تبیان، دستیار زندگی

آیا کیست کلیه خطرناک است؟

کیستی شایع در افراد بالای 50 سال

علت بروز کیست ساده کلیه ها هنوز به درستی کشف نشده است . اما به نظر نمی رسد که یک بیماری ارثی باشد. این بیماری در مردان شایع تر است. سن نیز یکی از عوامل اصلی موثر در بروز کیست کلیه است. تقریبا نیمی از افراد بالای 50 سال یک یا چند کیست ساده کلیه دارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

کیست کلیه

کیست کورتیکال به قطر 28میلیمتر در کلیه سمت چپ من مشاهده شده است. لطفا بفرمایید که آیا این کیست خوش خیم است؟

كیست ساده ( کورتیکال) كلیه از شیوع نسبتا بالائی برخوردار است. اندازه كیست ساده كلیه متغیر بوده ولی غالبا از 1 تا 5 سانتیمتر هستند. آنها با یک غشاء صاف پوشیده‌اند و حاوی مایع روشن هستند. محل این كیستها معمولا در قشر كلیه است. كیستهای ساده از اهمیت بالینی زیادی برخوردار نیستند و به طور کلی مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند. در صورتی که این کیست ها بزرگ شوند و بتوانند اثر فشاری روی قسمت های مجاور داشته باشند می توانند سبب بروز درد هم بشوند. در بعضی موارد این کیست ها می توانند عوارضی هم برای فرد داشته باشند. عوارضی چون عفونت، خونریزی، هیپرتانسیون، اثرات فشاری و ایجاد هیدرونفروز می تواند داشته باشد که در صورت بروز این عوارض باید اقدامات درمانی بعمل آید.

علت تشکیل کیست ساده کلیه چیست؟

علت بروز کیست ساده کلیه ها هنوز به درستی کشف نشده است . اما به نظر نمی رسد که یک بیماری ارثی باشد. این بیماری در مردان شایع تر است. سن نیز یکی از عوامل اصلی موثر در بروز کیست کلیه است. تقریبا نیمی از افراد بالای 50 سال یک یا چند کیست ساده کلیه دارند. اندازه ی این کیست ها با افزایش سن بزرگتر می شود، به طوری که بعد از 10 سال ممکن است دو برابر شوند.

داشتن چه علائمی نشان دهنده وجود کیست در کلیه ها می باشد؟

کیست ساده معمولا هیچ علائمی ندارد ولی اگر کیست بزرگ و یا عفونی شود، احتمالا علائم زیر نمایان خواهند شد:
تب
ایجاد درد در کمر یا ناحیه بین دنده‌ها و لگن
ایجاد درد در قسمت بالای شکم
تورم شکم
ادرار بیش از حد
وجود خون در ادرار
ادرار تیره
علت کیست کلیه

آیا کیست کلیه قابل درمان است؟

برای تشخیص کیست کلیه، باید به اورولوژیست مراجعه کنید. پزشک احتمالا نمونه خون یا ادرار شما را برای بررسی عملکرد کلیه به آزمایشگاه خواهد فرستاد. همچنین ممکن است به آزمایش‌های تصویری نیاز داشته باشید:
سی تی اسکن که با استفاده از اشعه‌های X، تصویری سه بعدی از کلیه‌ها تهیه می‌کند.
ام آر آی، که با استفاده از امواج مغناطیسی و رادیویی، از کلیه‌ها عکس تهیه می‌کند.
سونوگرافی، که با استفاده از امواج صوتی، از کلیه‌ها عکس تهیه می‌کند.
اگر کیست‌ها کوچک بوده و هیچ مشکلی برای کلیه‌ها ایجاد نکنند، احتمالا نیازی به درمان نخواهند بود. در این شرایط، باید هر ۶ تا ۱۲ ماه از کلیه‌های خود عکس بگیرید تا مطمئن شوید که کیست رشد نکرده است.

برای درمان کیست‌های بزرگتر می‌توان از اسکلروتراپی و جراحی استفاده کرد.
اسکلروتراپی: از اسکلروتراپی برای تخلیه کیست استفاده می‌کنند. در این روش، طی بی حسی موضعی، پزشک با استفاده از سونوگرافی، سوزن نازکی را وارد کیست کرده و مایع درون آن را تخلیه می‌کند. گاهی اوقات پزشک پس از تخلیه کیست، آن را با محلول الکل پر می‌کند تا از رشد مجدد آن جلوگیری کند. به احتمال زیاد پس از انجام این عمل می‌توانید در همان روز مرخص شوید.

عمل جراحی: اگر کیست باعث اختلال در عملکرد کلیه شود، نیاز دارید که با جراحی آن را خارج کنید. در حین انجام این عمل، شما بیهوش خواهید بود. جراح معمولا با استفاده از لاپاروسکوپی، کیست‌ها را از بین خواهد برد. ابتدا جراح کیست را تخلیه می‌کند، سپس دیواره‌های کیست را می‌سوزاند. پس از جراحی، احتمالا یک یا دو روز باید در بیمارستان بمانید.

کسانیکه مشکل کیست کلیه دارند چه رژیم غذایی را می بایست رعایت کنند؟

کاهش دیورتیک ها در رژیم غذایی مانند شکر، چای، الکل، قهوه و نوشیدنی های گازدار نیز یکی از راههای کند کردن روند تشکیل یا جلوگیری از ایجاد کیست کلیوی است. از این رو با مصرف این مواد بار اضافی بر روی کلیه وارد می شود بدن آب بیشتری از دست می دهد و اختلال در تعادل سدیم و پتاسیم ایجاد می گردد. کاهش مصرف الکل به عنوان یک رژیم سلامت به طور قابل توجهی کاهش عملکرد کلیه را با ایجاد یک اقدام دیورتیک که منجر به کم آبی بدن و افزایش بی رویه کار کلیه ها برای حذف آلدهید زائد از دستگاه ادراری است را در بر دارد.

یک رژیم قلیایی به جای رژیم اسیدی، کلیه ها را تمیز می کند. رژیم قلیایی می تواند شامل غذاهایی مانند سبزیجات تازه و میوه ها، آب لیمو، آب، برنج قهوه ای، سوپ میسو و آب میوه های سبز باشد. و رژیم غذایی اسیدی، شامل؛ مواد غذایی مانند شکر، گندم، لبنیات، گوشت قرمز، پرتقال، الکل، غذاهای کنسروی و فرآوری شده است.

تقریبا نیمی از افراد بالای 50 سال یک یا چند کیست ساده کلیه دارند. اندازه ی این کیست ها با افزایش سن بزرگتر می شود، به طوری که بعد از 10 سال ممکن است دو برابر شوند.


نوشیدن چای گیاهی مانند برگ قاصدک و چای سبز که به عنوان تابعی از فیلتراسیون کلیه ها حمایت و همچنین تغییرات ملایم انجام می دهند.

بهترین توصیه برای حفاظت از کلیه ها این است که اطمینان حاصل کنید مایعات کافی، حداقل 2 لیتر آب در روز به بدن می رسانید.

یک واقعیت بدیهی؛ نقش کلیه ها در حذف مواد زائد از بدن "راه حلی برای آلودگی و سم زدایی است".

هر روز یک سبزی سبز برای افزایش سم زدایی از کبد و فیلتر کردن کلیه در برنامه غذایی خود داشته باشید.

بعضی پیشنهاد آب چغندر تازه، هویج، کرفس، زنجبیل و هندوانه یا آناناس، سیب سبز و نعناع میدهند.

کم کردن غذاهایی مانند شکر، چای، قهوه، الکل، نوشیدنی های انرژی زا و نمک طعام (جایگزین برای این نمک دریای سلتیک) از رژیم غذایی نیز موثر است، زیرا اینها تمایل دارند روی مایعات در بدن معلق شوند.

کاهش سدیم (موجود در نمک طعام) در رژیم غذایی خود و جایگزینی با نمک دریایی یا نمکهای گیاهی نیز یکی دیگر از راههای متوقف سازی این فرآیند است. سدیم برای سلامتی کلیه مهم است اما در مقدار زیاد اینطور نیست. نمک دریایی غنی از بسیاری از مواد معدنی بدون رطوبت است و آلومینیوم ندارد (که در نمک طعام برای حفظ نمک خشک استفاده می شود)

سوپهای سبزیجات غذایی بسیار مغذی برای سلامت کلیه هستند و همچنین میزان ph مناسب قلیایی برای کمک به بارگیری از سیستم فیلتراسیون کلیه را دارند.

می توانید با جوشاندن سویا و ترکیب سبزیجات مانند پیاز، کرفس، هویج، چغندر، اسفناج، نمک دریا، واکاما (سبزیجات دریایی/جلبک دریایی) سوپ تهیه کرده و یک فنجان از این سوپ را روزانه میل کنید. این دستور غذا نیز بسیار غنی از مواد معدنی ای است ،که باز به تقویت و تغذیه کلیه ها کمک می کند.

کافئین، قندهای ساده و جایگزین های شکر، کلیه ها را تحریک می کنند.

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره پزشکی مرکز مشاوره تبیان