تبیان، دستیار زندگی

مرکز رفاهی برای زنان و مادران، دستاورد برتر دوره اول فرزانگان 4

زنان بیش از نیمی از جمعیت كشور را تشكیل می دهند و سلامت آنان در فردای این مرز و بوم موثر است زیرا زنان مادران آینده هستند و اگر نتوانند سلامت روانی و جسمانی خود را حفظ كنند، فرزندان متولد شده نیز از لحاظ روحی و جسمانی، سلامت كامل نخواهند داشت
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.  

در این دوره از جشنواره از 20 استان کشور در سه بخش به تفکیک، 350 گروه در بخش غرفه های نمایشگاهی، 650 گروه در بخش سمینارهای علمی و 750 گروه در بخش مسابقات دانش آموزی از مدارس و پژوهش سراهای دانش آموزی سراسر کشور انتخاب شده اند و به جشنواره کشوری دعوت شده اند.  
که تعداد 53 گروه در بخش سمینارهای علمی مقام برتر را کسب نمودند.   
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.  

مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: مرکز رفاهی درمانی برای زنان و مادران آینده (آنیسا)
نام مدرسه: فرزانگان 4
نام استاد: خانم سپیده ربیع پور
دانش آموزان: مهتا امینایی، آیلار رحیم زاده
مرکز رفاهی برای زنان و مادران، دستاورد برتر دوره اول فرزانگان 4
مقدمه:
زنان بیش از نیمی از جمعیت كشور را تشكیل می دهند و سلامت آنان در فردای این مرز و بوم موثر است زیرا زنان مادران آینده هستند و اگر نتوانند سلامت روانی و جسمانی خود را حفظ كنند، فرزندان متولد شده نیز از لحاظ روحی و جسمانی، سلامت كامل نخواهند داشت و علاوه بر خشونت كشور با رشد منفی جمعیت رو به رو خواهد شد.  پروژه حاضر سعی در درمان، ایجاد آرامش، انگیزه و نشاط با بهره گیری از اصول معماری است زیرا محیط نقش به سزایی در روح و روان دارد. اگر زنان بتوانند سلامت خود را حفظ كنند می توانند دوران بارداری راحت تر و نیز سالم تری داشته باشند و این كمك می كند كه جامعه فرزندانی مفیدتر داشته باشد زیرا تمام رفتار ها و افكارهای مادر در دوران بارداری و حتی پس از زایمان در رشد و تكامل فرزند نقش دارد و فضایی كه مادر در آن حضور دارد می تواند در خلق و خوی فرزند تاثیر داشته باشد به همین دلیل فضاهایی كه مادر در آن حضور دارد باید سبب مركز رفاهی درمانی بانوان و مادران آینده شور نشاط و انگیزه شود برای جلوگیری از به وجود آمدن بیماری های روحی برای مادر فضاهای به طرزی طراحی شده است كه فرد در ان احساس آرامش و امنیت كند در كلاس های آرامش از سبك فنگ شویی استفاده شده است در جمع آوری اطلاعات از مقالات و سایت های معتبر و متعددی استفاده شده است تا سبك روش تحقیق، روش كتابخانه ای شود.  

در فضای سبز و محموطه این مجموعه آمفی تئاتر باز، آب نما و حوضچه های كوچكی قرار دارد تا علاوه بر جذب كاربران، منظره ای زیبا را از داخل پنجره های ساختمان ها به نمایش بگذارد. از آنجایی كه انسان در طبیعت احساس آرامش و امنیت پیدا می كند فضای سبز نقش به سزایی را در روند درمانی كاربران این مجموعه است و به عبارتی كامل كننده اهداف این مجموعه است. استفاده از گیاهان انرژی بخش و آب نما می تواند برای زنان باردار و دیگر كاربران احساس آرامش و امنیت خاطر به بار آورد.

نتیجه گیری
در راستای ایجاد انگیزه برای زوجین برای بچه دار شدن و جلوگیری از رشد منفی كشور این مجموعه سعی در فرهنگ سازی چگونگی داشتن زندگی شاد و سالم بنیان گذاری شده است.
خانواده ها با بهره گیری از كارگاه های آموزشی و گذراندن اوقات فراغت خود در بخش فرهنگی این مجموعه می توانند تغییراتی را در خود و خانواده خود ایجاد كنند و به انسجام خانواده خود كمك بیشتری كنند. این مجموعه می تواند به مردم ثابت كند كه ناباروری قابل درمان است و بخش عظیمی از آن به كمك روان درمانی صورت می گیرد در كارگاه ها و
كلاس های روانشناسی زوجین می آموزند كه چگونه هیجانات خود را كنترل كنند و به درستی آن را بروز دهند (این مورد یكی از اركان اصلی زندگی پایدار است در ارتباط در زندگی پایدار فرد به درستی می داند در چه موقعیتی چه واكنشی نشان دهد) افزون بر آن بسیاری از مشكلات نوجوانان امروزی در نتیجه شیوه تربیت نادرست والدین نشات می گیرد.
بنابراین سعی می شود شیوه تربیت درست از دوران نوازدی تا نوجوانی در جامعه فرهنگ سازی شود كه به سبب آن در آینده ای نزدیك نوجوانان و جوانانی خلاق، متفكر و آینده ساز در ایران پرورش می آیند. در نتیجه استفاده از این مجموعه ترافیك و آلودگی كمتر رخ مركز رفاهی درمانی بانوان و مادران آینده می دهد زیرا تمام عواملی كه فردی برای درمان شدن نیاز دراد در این محجموعه گرد هم امده اند.  
زنان قطب عاطفه و اصلی خانواده ها هستند با استفاده از این مجموعه می آموزند چگونه فرزندانی موثر برای جامعه و خانواده خود تربیت كنند.  
برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.   
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی