تبیان، دستیار زندگی

در ادامه‌ی تنش‌های میان ایران و آمریکا

بازگشت فاز اول تحریم‌ها اینفوگرافی

طبق قانون اینارا INARA (مصوب 2015) دولت ایالات متحده باید گزارشی از عملکرد جمهوری اسلامی ایران را به کنگره ارائه دهد که متعهد بودن و یا عدم تعهد ایران را نسبت به برجام اعلام کند و کنگره نیز موظف است؛ طبق این گزارش رئیس جمهور درباره‌ی بازگشت تحریم‌ها مصوبه‌ای را منتشر کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ترامپ
پس از ماه‌ها چانه‌‌زنی سیاسی و تنش‌های اقتصادی، موعد اجرای تحریم‌های جدید رسید. تحریم‌هایی که از امروز ، 15 مرداد 97 و در فاز نخست تهدیدهای دولت ترامپ اجرایی خواهد شد. این تحریم‌ها که در 18 اردیبهشت سال جاری به تصویب ایالات متحده رسیده بود؛ بسیار گسترده‌تر از دیگر تحریم‌ها بوده و بی‌تردید اقتصاد ایران را با مشکلات جدی‌تری مواجه خواهد کرد.

لیست موارد مورد تحریم

مواردی که از فردا در لیست تحریم‌های آمریکا علیه ایران اسلامی قرار خواهد گرفت، به طور کلی در چند بخش اصلی قرار دارند که عبارتند از:
- حوزه‌ی صنعت و خودروسازی؛ شامل واردات خودرو و قطعات خودرو سازی و نیز هواپیما و قطعات آن
- حوزه‌ی طلا و فلزات گران ‌بها؛ شامل صادرات طلا و معاملات فلزات گران قیمت
- حوزه‌ی فلزات خام و صنعتی؛ شامل فولاد، زغال سنگ، آلومینیوم و...

متاسفانه طی ماه‌های گذشته، شاهد تنش‌های داخلی فراوانی در حوزه‌ی اقتصاد بوده‌ایم که کنترل قیمت طلا، سکه و دلار را تا حدودی زیادی از دست دولت خارج کرد و همین موضوع؛ نارضایتی‌ها و انتقادات فراوانی را از سوی مردم روانه‌ی دولت کرد. مهمی که بی‌تردید باید در چنین شرایطی پیش بینی و تدابیر خاصی برای آن اتختذ می‌شد.

بر طبق گزارش‌های دولت ترامپ که با گزارش‌های سازمان ملل و آژانس انرژی هسته‌ای کاملا مغایرت دارد! کنگره‌ی آمریکا، ایران را ناقض برجام تشخیص داده و آغاز فاز نخست تحریم‌ها را، روز 6 آگوست اعلام کرده است.



در این راستا رهبر معظم انقلاب نیز، بارها به دولت و مسئولین مربوطه متذکر شده بودند که باید برای دور زدن تحریم‌ها به استقلال اقتصادی دست یابیم و بزرگ‌ترین راه کار این مسئله، تحقق اقتصاد مقاومتی در سایه‌ی تخصص گرایی و تولیدات داخلی است. اما متاسفانه هرگز آمار و گزارش حائز اهمیتی از قرارگاه اقتصاد مقاومتی و حمایت از متخصصین و تولید کنندگان داخلی ارائه نشد. از این رو، امروزه و در شرایط بحرانی بین المللی، کشور ما نه تنها به خودکفایی و استقلال نسبی در زمینه‌های مختلف اقتصادی نرسیده، که از بسیاری جهات وابستگی فراوانی به دیگر کشورها دارد و بسیاری از تحلیلگران اقتادی، این موضوع مهم را پاشنه آشیل ایران معرفی کرده‌اند که غرب کاملا به آن آگاه است.  
تحریم

اجرای قانون اینارا

باید توجه داشت که طبق قانون اینارا INARA (مصوب 2015) دولت ایالات متحده باید گزارشی از عملکرد جمهوری اسلامی ایران را به کنگره ارائه دهد که متعهد بودن و یا عدم تعهد ایران را نسبت به برجام اعلام کند و کنگره نیز موظف است؛ طبق این گزارش رئیس جمهور درباره‌ی بازگشت تحریم‌ها مصوبه‌ای را منتشر کند.

از این رو و بر طبق گزارش‌های دولت ترامپ که با گزارش‌های سازمان ملل و آژانس انرژی هسته‌ای کاملا مغایرت دارد! کنگره‌ی آمریکا، ایران را ناقض برجام تشخیص داده و آغاز فاز نخست تحریم‌ها را، روز 6 آگوست (15 مرداد) اعلام کرده است.

این در حالی است که سردمداران آمریکایی، پیش‌تر اعلام کرده بودند که فاز دوم تحریم‌های ایران، روز 13 آبان (سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا) در حوزه‌های نفت، پتروشیمی، کِشتی رانی و معاملات بانکی اِعمال خواهد شد.


نتیجه گیری

در چنین شرایط خاصی که تنش‌های تجاری آمریکا و چین به بالاترین حد ممکن رسیده و شرایط سیاسی و روابط کشورهای خاورمیانه؛ اوضاع مناسبی ندارد، انتظار می‌رود که دولت جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش بر درون گراییِ اقتصادی و تخصص گرایی ملی تاکید ورزیده و حداکثر توان خود را در راستای تحقق خودکفایی اقتصادی به کار گیرد و در میان این موج گسترده‌ی آشفتگی بین‌المللی، با استفاده از فرصت‌های موجود؛ کشور را از بحران‌های نجات دهد، که البته این مهم، جز با اصلاح در زیرساخت‌های کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نیز افزایش سطح اتحاد ملی محقق نخواهد شد.