تبیان، دستیار زندگی

امکان سنجی تولید پاستیل و آبنبات کاهنده گلودرد و بررسی خواص آن ها، دستاورد برتر دوره دوم مدبران

امروزه سرماخوردگی و گلودرد، یکی از بیماری های رایج بین کودکان است و کودکان نیز از خوردن داروهای گوناگون و تزریق پنی سیلین خوششان نمی آید، به همین دلیل ....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره از 20 استان کشور در سه بخش به تفکیک، 350 گروه در بخش غرفه های نمایشگاهی، 650 گروه در بخش سمینارهای علمی و 750 گروه در بخش مسابقات دانش آموزی از مدارس و پژوهش سراهای دانش آموزی سراسر کشور انتخاب شده اند و به جشنواره کشوری دعوت شده اند.
که تعداد 53 گروه در بخش سمینارهای علمی مقام برتر را کسب نمودند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره دوم متوسطه
موضوع: امکان سنجی تولید پاستیل و آبنبات کاهنده گلودرد و بررسی خواص آن ها
نام مدرسه: مدبران
نام استاد: خانم نرگس احمد آقایی
دانش آموزان: زهرا خادمی، زهرا حاجی جلیلی، ریحانه پاکیان، نگار معتکفی
امکان سنجی تولید پاستیل و آبنبات کاهنده گلودرد و بررسی خواص آن ها، دستاورد برتر دوره دوم مدبران

مقدمه
امروزه سرماخوردگی و گلودرد، یکی از بیماری های رایج بین کودکان است و کودکان نیز از خوردن داروهای گوناگون و تزریق پنی سیلین خوششان نمی آید، به همین دلیل ما به این نتیجه رسیدیم، خوراکی ابداع کنیم که هم کودکان خوردن آن را دوست داشته باشند هم برای درمان بیماری آن ها مفید باشد، پس از آنجایی که پاستیل یک خوراکی محبوب میان کودکان است ما پاستیل را برگزیدیم.

1-2 پاستیل
طعم، رنگ، ظاهری متفاوت و عجیب؛ این مشخصه اصلی خوراکی پرطرفداری به اسم پاستیل است؛ خوراکی شگفت انگیزی که به خاطر شکل و شمایل ویژه اش به نظر می رسد که بیشتر مناسب کودکان باشد اما به طرز باور نکردنی میان جوانان و بزرگسالان هم طرفدار دارد و بزرگ ترها هم خیلی وقت ها بدشان نمی آید. یکی از این آبنبات های ژله ای و لاستیکی را با رنگ ها و طعم های مختلف در دهان بگذارند و برای لحظاتی به دنیای شاد بچه ها سفر کنند. نکته جالب اینجاست که طرفداران پر پروپاقرص پاستیل معتقدند که این خوراکی خوشمزه حتی از تنباکو هم اعتیاد آورتر است و کمتر کسی می تواند در برابر وسوسه خوردن آن خودداری کند! اما فکر می کنید این پاستیل ها واقعا چه چیزی دارند که اینقدر محبوب شده اند؟ از کجا آمده اند و اولین پاستیل ها چطور ساخته شده اند.

2-2 هاریبو؛ خالق اولین پاستیل جهان
شاید مشهورترین نوع پاستیل، پاستیل خرسی باشد، تکه ای ژلاتین طعم دار که با رنگ خوراکی همراه شده و پاستیل هایی یک سانتیمتری و خوشمزه به شکل خرسی به وجود آورده، بهتر است بدانید که شروع تاریخچه پاستیل با تولد همین خرس های کوچک و رنگارنگ آغاز می شود. اگر شما چای کیسه ای را با لیپتون می شناسید و قهوه فوری را با نسکافه، باید بدانید که پاستیل هم با خرس های هاریبو شناخته می شود و اما داستان تولد این خرس های خوشمزه و بند انگشتی چیست؟
سال 1290 بود که یک کارگر ساده کارخانه آبنبات سازی در شهر بن آلمان به نام » هانس ریگل « تصمیم عجیبی گرفت. او زمانی که به استخدام این کارخانه درآمد دستمزد بخور و نمیری داشت برای همین همیشه ایده راه اندازی کسب و کاری برای خودش را در سر داشت تا مزد زحمت هایش مستقیم بر سر سفره خودش بیاید و مجبور نباشد آن را با کارفرما تقسیم کند در آن زمان آبنبات طرفداران زیاد بین المللی داشت و هانس که تنها تخصصش قنادی و شیرینی پزی بود بالاخره تصمیم گرفت از کارخانه جدا شده و شرکت آبنبات سازی خودش را تأسیس کند تنها کارمند او همسرش و تنها دارایی اش یک کیسه شکر، یک تخته مرمری، یک کتری، یک اجاق و یک وردنه بود و البته کوله باری از تجربه.

هانس به همراه همسرش گرترود که در محل کار قبلی اش کسب کرده بود و هیچ سرمایه دیگری نداشت هر روز در آشپزخانه شان آبنبات های رنگی تولید می کردند و بعد سوار بر دوچرخه آن ها را به شهر برده و می فروختند چیزی نگذشت که آبنبات های دست ساز هانس به محبوبیت رسید و او نام هاربیو را برای محصولات خانگی اش که برگرفته از اسم خودش بود انتخاب کرد. روز به روز آبنبات های هاریبو طرفداران بیشتری پیدا می کرد و طی دو سال هانس موفق شد سرمایه اندکی جمع کند بعد از دو سال تصمیم گرفت برای رونق بخشیدن به کسب و کارش با تولید کنندگان بزرگ وارد رقابت شود به دنبال ترفند جدیدی بود که متوجه شد نوعی آبنبات میوه ای محبوبیت خاصی بین افراد جامعه دارد برای همین تصمیم گرفت دستی در تولید آبنبات هم ببرد. اما برای قوام بیشتر آبنبات هایش به طور اتفاقی از ژلاتین هم استفاده کرد مواد لازم دستور ساخت بسیار ساده بود کمی ژلاتین، رنگ خوراکی، شکر و طعم میوه.
 
امکان سنجی تولید پاستیل و آبنبات کاهنده گلودرد و بررسی خواص آن ها، دستاورد برتر دوره دوم مدبران

استرپتوکوک بتا همولیتیک گروه آ
مهمترین گونه استرپتوکوک های گروه آ استرپتوکوک پیوژنز است. این باکتری عامل، گلودرد چرکی، تب روماتیسمی، مخملک، گلومرولونفریت حاد، فاسئیت نکروزان (قانقاریا) است. این باکتری، توکسین هایی (سم ها) تولید می کند که موجب تخریب کلیه ها (گلومرولونفریت)، دریچه های قلبی (تب روماتیسمی)، پوست (مخملک) و از بین رفتن بافت (فاسئیت نکروزان) می شود. سایر استرپتوکوک هایی که آنتی ژن گروه آ را دارند عبارتند از استرپتوکوک دیسگالاکتیه زیرگونه اکوئی سیمیلیس و استرپتوکوک آنژینوسوس باکتری های اخیر غیر شایع هستند .

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی