تبیان، دستیار زندگی
سفارش به تقوا پیش از همه و بیش از همه توسط خداوند صورت گرفته است. خداوند خطاب به مسلمانان مى‌فرماید: و لقد وصینا الذین اوتوا الكتاب من قبلكم و ایاكم ان اتقوا الله؛ شما و پیشینیان شما را - كه كتاب آسمانى به آنها داده‌ام ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متقى باشید

امام علی علیه السلام
آنگاه آن حضرت دو فرزند گرامى خویش را مخاطب ساخته، به آنان فرمود: «اوصیكما بتقوى الله»؛ نور چشمانم شما را به ترس از خدا سفارش مى‌كنم. (1)

سفارش به تقوا پیش از همه و بیش از همه توسط خداوند صورت گرفته است. خداوند خطاب به مسلمانان مى‌فرماید: و لقد وصینا الذین اوتوا الكتاب من قبلكم و ایاكم ان اتقوا الله؛ شما و پیشینیان شما را - كه كتاب آسمانى به آنها داده‌ام - به تقوا سفارش مى‌كنم.

در میان فرمان‌هایى كه خداوند در قرآن به مردم و مسلمانان و مومنان داده است بیشترین فرمان امر به تقواست. (حدود 78 مرتبه در قرآن امر به تقوا شده است.) آثارى را هم كه خداوند براى تقوا بر شمرده است، شگفت انگیز است. از آن جمله‌اند:

* اگر مردم تقوا پیشه كنند درهاى بركات آسمان و زمین بر آنان گشوده مى‌گردد. (سوره اعراف، آیه 96) و لو ان اهل القرى آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم بركات من السماء و الارض.

* هر كس تقوا داشته باشد خداوند بینشى به او مى‌دهد كه تفاوت میان حق و باطل را به آسانى مى‌یابد. (سوره انفال، آیه 29)؛ یا ایها الذین آمنوا ان تتقوا الله یجعل لكم فرقانا.

* هر كس تقوا پیشه كند اگر گرفتار شد، خداوند برایش گریزگاهى قرار مى‌دهد. (سوره طلاق، آیه 2)؛ و من یتق الله یجعل له مخرجا.

* هر كس تقوا داشته باشد خداوند كارش را آسان قرار مى‌دهد. (سوره طلاق، آیه 4)؛ و من یتق الله یجعل له من امره یسرا.

* دستور خداوند است كه تقوا پیشه كنید كه خدا به شما علم و دانش عطا مى‌كند. (سوره بقره، آیه 282)؛ و اتقوا الله و یعلمكم الله.

* و نیز فرمان خداست كه توشه تقوا برگیرید كه براى جهان آخرت بهترین توشه تقواست. (سوره بقره، آیه 197)؛ و تزودوا فان خیر الزاد التقوى.

عصاره و خلاصه زندگى پیامبر و به پیروى از آن حضرت، تمام زندگى او نیز قرین و همراه تقواست. تعابیر زیبایى كه او درباره تقوا دارد فراوان و شنیدنى است كه چند مورد را به اشاره مى‌آوریم:

* تقوا همانند شتر رام و راه شناسى است كه اگر اهل تقوا زمام امر خویش را به او سپرند به سلامت آنان را به بهشت برین وارد مى‌كند. الا و ان التقوى مطایا ذلل حمل علیها اهلها و اعطو ازمتها، فاوردتهم الجنه. (نهج البلاغه، كلام، 16)

* تقوا دژ استوارى است كه هر كس به آن درآید در امان مى‌ماند؛ اعلموا عبادالله! ان التقوى دار حصن عزیز. (نهج البلاغه نسخه صبحى صالح، خطبه  156)

* تقوا ریسمانى است كه دستگیره آن بسیار استوار و مطمئن است. تقوا پناهگاهى است كه در بلندایى امن قرار دارد؛ فاعتصموا بتقوى الله، فان لها حبلا وثیقا عروته، و معقلا منیعا ذروته. (نهج البلاغه، نسخه صبحى صالح، خطبه 190)

* تقوا داروى بیمارى دل و بینایى كورى درون و شفاى مرض تن و صلاح فساد سینه و پاكیزگى ناپاكى جان... شماست؛ فان تقوى الله دواء داء قلوبكم، و بصر عمى افئدتكم، و شفاء مرض اجساكم، و صلاح فساد صدوركم، و طهور دنس انفسكم... . (نهج البلاغه، نسخه صبحى صالح، خطبه 198)

* به وسیله تقوا آدمى از هر هلاكتى نجات مى‌یابد؛ ... و نجاة من كل هلكه. (نهج البلاغه، نسخه صبحى صالح، خطبه 230)

پی‌نوشت‌:

1- نهج البلاغه، وصیت حضرت به امام حسن علیه السلام.

منبع:

کتاب آخرین دیدار، نادر فضلی .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.