تبیان، دستیار زندگی
در طبقات فوقانی ساختمانی با سبك معماری دهه 1970 در قلب شهر كویری دبی، گروهی از مقامات وزارت خارجه آمریكا دفاتری را تشكیل داده‌اند كه در ادامه تلاش آمریكا برای كنترل بهتر ایران و تشویق تغییرات سیاسی در این كشور فعالیت می‌كنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناكامی صندوق 75 میلیون دلاری

جرج سوروس

«در طبقات فوقانی ساختمانی با سبك معماری دهه 1970 در قلب شهر كویری دبی، گروهی از مقامات وزارت خارجه آمریكا دفاتری را تشكیل داده‌اند كه در ادامه تلاش آمریكا برای كنترل بهتر ایران و تشویق تغییرات سیاسی در این كشور فعالیت می‌كنند.»

این بخشی از گزارشی بود كه نیویورك تایمز 29 آبان 1385 از فعالیت‌های جاسوسی آمریكا علیه ایران منتشر كرد. این گزارش پس از اظهارات كاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریكا درباره راه‌اندازی مركزی در دبی برای شناخت ایرانیان، نوشته شد.

جدای از این گونه فعالیت‌ها، اختصاص 75میلیون دلار از سوی كنگره آمریكا به دولت بوش، برای آنچه بوش و مشاورانش از آن به عنوان اجرای برنامه‌هایشان در ایران یاد كرده بودند، خبر از برنامه‌ریزی آنها برای ایجاد انقلابی غیر خشن در ایران می‌داد.

چند ماه پس از گزارش نیویورك تایمز، مدیر كل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات در یك نشست خبری جزئیات كشف و شناسایی و متلاشی كردن شبكه‌های جاسوسی وابسته به اشغالگران عراق را تشریح كرد.

وی در حالی از مورد استفاده قرار گرفتن برخی چهره‌های دانشگاهی از سوی سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه ابراز نگرانی كرده بود كه چند روز پیش‌تر هاله اسفندیاری و در پی آن كیان تاجبخش كه به زعم آمریكایی‌ها استاد دانشگاه بوده و برای كارهای پژوهشی در ایران به سر می‌بردند، دستگیر شده بودند. این 2 نفر یكی در مركز ویلسون و دیگری در بنیاد سوروس فعالیت می‌كردند.

ویلسون؛ در ظاهر علمی

در سال 1961 بنیادی به نام رئیس جمهوری وقت آمریكا، ویلسون و به منظور پیگیری اهداف جهانی تاسیس شد. گفته می‌شود این موسسه كه در ظاهر روی مسائل و موضوعاتی همچون مردم‌سالاری، توسعه اجتماعی، نسل‌شناسی، مذهب‌شناسی و... متمركز است، ارتباطات عمیقی با كمیته اسرائیلی آیپك دارد. لابی آیپك، لابی رسمی اسرائیل در ایالات متحده است كه سمینارهای گوناگونی را برای شناخت بیشتر تحولات سیاسی ایران، در دهه گذشته برگزار كرده است.

هاله اسفندیاری در مركز مطالعه خاورمیانه موسسه ویلسون، به عنوان مدیر، مشغول به كار بود و طرح‌های سیاسی این موسسه در دهه گذشته توسط وی انجام می‌شد. اما به نظر، این موسسه، اهداف كمیته اسرائیلی آیپك را برای «انقلابی از درون» پی می‌گرفته است. از اسفندیاری به عنوان نخستین رئیس اتاق ایرانی لابی آیپك نام برده‌اند.

وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای كه درباره دستگیری هاله اسفندیاری در تاریخ 31 اردیبهشت 86 منتشر كرد و روی خروجی ایرنا منعکس شد با این توضیح كه تلاش برخی موسسات و بنیادها و سازمان‌های آمریكایی برای اثرگذاری در جمهوری اسلامی مشخص شده است عنوان داشت: این نهادها سعی دارند تحت پوشش عناوینی همچون دمكراسی‌سازی، حقوق بشر و غیره نقشی را ایفا كنند كه سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی آنها در سال‌های گذشته علیه كشورهای هدف انجام می‌دادند.

یك یهودی با پیش‌بینی‌های ناموفق

همسر یك یهودی به نام شائول بخاش كه سردبیر روزنامه كیهان انگلیسی در دهه 40 و 50 بوده است، در اردیبهشت ماه سال جاری به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر شد.

وزارت اطلاعات در بیانیه‌اش، هاله اسفندیاری را به عنوان مدیر و موسس برنامه‌های خاورمیانه مركز ویلسون در آمریكا معرفی كرد و در ادامه آورد كه این مركز حلقه اتصال ارتباط ایرانیان با سازمان‌ها و نهادهای آمریكایی بوده كه با هدف توانمندسازی عرصه‌های موثر جامعه در راستای اهداف بیگانگان، فعالیت می‌كرده است.

بخاش همسر هاله اسفندیاری همان كسی بود كه در سال1362 در اوج جنگ تحمیلی در كتابی به نام «حكومت آیت‌الله‌ها: ایران و انقلاب اسلامی» وعده فروپاشی جمهوری اسلامی را در آینده‌ای نزدیك داده بود.

زمانی كه هاله اسفندیاری در سال 1358 پس از ممنوعیت فعالیت موسسه مطبوعاتی آیندگان به اسرائیل گریخت در اطلاعیه دادستانی انقلاب اسلامی كه كیهان در همان سال‌ها آن را منتشر كرد، از بخاش و همسرش هاله اسفندیاری به عنوان ماموران ویژه صهیونیسم یاد شده بود.

سال 1384، كمیته اسرائیلی آیپك كه پیش از این سمینارهای گوناگونی را برای شناخت بیشتر تحولات سیاسی ایران برگزار نموده بود، سمینار دیگری را با شعار «هم‌اكنون زمان متوقف كردن ایران است» برگزار كرد. هدف این سمینار مقابله با برنامه‌های اتمی ایران بود و هاله اسفندیاری مجری‌گری آن را برعهده داشت. جورج بوش، ایهود اولمرت، هیلاری كلینتون، جان بولتون و كاندولیزا رایس در این سمینار سخنرانی كردند.

سوروس؛ میلیاردر توطئه‌گر

هاله اسفندیاری به عنوان مدیر مركز مطالعات ویلسون در ایران چند ماهی فعالیت كرد. اما پس از آن، ارتباط وی و مركزی كه مدیریت آن را به عهده داشت با بنیادهای براندازانه رو شد.

اسفندیاری در بازجویی‌های اولیه خود كه در ذیل بیانیه وزارت اطلاعات، ایرنا آن را منتشر كرد اعتراف كرده است كه فعالیت‌ها و برنامه‌های مربوط به ایران در برنامه خاورمیانه مركز ویلسون، از طریق بنیاد معروف آمریكایی، سوروس حمایت و پشتیبانی مالی شده است.

وی همچنین اعتراف كرده است كه بنیاد سوروس در ایران با ایجاد یك شبكه ارتباطی غیررسمی و تلاش برای توسعه و گسترش آن، اهداف براندازی خود را دنبال می‌كرده است.

بنیاد «جامعه باز» كه به سوروس معروف است، متعلق به یك یهودی مجاری تبار ساكن آمریكا به نام جورج سوروس است كه نقش كلیدی را در انقلاب‌های رنگارنگ اخیر در چند كشور بازی كرده است.

رسانه‌های خبری آمریكا فعالیت بنیاد مذكور را از كمك انسان‌دوستانه گرفته تا بهداشت عمومی و رعایت حقوق بشر و اصلاحات اقتصادی عنوان می‌كنند. اما سیاستمداران كشورهایی كه به نوعی با پدیده «انقلاب مخملی» غریب نبوده‌اند قطعا اعتقادی خلاف این دارند و به هدف براندازی نرم و خاموش این بنیاد در كشورهای مختلف ایمان دارند.

روند كاری بنیاد سوروس به این شكل بوده كه یك مركز مطالعاتی را در كشورهای مختلف فعال می‌كرده و سپس با ارزیابی مخالفان دولت مركزی، زمینه را برای تحولی آرام و به شكست كشاندن دولت یا حكومت فراهم می‌كرده است.

شاخص‌ترین فعالیت بنیاد سوروس در سال‌های اخیر در تحولات گرجستان و اوكراین نمود پیدا كرد. این بنیاد در گرجستان با صرف 20 میلیون دلار به حمایت از مخالفان «شوارد نادزه» پرداخت.

اقدامات اینچنینی سوروس در كشورهای ارمنستان، اوكراین، آذربایجان، تاجیكستان، قزاقستان و حتی تركیه نیز نمود پیدا كرد.

سوروس سعی دارد تا در مناطقی از جهان با بهانه قرار دادن حمایت از دمكراسی و حقوق بشر، جریانات سیاسی را به طرف منافع صهیونیسم هدایت كند. مهم‌ترین ابزار این بنیاد، سرمایه هنگفت آن و اقدام از طریق برنامه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است.

حضور مرموز یك استاد دانشگاه

اعترافات اولیه هاله اسفندیاری مبنی بر اینكه فعالیت‌ها و برنامه‌های مركز ویلسون، از طریق بنیاد آمریكایی سوروس حمایت و پشتیبانی مالی می‌شده است، منجر بدان شد تا كیان تاجبخش، مدیر و نماینده این بنیاد آمریكایی در ایران شناسایی و دستگیر شود.

وی در تحقیقات اولیه اظهار داشت كه بنیاد سوروس در ایران با ایجاد شبكه ارتباطی غیررسمی و تلاش برای توسعه و گسترش آن، اهداف براندازانه خود را دنبال می‌كرده است.

كیان تاجبخش را رسانه‌ها یك جامعه‌شناس شهری و مدرس دانشگاه‌های ایالات متحده معرفی می‌كنند. وی  از سال  1383 با عنوان استاد دانشگاه نوین تحقیقات اجتماعی نیویورك در كلاس‌های جامعه‌شناسی شهری حاضر می‌شده است.

روزنامه كیهان از او به عنوان كسی كه با راه‌اندازی كارگاه‌های مطالعاتی سعی در تئوریزه كردن اهداف بنیاد سوروس داشته است، یاد می‌كند. وی همچنین حضوری پررمز و راز در حلقه‌های فكری مجامع هنری لائیك داشته است ،حامی صلح، بازرگان و...

دشنام‌های دیپلماتیك

بنیاد سوروس از سازمان‌های رسانه‌ای بزرگ جهان است. این بنیاد، شبكه‌های تلویزیونی، خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، خبرنامه‌ها و روزنامه‌های زیادی را در سطح جهان هدایت می‌كند. بلافاصله پس از دستگیری اسفندیاری، تاجبخش و شاكری، رسانه‌های سوروسی و دیگر رسانه‌های غربی آنچه را که چندان هم دور از انتظار نبود، نشان دادند.

نیویورك تایمز نوزدهم اردیبهشت با درج مطلبی از هاله اسفندیاری به عنوان محققی یاد كرد كه با جمهوری اسلامی ایران ضدیتی ندارد. این روزنامه با تئوری‌سازی اختلاف هواداران تندروی احمدی‌نژاد و هاشمی‌رفسنجانی، بازداشت اسفندیاری را به این موضوع ربط داده بود!

رادیو فردا و رادیو بی‌.بی.سی قبل از آنكه منابع رسمی در داخل ایران، بازداشت‌ هاله اسفندیاری را تأكید كرده باشند، به نقل از لی همیلتون، رئیس مؤسسه «وودرو ویلسون» از بازداشت وی خبر دادند و او را صرفاً یك استاد دانشگاه و پژوهشگر معرفی كردند.

سی.‌ان.ان ضمن پرداختن به جریان دستگیری اسفندیاری و تاجبخش، فعالیت‌های بنیاد سوروس را تا حد كمك‌های انسان‌دوستانه و بهداشت عمومی تقلیل داد. بی.بی.سی سوروس را مؤسسه‌ای برای پیشبرد دمكراسی و اصلاحات اقتصادی معرفی كرد.

اظهارنظرهای عجولانه مقامات كاخ سفید و رسانه‌های متعلق  به آن نشان داد كه كاخ سفید نشینان از دستگیری این عناصر چندان خشنود نیستند. این اظهارنظرها كه گاه با دشنام‌های دیپلماتیك هم همراه می‌شد، ثابت كرد كه روزهای اخیر روزهای تعیین‌كننده‌ای برای جریان حامی براندازی نرم در ایران بوده است.

جورج بوش با انتشار بیانیه‌ای اعلام كرد كه من بازداشت آنها را به دست مقامات ایران قویاً محكوم می‌كنم، آنها باید سریعاً و بدون شرط آزاد شوند.

رئیس جمهوری آمریكا مدعی شد این اشخاص زندگی خود را وقف ایجاد پل بین مردم ایران و آمریكا كردند.كاندولیزا رایس هم گفت بازداشت هر آمریكایی در هر جای جهان را به شدت پیگیری می‌كند.

اظهارات مقامات آمریكایی و ادعای آنها مبنی بر بازداشت 4 تبعه ایرانی- آمریكایی و در ادامه بازتاب آن در رسانه‌های بیگانه در حالی صورت می‌گیرد كه كسی از مقامات آن كشور از حقوق ایرانیانی همچون علوی كه در آمریكا دستگیر شدند، لغو عضویت دانشمندان ایرانی در انجمن شیمی آمریكا به اتهام‌های ساختگی یا برخورد غیرانسانی پلیس آمریكا توأم با ضرب و شتم دانشجویان ایرانی نظیر طباطبایی سخنی نمی‌گوید.

ناكامی صندوق 75 میلیون دلاری

نیویورك تایمز در گزارشی كه سوم تیر منتشر كرد از شدت گرفتن انتقادها از عدم كارایی طرح براندازی نرم آمریكا خبر داد. در این گزارش، نیویورك تایمز با اشاره به بودجه درخواستی 75 میلیون دلاری برای صندوق دمكراسی ایران در سال 2008 نوشت: اكنون یك سال پس از آشكار شدن این بودجه و با توجه به درخواست 75 میلیون دلار بودجه اضافی برای صندوق دمكراسی ایران، انتقادها از سوی افرادی كه اهداف این برنامه را پیش می‌برند، ابراز شده است.

این گزارش كه با عنوان واقعیت‌های سخت از قدرت نرم انتشار یافت، دیوید دنهی، مشاور ارشد دفتر امور خاورمیانه را به عنوان گماشته آمریكا برای نظارت بر توزیع میلیون‌ها دلار بودجه معرفی كرد و افزود: دنهی در طول 2سال گذشته ده‌ها نفر از افراد برجسته، دانشجویان، روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان و فعالان جهان را انتخاب كرده تا با آنها درباره بهترین راهكار انجام وظایفش مشورت بگیرد.

وی تاكنون با میلیونرهای ایرانی مقیم خارج از كشور، سلطنت‌طلبان ناراضی، كمونیست‌ها و مبارزان اجتماعی تماس برقرار كرده است. وی چهره عمومی صندوق دمكراسی است كه با نام صندوق 75میلیون دلاری معروف شده است.

نویسنده این گزارش تأكید می‌كند كه صندوق دمكراسی از دیدگاه دولت ایران تنها یكی از راهبردهای دولت بوش برای تغییر نظام است.

منبع: همشهری