تبیان، دستیار زندگی
مردان بزرگ فوتبال جهان و قاره‌ی آفریقا به افتخار هشتاد و نهمین سالگرد تولد نلسون ماندلا رهبر مبارز آفریقای جنوبی به مصاف یكدیگر رفتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دایی ستاره تیم منتخب جهان

شب به یاد ماندنی برای نلسون ماندلا

دایی ستاره فراموش نشدنی تیم ملی

مردان بزرگ فوتبال جهان و قاره‌ی آفریقا به افتخار هشتاد و نهمین سالگرد تولد نلسون ماندلا رهبر مبارز آفریقای جنوبی به مصاف یكدیگر رفتند.

ورزشگاه بیست هزار نفری نیولند كیپ تاون از ساعت 21:30 چهارشنبه شب به وقت تهران میزبان بازیكنان سال‌های نه چندان دور فوتبال جهان و قاره‌ی آفریقا بود كه در شبی به یادماندنی به افتخار نلسون ماندلا، مبارز سیاه‌پوستان قاره‌ی آفریقا و همچنین مبارزه با بیماری ایدز به میدان آمده بودند.

در تیم منتخب جهان بازیكنانی چون رودگولیت، ایوان زامورانو، گوئره‌رو، آندونی زوبی زارتا و علی دایی حضور داشتند تا جمع ستارگان تیم منتخب جهان كامل شود.

دایی اسطوره فوتبال ایران

در سوی دیگر میدان نیز در تیم منتخب آفریقا بازیكنان مطرح قاره كه طی سال‌های گذشته نام فوتبال این قاره را زنده كرده‌اند، همچون رباح ماجر الجزایری، حسام حسن مصری و آبدی پله غنایی و همچنین ساموئل اتوئو بازیكن برتر فوتبال قاره سیاه در زمین حضور داشتند.

این دیدار دوستانه در نهایت با تساوی سه بر سه دو تیم پایان یافت. گل‌های تیم منتخب جهان را ایوان زامورانو (5)، رودگولیت (44) و گوئره‌رو (71) و گل‌های تیم منتخب آفریقا را نیز آبدی پله (8)، حسام حسن (30) و (47) به ثمر رساندند.

در این دیدار علی دایی، نماینده‌ی فوتبال ایران در تیم منتخب جهان از دقایق میانی نیمه‌ی نخست به میدان آمد و تا پایان در زمین حضور داشت.

علی دایی در این دیدار باعث شد تا تیم منتخب جهان به دو گل برسد تا بتواند بازی را به تساوی 3 بر 3 برسد همچنین بهترین گلزن جهان در نیمه اول یک شوت خوب و محکم نواخت اما تیر دروازه مانع از گلزنی دایی در این دیدار سمبلیک شد .

درخشش دایی در تیم منتخب جهان

حضور دایی در این دیدار باعث افتخارو خوشحالی  تمامی ما ایرانی ها بود.

سرمربی سایپا با این سن و سال هنوز هم  با انگیزه و حیثیتی ظاهر می شود و برای او فوتبال دیگر یک رقابت ملی و حیثیتی نیست . او در این دیدار ها به عنوان یک چهره برتر و شناخته شده حضور پیدا می کند و این اسطوره همانند گذشته با انگیزه ظاهر شد و نشان داد که هنوز هم در سطح اول جهان است .

اتوئو و پله در کنار هم

قرار بود در این دیدار پله اسطوره‌ی فوتبال برزیل نیز به میدان بیاید كه وی تنها به سخنرانی پیش از آغاز بازی اكتفا كرد.

آفریقای جنوبی در سال 2010 میزبان رقابت‌های جام جهانی فوتبال خواهد بود.

ستایش سایت آفریقایی از علی دایی

ماندلا: برای من جشن تولد ویژه‌ای بود

بیش از سی و پنج هزار نفر دیدار ستارگان جهان برابر منتخب آفریقا را كه برای نلسون ماندلا برگزار شد، در ورزشگاه كیپ تاون تماشا كردند.

این بازی به مناسبت هشتاد و نهمین سالگرد تولد رهبرفقید آفریقا و با نام «نود دقیقه برای ماندلا» برگزار شد و علی دایی افتخار فوتبال ایران هم در آن به میدان رفت.

اتوئو و پله در کنار ماندلا

سایت South africa.info در بخش ویژه‌ای تنها چند ستاره این بازی دوستانه نظیر پله و حسام حسن و علی دایی را معرفی كرد.

در بخش دایی آمده است:

* بهترین گل زن تاریخ دیدارهای ملی

علی دایی بزرگ‌ترین بازیكن تاریخ ایران است. او یكی از بازیكنانی است كه بیشترین دیدار ملی در پیشینه‌اش دیده می‌شود و همچنین بهترین گلزن تمام دوران به حساب می‌آید. او تنها مهاجمی است كه از مرز یكصد گل گذشته است.

این برای نخستین بار نبود كه فیفا به یاد ماندلا و به بهانه مبارزه با نژادپرستی بازی دوستانه را ترتیب داده است. برای نخستین بار 1999 یك سال پس از كنار كشیدن ماندلا از ریاست جمهوری آفریقای جنوبی «منتخب ماندلا» برابر «منتخب فیفا» در ژوهانسبورگ به میدان رفتند.

پس از دیدار چهارشنبه شب ماندلا كه به سختی می‌توانست احساساتش را كنترل كند، گفت:« امروز براستی برای من جشن تولد ویژه‌ای به افتخار من بازی فوتبالی برگزار شد و این هدیه بی‌نظیری بود. این فراتر از تنها یك بازی است و نمایانگر قدرت فوتبال در گرد هم آوردن مردم در سراسر جهان بدون توجه به زبان یا رنگ پوست‌شان است.»

سه‌شنبه مراسم رسمی پیش از شروع این بازی برگزار شد. پیراهن شماره 89 به ماندلا تقدیم شد كه روی آن هم رقم 46664 برای آگاهی جهانیان برای مبارزه با ایدز حك شده بود.

* پیام رییس فیفا

سپ بلاتر، رییس فیفا هم كه در ورزشگاه بود در این باره پیام داد:« برای من مایه افتخار بود توانستم در این بازی نقشی داشته باشم. این بازی به افتخار كسی برگزار شد كه عمرش را صرف پیشرفت حقوق بشر و دموكراسی كرد. او مبارزه بی‌پایانی برای آزادی بشریت نه تنها مردم خودش در آفریقای جنوبی را رهبری كرد.»

مطالب مرتبط :

دایی همبازی پله افسانه ای