تبیان، دستیار زندگی

ایده هایی برای دکوراسیون خانه سالمندان

دکوراسیونی که عمر سالمندان را بالا می برد

یقینا زمانی که سن به 70- 80 سال می رسد وضعیت زندگی متفاوت می شود و افراد از لحاظ جسمی و حتی روحی نیاز به حمایت دیگران دارند. سالمندان بیشتر ترجیح می دهند در خانه شخصی خود زندگی کنند تا اینکه به خانه سالمندان یا خانه فرزندان خود بروند اما...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
سالمندان، دکوراسیون، سن، نور پردازی، گل و گیاه ، زیبایی، دکوراسیون و چیدمان

باید به این نکته توجه داشت که یک سالمند در فضای زندگی‌اش نیز نیازمند امکانات و تجهیزات متعددی است که در ایجاد آسایش جسمی و آرامش روحی او نقش بسزایی دارند. پرداختن به دکوراسیون فضای زندگی سالمندان نیز بخش مهمی از این مبحث را تشکیل میدهد. بعلاوه مهیا ساختن خانه برای سالمند و انجام تغییرات کوچکی در خانه در این راستا می تواند از بروز اتفاقات جبران ناپذیر و دلخراش بکاهد و زندگی را برای سالمندان آسان تر کند.

تنها راه باز گرداندن آنها به وضعیت جسمانی نسبتا مناسب تا جایی که حداقل کارهای شخصی‌شان را بتوانند خودشان انجام دهند این است که انگیزه و امید به زندگی را در قلب‌شان زنده نگه دارید. یک دکوراسیون آرام ، زیبا و دلباز در منزل می‌تواند آنها را خوشحال و امیدوار کند. در زمینه دکوراسیون خانه سالمندان موارد زیر را حتما رعایت کنید:

کفپوش هایی مناسب برای سالمندان در دکوراسیون داخلی

استفاده از کفپوش های سخت مانند سنگ یا لمینیت را به کلی فراموش کنید، چرا که اگر خدایی نکرده عزیز کرده هایتان به دلیل مشکلات حرکتی روی آن ها زمین بخورند، مشکلات و صدمات جدی می بینند. بهتر است برای کل فضاهای داخلی خانه تان کفپوش هایی مانند موکت ها را در نظر بگیرید تا از ایمنی آن ها مطمئن باشید.

مبلمان های مناسب برای سالمندان در دکوراسیون داخلی خانه

بهترین مبلمان هایی که می توانید برای دکوراسیون داخلی خانه تان استفاده کنید، مبلمان هایی هستند که گوشه های گرد دارند، مبلمان های با گوشه های قائمه و تیز می توانند تن نحیف و ظریف سالمندان را آزرده کند. پس حتما این ترفندهای دکوراسیونی را مد نظرتان قرار دهید.

ابتکار به خرج دهید

در دکوراسیون اتاق سالمندان تمامی ‌هنر و ابتکارتان را بکار ببندید تا اشتیاق و حس زندگی را در سالمندان چندین برابر نمایید. بررسی کنید و بفهمید به چه حرفه یا هنری علاقه دارند اگر آن حرفه یا هنر خطرات زیان‌باری برای‌شان به همراه ندارد کمک‌شان کنید تا ساعاتی از روز را به آن کار مشغول شوند. باور کنید به دلیل تجربه‌هایی که از زندگی در ذهن و قلب‌شان نقش بسته می‌توانند خلاقیت بالایی از خود ارائه دهند. گیاهان از جمله مواردی هستند که با کمترین هزینه می‌توانید یک مسئولیت سبک و دلنشین برای‌شان فراهم آورید. با ایجاد این حس که توانایی مراقبت و محافظت چیزی را بر عهده دارند که روز به روز شاهد رشد و شکوفایی آن هستند اشتیاق جدید دیگری در وجودشان سرشار می‌گردد. با باکس‌ها و گلدان‌های کوچک پلاستیکی یک مزرعه سبزیجات متحرک دست و پا کنید بدین صورت سالمندان و تمامی‌ خانواده می‌توانند از ثمره باغ مینیاتوری بهره ببرند؛ مانند فلفل سبز، پونه، شاهی و… بهتر است با یک متخصص مشورت کنید تا روش صحیح پرورش گیاهان را به خوبی بیاموزند تا محصولات‌شان به نحو احسن به بار بنشیند.

تنظیمات نورپردازی را فراموش نکنید

افراد مسن به نور بیشتری نیاز دارند. آنها همچنین نیاز دارند تا نور به طور مساوی در فضا توزیع شود، زیرا چشم های سالمندان به زمان بیشتری نیاز دارند تا خود را با تغییرات نور فضا تطبیق دهند. نورپردازی باید به صورت غیر مستقیم باشد تا سبب بروز خیرگی در چشم سالمند نشود.

ایجاد نورپردازی مناسب در خانه می تواند حوادث را کاهش دهد. راه پله ها، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و اتاق نشیمن از جمله مناطقی هستند که باید به از یک نورپردازی کامل و کافی برخوردار باشند. همچنین چراغ قوه هایی را باید در قسمت های مختلف خانه در دسترس قرار دهید و از پر بودن باطری آنها مطمئن باشید و خانه خود را به برق اضطراری در صورت قطع برق مجهز کنید. همچنین نصب کلیدهای برق در نزدیک در و همچنین نزدیک تخت خواب سالمند طوری که به راحتی به آن دسترسی پیدا کند، ضروری است.

نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی توسط سالمندان

معمولا عزیزان سالمند از اینکه گل و گیاه آپارتمانی داشته باشند خوشحال می شوند. ارتباط با گل و گیاه می تواند روحیه خوبی را در آنها ایجاد کند. اگر در منزلتان حیاط و یا فضای سبزی دارید نگهداری و حتی قدم زدن در آن فضا می تواند روحیه آنها را پر از امید و خوشحالی کند. اگر هم از چنین شرایطی برخوردار نیستید نگهداری از گیاهان آپارتمانی را به آنها بسپارید تا ببینید که با چه عشقی این کار را خواهند کرد.

وسایل منزل سالمند به خوبی چیده شود

وسایل اضافی نباید در اطراف سالمند باشد. سیم تلویزیون و یخچال را در گوشه خانه بکشید تا با پای سالمند برخورد نکند و مسیر باز باشد. وسایل ضروری که سالمند به آن نیاز دارد نباید در طبقات بالایی کابینت قرار دهید، زیرا ممکن است آنها برای برداشتن وسایل با مشکل روبه رو شود .

آپارتمان برای سالمندان بهتر است

زندگی سالمندان در خانه بزرگ و ویلایی ایمنی و امنیت لازم را ندارد. هر چند بسیاری از سالمندان درخانه های بزرگ و ویلایی زندگی می کنند و رفتن به آپارتمان برای آنها سخت است. یک آپارتمان مجهز به آسانسور برای سالمندان خیلی خوب است.

خانه هایی با دکوراسیون خلوت

اگر عزیزان سالخورده شما برای راه رفتن از واکر یا عصا استفاده می کنند خلوت بودن دکوراسیون داخلی خانه تان اهمیت ویژه ای پیدا می کند. در این وضع خانه شما باید طوری چیدمان شود که مسیر های ارتباطی دارای کمترین مبلمان ها باشند و فواصل مبلمان ها هم باید بیشتر از حد معمول باشد تا فضای راحتی را برای حرکت آن ها به وجود بیاورد.


منابع: چیدانه / ویکی روان / پیمان ساز / بیتوته
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.