلفی برای کاهش التهاب قلب، پیش روی ماست که شامل مصرف دارو نیستند. روش‌هایی که کارشناسان پیشنهاد می‌کنند، به شرح زیر است:

سیگار نکشید

احتمالاً دود دخانیات تنها منبع عظیم مواد شیمیایی سمی است که انسان در معرض آن قرار می‌گیرد. سیگار کشیدن یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی است، زیرا رگ‌ها را سخت کرده و می‌تواند سطح CRP را افزایش دهد. سیگار با فعال و آزادسازی سلول‌های التهابی در گردش خون، باعث التهاب سیستمیک می‌شود. هنگامی که ما سیگار را ترک می‌کنیم، از مصرف سموم‌های مختلف موجود در دود سیگار، که سبب ایجاد التهاب و سایر عوارض در اندام‌ها می‌شود، جلوگیری می‌کنیم. نیکوتین به خودی خود یک عامل خطر برای التهاب و بیماری‌های قلبی است. بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های مزمن، بیماری‌های ‌التهابی هستند که سبب انسداد در عروق کرونر و سایر عروق می‌شوند.

رژیم غذایی مدیترانه را انتخاب کنید

مصرف یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی روغن زیتون فوق بکر و آجیل‌ها، بروز مشکلات بزرگ قلبی و عروقی را در میان افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند، کاهش می‌دهد. رژیم غذایی سنتی مدیترانه حاوی مقدار زیادی روغن زیتون، میوه، آجیل، سبزیجات، دانه‌ها، لوبیا و حبوبات است. همچنین در این رژیم غذایی مقادیر متوسطی از ماهی، غذاهای دریایی، مرغ، تخم مرغ و پنیر استفاده می‌شود. پیروی از رژیم غذایی مدیترانه از مصرف غذاهایی که باعث التهاب می‌شوند مانند غذاهای فرآوری‌شده و سرخ‌شده و کربوهیدرات‌های تصفیه شده از جمله شکر جلوگیری می‌کند. خوردن غذاهایی که بخشی از رژیم غذایی مدیترانه هستند می‌تواند به کاهش خطر التهاب قلب کمک کند.

به ‌طور منظم ورزش کنید

شما می‌توانید التهاب قلب را بدون دارو کاهش دهید و سلامت کلی خود را با ورزش منظم تضمین کنید. در این مورد، نوعی تمرین هوازی 30 تا 45 دقیقه در روز می‌تواند کمک کننده باشد، به‌ طوری که در بسیاری از روزهای هفته می‌توانید این فعالیت را انجام دهید، در حالی ‌که مجبور نیستید به خودتان سخت بگیرید. خوشبختانه هرگونه حرکتی می‌تواند کمک کند و فعالیت ایستاده بهتر از نشستن و پیاده روی بهتر از ایستادن و راه رفتن سریع بهتر از پیاده‌روی است. تحقیقات منتشر شده نشان می‌دهد که فعالیت فیزیکی پایدار با کاهش قابل توجهی در خطر مرگ‌ومیر در میان افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی همراه است. ورزش منظم نیز در رفع یا کاهش علائم مشکلات مزمن مانند دیابت، افسردگی و چاقی مفید است.


وزن خود را در میانسالی کاهش دهید

با افزایش سن، در بیشتر افراد وزن نیز افزایش پیدا می‌کند. اضافه وزن عامل خطری برای ابتلا به التهاب قلبی است که می‌تواند در نهایت به بیماری‌های قلبی ختم شود. مردان با سایز دور کمر 102 سانتی‌متر یا بیشتر و زنان با سایز دور کمر 89 سانتی‌متر یا بیشتر در معرض خطر بالای ابتلا به التهاب قلب هستند. کاهش وزن با ورزش بیشتر و خوردن یک رژیم غذایی سالم مانند رژیم مدیترانه می‌تواند خطر ابتلا به التهاب قلب را کاهش دهد

به اندازه کافی بخوابید

بسیاری از مردم از اهمیت خواب در جلوگیری از التهاب قلبی غافل‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که خواب کافی ندارند، احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های عروق کرونری را افزایش می‌دهند. کسانی که کیفیت خواب ضعیفی دارند نیز به خصوص در معرض خطر بیماری قلبی عروقی و عروق کرونری هستند. برای جلوگیری از التهاب قلب، حداقل هفت تا هشت ساعت خواب باکیفیت در شب لازم است.

استرستان را کاهش دهید

هنگامی که بدن شما در معرض سطوح بالای استرس است، هورمون کورتیزول آزاد می‌کند که عامل خطری برای التهاب قلب است. راهبردهای کاهش استرس، شامل ورزش، تکنیک تنفس آرام، یوگا و مدیتیشن است.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.