تبیان، دستیار زندگی

دیوار تاریخی گرگان

دیوار تاریخی گرگان طولانی‌ترین دیوار در ایران و سومین در جهان است اما همچنان بخشی از آن زیر خاک مدفون است و هنوز برخی از آثار تاریخی آن شناسایی نشده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دیوار تاریخی گرگان

استان گلستان دارای آثار تاریخی بسیاری است که پتانسیل شهرت جهانی دارند، یکی از آن‌ها دیوار تاریخی گرگان است. اما متاسفانه هنوز قسمتی از آن در زیر خاک مدفون است و فعلا در بخش‌هایی از کلاله امکان رویت بقایایی از آن را دید و در حال حاظر به طور کامل آثار آن از بعد تاریخی شناسایی نشده اما با توجه به قدمت و عظمت آن باید با سرعت بیشتری مراحل شناسایی آن افزایش یابد تا فرآیند مرمت آن به پایان برسد و ثبت جهانی گردد.

مدیر پایگاه دیوار تاریخی گرگان دراین مورد اظهار کرد که بخش هایی از آن بلندتر و بخش هایی کوتاه تر است، بیشترین ارتفاع آن در بخش هایی حدود دو متر است و از دریای خزر شروع می‌شود و به پارک ملی گلستان منتهی می گردد. نکته قابل ذکر این است که دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین که طولانی‌ترین و دیوار آنتونی آلمان با ۴۵۰ کیلومتر، به عنوان سومین دیوار طولانی جهان است.

ایشان نیز با اعلام اینکه طول دیوار حدود ۲۰۰ کیلومتر است، ادامه داد : حکومت ساسانیان با اقوام مهاجم بیابان‌گرد نواحی قوم جیهون و شرق آسیای میانه در شمال شرق دریای خزر درگیر بودند که برای مانع شدن از حمله آنها این دیوار را ساخت که در دوره‌های بعد و در طی ساهای بعدی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در حال حاظر برای مرمت و بازسازی دیوار تاریخی گرگان اقداماتی در حال انجام است تا به یک جاذبه گردشگری برای استان و کشور تبدیل شود. قسمتی از این برنامه ها در خصوص مرمت، باستان شناسی و حفاظت و همچنین ایجاد زیرساخت گردشگری در گرگان می باشد. همچنین برگزاری جشنواره هایی نظیر ترکمن‌ها و بلوچ‌ها و قوم‌های دیگر در مسیر دیوار تاریخی گرگان و به نمایش گذاشتن صنایع دستی اقوام مختلف و علاوه بر آن انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجرای موسیقی بومی نیز در نظر گرفته شده است و می توان از پرورش اسب در گنبد کاووس و پرورش شتر در شرق گلستان در بخش گردشگری دیوار گرگان استفاده نمود.

مدیر پایگاه دیوار تاریخی نیز اعلام کرد فعالیت‌های باستان ‌شناسی و اقدامات حفاظت فیزیکی نیز در حال انجام است، اما باید دیوار از خاک بیرون بیاید و بخش باستان شناسی آن تکمیل شود. ایشان با تاکید بر اینکه ظرفیت دیوار تاریخی گرگان برای ایران و استان گلستان بسیار عظیم است، امکان ثبت جهانی را دارد اما باید فرآیند هایی مثل کاوش، حفاظت و معرفی و مرمت طی شود تا آماده ثبت جهانی شود.

در این بین نیز مدیر مرکز دانشنامه گلستان اظهار داشت که باید منتظر کاوش تیم ایرانی-نگلیسی باشیم زیرا آنان می‌توانند به درستی قدمت آن را اعلام کنند و تا کنون چندین مرحله کاوش میان این تیم انجام و مقالاتی نیز در این زمینه توسط  دکتر سوئر، رئیس تیم باستان شناسی انگلیس و دکتر نوکنده، از تیم ایرانی  در یک کتاب منتشر شده  که اطلاعات با ارزشی در آن مشاهده می گردد.

منبع: ایسنا