تبیان، دستیار زندگی
وقتی توی این سایت کلمه «پایان‌نامه» را جست وجو کنی، به عمق فاجعه پی می بری. تازه آن موقع است که می فهمی جز تایپ و غلط گیری و صحافی و گالینگور کردن، چه خدمات دیگری را می شود در مورد پایان‌نامه ها ارائه داد؛ از «مشاوره» و «ارائه خدمات آماری» و تعریف»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسكناس‌های گالینگور شده (1)

پایان‌نامه

گزارشی از فروش پایان نامه های دانشگاهی

قرار نیست در قرن بیست‌ویکم بعد از پیشرفت تکنولوژی و گسترش ارتباطات و رشد فناوری و ظهور آی­تی و این­طور چیزها، هنوز هم تقلب­ها با این سیستم­ عهد دقیانوسی باشد.

الان دیگر ملت جواب­ها را برای هم اس‌ام‌اس می­کنند، ماشین‌حساب حلال مسئله سر جلسه می­برند، راه­حل­ها را با بلوتوث رد و بدل می‌كنند و...

تازه اینها روش­های انفرادی و آماتوری تقلب است. کار به جایی رسیده که گروهی جمع می­شوند و «باند» و حتی «مؤسسه» راه می­اندازند برای گرفتن و فروش سؤالات یا معامله­ پایان نامه­های آماده­ دفاع.

این مورد آخری این روزها رفته‌رفته دارد جای خودش را بین دانشجو‌جماعت باز می­کند. باب‌شدن فروش پایان‌نامه - که شاید تنها کار تحقیقی درست درمان یک دانشجو در دوران تحصیلش باشد - در روزگاری که وکیل و وزیر و مقام و مسئول مملکت همگی بر ضرورت تحقیق و پژوهش تاکید دارند و خودشان را می­کشند که «بابا‌ جان! اول پژوهش، بعد تصمیم»، دهن‌کجی بزرگی است به این «عزم ملی».

اما واقعا معضل فروش پایان‌نامه‌ها چقدر جدی است؟ نکند بیخودی داریم شلوغ می­کنیم؟!

اگر فکر می­کنید که برای شروع این گزارش رفتیم سراغ آمار و اطلاعات موثق جمع­آوری شده توسط سازمان­ها و مراکز رسمی و دولتی، سخت در اشتباه‌اید. در واقع سخنان مدیر دفتر آموزش­های آزاد و غیردولتی و غیرانتفاعی وزارت علوم، جناب دکتر طاهری که فرموده بودند:

«وزارت علوم راهکاری برای شناسایی مؤسسات فروش پایان‌نامه و پروژه­های دانشجویی ندارد و فقط در صورت مواجهه تیم­هایی را برای برخورد قانونی اعزام می­کند»، تیر خلاصی بود به این خیال باطل که می­شود برای این گزارش روی آمارهای رسمی حساب کرد. اما در صحبت­های دکتر طاهری نکته­ای بود که به عنوان سرنخ به دردمان خورد: «مشاهده­ برخی تبلیغات غیرقانونی درج شده در رسانه­ها».

در بین روزنامه­ها خبری از این­طور آگهی­ها نبود اما یک گشت کوتاه بین سایت­ها، خیلی زود تفاوت زمین تا آسمان دنیای واقعی و مجازی را نشان می­دهد.

تحویل در محل

سایت (...)را شاید دیده باشید. مثل ضمیمه­ نیازمندی­های روزنامه­هاست. البته با دایره­ای بسیار وسیع­تر. تقریبا از شیرمرغ تا جان آدمیزاد - هر چه بخواهید - توی این سایت خرید و فروش ­می­شود.

وقتی توی این سایت کلمه­ «پایان‌نامه» را جست­وجو کنی، به عمق فاجعه پی می­بری. تازه آن موقع است که می­فهمی جز تایپ و غلط­گیری و صحافی و گالینگور کردن، چه خدمات دیگری را می­شود در مورد پایان‌نامه­ها ارائه داد؛ از «مشاوره» و «ارائه­ خدمات آماری» و «تعریف» و «پیاده‌سازی» پایان نامه بگیر تا «انجام کلیه­ مراحل پروژه» و «تایپ» و «فروش پایان‌نامه­ آماده» و «تحویل در محل».

تازه شماره­ها و آدرس­ها را که دقیق­تر نگاه کنی، می­بینی که فقط مختص تهران نیستند؛ رشت و مشهد و اصفهان را هم می­شود بینشان پیدا کرد.

شاید تا با چشم خودتان نبینید، شعارهایی تبلیغاتی مثل «موضوع تحقیق از شما، انجام تحقیق از ما» یا «بهترین پایان‌نامه­ها را از ما بخواهید، با ارزان­ترین قیمت» را باور نکنید.

بعضی­ها هم کارشان را با حداکثر جزئیات تشریح کرده­اند: «همراهی با دانشجو از فاز صفر تا فاز نهایی؛ ارائه­ Help و Documentهای طراحی به دانشجو؛ آموزش نحوه­ انجام پروژه و تهیه سند نیازمندی­ها؛ آموزش ریزکار نرم­افزار و پروژه؛ آموزش چرخه­ تست کامل پروژه توسط فارغ­التحصیلان دانشگاه­های امیرکبیر، تهران و علم و صنعت». واقعا یک پایان‌نامه­ کارشناسی به چه چیزهایی بیش از این احتیاج دارد؟

صد در صد گارانتی

«برای کسب اطلاعات بیشتر» چند تا از شماره­ها را تصادفی انتخاب می­کنیم و می‌گیریم. یکی دو تماس اول در همان نطفه خفه می­شود. تا اسم «خبرنگار» را می­شنوند صدایشان به لرزه می­افتد و از حرف‌زدن عذر می­خواهند و قطع می­کنند؛ آن هم در شرایطی که اسم و آدرس و شماره تلفنشان روی سایت برای همه - از جمله مسئولین محترم وزارت علوم و قوه قضاییه - قابل دسترسی است.چاره­ای نیست جز اینکه خودت را به عنوان مشتری جا بزنی.

اولی مدعی انجام پایان‌نامه­های کارشناسی مهندسی کامپیوتر با یک تیم مجرب است؛ پروژه‌های Delphi، Visual Basic، C، Pascal و... می­گوید زمان انجام پروژه 2 هفته تا یک ماه طول می­کشد.

قیمت­ها هم بسته به سختی پروژه از 80هزار تومان هست تا 200هزار تومان. البته استاد برای انجام پروژه­های دانشگاه­های درجه یک مثل شریف و تهران حداکثر مایه را طلب می­کند. این آقا مدعی است اگر استاد پروژه، اشکالی و ایرادی از آنچه تحویل داده­اند گرفت، مسئولیتش را به‌عهده می­گیرند و در اسرع‌وقت برطرفش می­کنند.

نحوه­ پرداخت هم به این صورت است که یک‌سوم پول را قبل از شروع دریافت می­کنند و باقی را در دو قسط مساوی در پایان کار و موقع تحویل پروژه. جز این کار که انجام یک پروژه­ تعریف شده و مشخص است و تمامی مراحل انجامش را خودشان به عهده دارند و کار تایپ شده و آماده­ تحویل به استاد را به شما می­دهند، دو سه پروژه­ آماده هم توی دست و بالشان هست که البته قبلا در جایی ارائه و دفاع شده است! اینها را هم مثل یک کالای معمولی به قیمتی در همان حدود قبلی­ها به فروش می­رسانند.

البته قبل از خرید این پروژه­ها باید استادی را در دانشکده­تان پیدا کنید که این موضوع را به عنوان پایان‌نامه بپذیرد.

نفر دوم هم کم و بیش چنین کاری را در مورد پایان‌نامه­های مهندسی مکانیک انجام می­دهد. البته قیمت­ها و نحوه­ کارش تا اندازه­ای متفاوت است. «تیم مجرب» این دوستمان فقط پروژه­های نرم­افزاری مثل Ansys و Catia و Working model را انجام می­دهند و هیچ‌ کاری با پروژه­های پردردسر آزمایشگاهی ندارند.

قیمتشان هم «بستگی به نوع پایان‌نامه دارد؛ اگر یکی دو ماهه کار جمع شود، با 250-200هزار تومان سر و ته‌اش هم می­آید. اما اگر کار به ماه چهارم و پنجم بکشد، از 500-400هزار تومان هم می­زند بالا.» نصف پول را اول کار می­گیرند و مابقی را موقع تحویل.

من که 19 شدم، تو چند می­شی؟

کار همیشه این­قدر سازمان­دهی­شده و توسط «یک تیم مجرب» انجام نمی­شود. مثلا این یکی فوق‌لیسانس دانشگاه خواجه نصیر است و پروژه­های «ساخت» مهندسی پزشکی و الکترونیک را انجام می­دهد: «برنامه­ همه­ این دستگاه­ها را خودم نوشته‌ام. خدا وکیلی هم ارزان­فروشم.»

توی بساطش از «دستگاه اندازه­گیر غلظت خون» پیدا می­شود تا «فاصله­یاب اولترا سونیک». اولی قیمتش حدود 300-200هزار تومان است: «دانشجوها معمولا حاضر نیستند این­قدر پول بدهند. مگر بچه پولدارهای تهرانی؟». اما دومی را پایین­تر می­فروشد؛ حدود 100هزار تومان. پس قسمت تئوری پروژه را چه‌کار کنیم؟ «تمام اطلاعات فنی و جیک و پوک دستگاه را می‌دهم به‌ات. خودت یک‌جوری سرهمش کن. اصلا حوصله­ نوشتن ندارم!»

یکی دیگر هم پایان نامه­ یک رشته­ خاص را که در کل کشور فقط 3-2 دانشگاه آزاد ارائه­اش می­کنند می­فروشد. ظاهرا از طریق جست­و­جوی اینترنتی و صنعت «کپی پیست» تهیه شده است؛ چون قیمتش خیلی پایین­تر از حد تصور ماست؛ 20هزار تومان که تازه 12تومانش هم پول تایپ و پرینت است: «فقط قبلش حتما باید اسم استادت را بگویی که حواسمان باشد پایان‌نامه­ تکراری ندهیم دستت!».

ادامه دارد...

منبع: همشهری