تبیان، دستیار زندگی

آزمایش خون برای تشخیص تولد زودهنگام جنین

پیش بینی زایمان زودرس

در این آزمایش فقط به اندازه یک قاشق چای‌خوری خون خانم باردار نیاز است تا مشخص شود آیا نوزاد زودتر از موعد به دنیا خواهد آمد یا خیر.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سمیه جولایی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آزمایش خون
بیشتر نوزادان به موقع پا به این دنیا نمی‌گذارند. آمارها حاکی از آن است که فقط حدود پنج درصد از نوزادان مطابق جدول زمانی پیش‌بینی کننده به دنیا می‌آیند. بقیه‌ی نوزادان روزها یا هفته‌ها پیش از موعد پا به عرصه‌ی وجود می‌گذارند و همه را متعجب می‌کنند.
پزشکان معمولاً اقدام به پیش‌بینی تاریخ زایمان با توجه به آخرین قاعدگی کرده و به آن 280 روز می‌افزایند. این حدس و گمان می‌تواند با اولین سونوگرافی اولتراسوند تأیید شود. پزشک متخصص، سن جنینی را با اندازه‌گیری فاصله کوتاه میان بالای سر جنین تا انتهای بدن در نظر می‌گیرد. اما نکته‌ی حائز اهمیت این است که این استاندارد در آزمایش تصویر جنین فقط تا 48 درصد موارد درست است. حتی در ماه‌های بعدی باز هم از روی آزمایش اسکن اولتراسوند _ زمانی که خانم باردار اولین مراقبت‌های دوران پیش از زایمان را دریافت می‌کند_ نمی‌توان تاریخ تولد را به صورت دقیق حدس زد. رشد جنین معمولاً به صورت یکنواخت نیست به همین دلیل بیان قطعی سن آن دشوار می‌شود.


نتایج جالب توجه پژوهشی بین‌المللی، این امید را می‌دهد که روزی آزمایش خون نشان دهنده تاریخ تولد یا حداقل تولد زودهنگام جنین باشد. اگر این اتفاق بیافتد هزینه‌ی آن از سونوگرافی نیز بسیار ارزان‌تر خواهد بود.
این آزمایش نیازمند مقدار اندکی از خون بازوی خانم باردار است. این مقدار خون حاوی مقداری از ماده ژنتیکی (RNA) از جنین، مادر و جفت است که می‌تواند دیدی نسبت به میزان رشد جنین به ما بدهد. این قطعه‌های سلولی به پژوهشگران اعلام می‌کند که چه ژن‌هایی فعال هستند و جنین به چه مراحل خاصی از بلوغ رسیده است. برداشت این نکات کلیدی در طول حیات جنین ما را به این نتیجه‌گیری می‌رساند که چه زمانی جنین آماده جدایی از جفت و تولد است. این پژوهش در دانشگاه آلاباما انجام شده است.

این آزمایش نیازمند مقدار اندکی از خون بازوی خانم باردار است. این مقدار خون حاوی مقداری از ماده ژنتیکی (RNA) از جنین، مادر و جفت است که می‌تواند دیدی نسبت به میزان رشد جنین به ما بدهد. این قطعه‌های سلولی به پژوهشگران اعلام می‌کند که چه ژن‌هایی فعال هستند و جنین به چه مراحل خاصی از بلوغ رسیده است


پژوهشگران این مطالعه بر این نکته تأکید می‌کنند که گام بعدی در این نظریه دعوت از طیف وسیعی از خانم‌های باردار و انجام آزمایش‌های گسترده‌تر آزمایشگاهی برای اعتبار بخشیدن به این نظریه خواهد بود.
آن‌ها معتقدند که به نتیجه رسیدن این آزمایش حداقل به دو سال کار نیاز دارد. آن‌ها بر وضعیت ژن‌های ویژه‌ای در جنین و جفت متمرکز خواهند شد. در حال حاضر آن‌ها هفت ژن را که به نظر می‌رسد با تولد زودهنگام در ارتباط باشند بررسی می‌کنند. نتایج پژوهش‌های آن‌ها در مجله Science منتشر خواهد شد.
البته این آزمایش هنوز در اولین روزهای خود قرار دارد و این کارگروه فعلاً این آزمایش را فقط بر روی خانم‌های بارداری انجام داده‌اند که به احتمال زیاد در معرض خطر تولد زودهنگام قرار دارند. نتیجه این پژوهش نشان می‌دهد که تا دو ماه پیش از تولد، با هشتاد درصد صحت توانستند تولد زودهنگام را پیش‌تر پیش بینی کنند که قطعاً بهتر از آزمایش‌های کنونی است. آن‌ها معتقدند اگر این آزمایش را بر روی بانوانی انجام دهند که هنوز تشخیصی بابت تولد زودهنگام نوزادشان داده نشده، نتایج راهگشاتر خواهد بود. البته آن‌ها این هشدار را هم می‌دهند که چنین آزمایشی احتمالاً نمی‌تواند همه عواملی را که منجر به زایمان زودرس می‌شود را در نظر بگیرد اما با این حال می‌تواند شروعی امیدوارکننده برای پیش بینی این حادثه باشد.
نکته دیگر این است که این آزمایش قادر نیست روز و تاریخ دقیق زایمان را بیان کند اما می‌تواند این هشدار را به پزشکان بدهد که احتمال زایمان زودرس وجود دارد. این چنین هشداری به مادر و گروه پزشکی این امکان را می‌دهد که پیش بینی‌های پزشکی ضروری برای زایمان را پیش‌تر بکنند.
از سوی دیگر آزمایش زایمان زودرس می‌توانند ابزاری مؤثر برای بیماران و زنان باردار سراسر جهان باشد که دسترسی به سونوگرافی اولتراسوند و پزشکان متخصص ندارند.
پژوهشگران این کار مطالعاتی معتقدند که کارشان ارزش بسیار زیادی دارد و راه زیادی را برای این امر پیش رو دارند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.