تبیان، دستیار زندگی

آموزش نقاشی مینیاتور

ابزارهای مورد نیاز در هنر نگارگری

"تبیان" بر خود واجب می داند تا به مخاطبین هنر دوست خود، انواع صنایع و هنرها را آموزش دهد. لذا تلاش می کنیم تا علاقه مندان را گام به گام با هنرهای گوناگون، ابزار و وسایلی که مورد نیاز است و در نهایت آموزش مرحله به مرحله آشنا کنیم. با معرفی ابزار و وسایل مورد نیز برای هنر نگارگری با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هنر نگار گری

در مقاله پیشین تاریخچه مختصری از هنر مینیاتور و نگارگری بیان کردیم که ریشه در اعصار پیش از اسلام ایران داشته است. بدیهی است که در آن دوران، ابزارهای خاص دست ساز و رنگ های طبیعی مورد استفاده هنرمندان قرار می گرفته است. اما در دوران کنونی اجرای این چنین طرح هایی نیازمند ابزارهای مدرن و رنگ های موجود در بازار کنونی است. در این مقاله، ابزارهای این هنر زیبا را معرفی می کنیم.

اصلی ترین ماده هنر نگارگری، سطحی است که این هنر بر روی آن اجرا می شود. اگر شما در ابتدای راه هستید توصیه می کنیم که از کاغذهای معمولی آ چهار یا مقوا برای طراحی استفاده کنید؛ اما در ذهن داشته باشید که این هنر بر روی جعبه ها، قلمدان ها، جاکتابی، جلد کتاب، آلبوم، قاب آینه و ... اجرا می شده و هم اکنون نیز می توان روی همین اشیاء، طرح را اجرا کرد.

"گام به گام در آموزش نقاشی مینیاتور" را در اینجا بخوانید

در گذشته از کاغذهای دست ساز برای اجرای این هنر بهره می بردند؛ اما اکنون می توان هم از کاغذهای دست ساز  و هم از کاغذهای معمولی معروف در بازار به نام آ چهار استفاده کرد. بدیهی است که از لحاظ قیمت کاغذهای معمولی برای تمرین به صرفه است.

برای آنکه حال و هوای ویژه ای به کاغذهای معمولی آ چهار بدهیم می توانیم آن ها را با مقدار اندکی باقی مانده چای سیاه (بدون پوره) در یک سینی رنگ کرد و سپس آن را در جایی مانند درب کابینت به صورت عمودی به حالت صاف قرار داده تا خشک شود.

در تکنیک نگارگری از انواع رنگ های محلول در آب مانند گواش، آبرنگ، آکرولیک یا مرکب می توان استفاده کرد. حتی این امکان وجود دارد که از ترکیب این رنگ ها در اجرا بهره برد. برخی از آبرنگ ها در بازار به صورت مستقل و تک رنگ به فروش می رسند و شما به راحتی می توانید یک دانه رنگ بخرید اما آبرنگ هایی هم هستند که به صورت دوازده تایی و بیشتر وجود دارند.

نکته ای که درباره هر چهار نوع رنگ باید در نظر گرفت این است که رنگ های محلول در آب در مواجهه با هوا به سرعت خشک می شوند و ممکن است نیاز باشد که رنگ را در ظرف دربسته نگه داریم. به خصوص برای افرادی که تازه کار هستند این نکته باید لحاظ شود. لذا توصیه می کنیم که رنگ های اصلی به کار رفته در طرح را در جایی مانند یک ظرف کوچک دربسته بریزید تا هر زمان که نیاز داشتید در دسترش شما باشد.

 در ابتدای کار برای هنرجویان تازه کار معمولاً توصیه می شود که کار را با تک رنگ آغاز کنند. بنابراین می توان ابتدا فقط یک رنگ را تهیه کرد و اگر نیاز شد بعداً جعبه های رنگ آبرنگ متنوع تر یا مجموعه رنگ های آکرولیک را تهیه کرد.

در کنار رنگ ها، معمولاً پالت های ویژه ای معروف به پالت تخم مرغی برای ترکیب رنگ ها و نیز آب برای شستشوی قلم مو نیاز است.

نقاشی نگارگری ایرانی، هنری بسیار ظریف است؛ بنابراین برای طراحی اولیه طرح مینیاتور و نیز نگارگری ترجیح می دهیم که کار با مدادهای فشاری یا اتود با اندازه مغز مداد سه دهم(0.3) استفاده شود. همچنین برای رنگ آمیزی طرح از قلم موهای بسیار ظریف با موی طبیعی شماره یک بیشترین کاربرد را دارد.

هنر نگار گری
روغن نیز برای محافظت از آثار  مورد نیاز است.
از آنجا که نقاشی ایرانی از استادان این هنر، نسل به نسل به دست ما رسیده است؛ توصیه اساتید این رشته، به خصوص در ابتدای یادگیری این هنر اصیل،  همواره بر تمرین و تکرار طرح ها از روی نقاشی های به جای مانده از گذشتگان بوده است. در همین راستا مکان هایی مانند آستان قدس رضوی و نیز موزه ملک از روی آثار قدیمی اقدام به بازتولید آن ها نموده اند. اصطلاحاً به این کار، مثنی سازی می گویند. یکی از ویژگی های مثنی سازی، آشنایی با مکاتب مختلف هنری و اصول کلی کار نگارگری است. آثار نگارگری ایرانی هم اکنون در موزه های ایران و نیز در موزه های سایر کشورها وجود دارد. برای سهولت کار، مجموعه تصاویر این آثار که به صورت اشیاء قدیمی با طرح های گل و مرغ و مینیاتور و به طور کلی نگارگری تهیه شده است. نوآموزان این هنر می توانند برای سهولت کار، چند نمونه از این کتاب ها را تهیه کرده و کار را آغاز کنند.