تبیان، دستیار زندگی

معرفی آبشارهای شهر مشهد

آبشارهای دیدنی

وجود آبشار در هر شهری سبب بالا رفتن میزان رضایت مسافرانی می شود که به آن شهر به خصوص در فصل های گرم سفر کرده اند. با توجه به این که اغلب مسافران مشهد این شهر را به حرم امام رضا و مقبره ی فردوسی می شناسند؛ در حالی که بسیاری از جاذبه های تاریخی و طبیعی آن هر کدام می توانند برای خود به عنوان یک قطب گردشگری هیجان انگیز برای جذب توریست محسوب بشوند. در این مطلب می خواهیم به آبشارهایی که در مشهد وجود دارند و محلی برای کسب آرامش در این روزهای گرم و پردغدغه ی تابستان هستند بپردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آبشار اخلمد

آبشار اخلمد

یکی از  آبشارهای مشهد که بسیار مشهور و محبوب است آبشار اخلمد است که در کوه های بینالود و در دو کیلومتری روستای اخلمد قرار گرفته و از تفریحگاه های طبیعی و خوش آب و هوا در اطراف مشهد است که دارای قدمتی چند هزار ساله می باشد. این ابشار در ابتدای یک دره ای که انواع گل های و گیاهان زیبا قرار گرفته و انبوهی از درختان سربه فلک کشیده آن را احاطه کرده است. ارتفاع این آبشار حدود ۲۳ متر است و با گذر از میان این آبشار و در یک کیلومتری آن، آبشار اصلی اخلمد با ارتفاعی حدودا ۴۰ متری مشاهده می‌شود و آبشار سوم و چهارم نیز در بالای این آبشارها قرار دارد.

به طور یقین می‌توان گفت مسیر آبشار اخلمد یکی از زیباترین مکان‌های ایران زمین است و می‌توان از آن به‌عنوان بهشتی در این جهان خاکی یاد کرد.
آبشار بار

آبشار بار

یک آبشار دیگر در دره های رشته کوه بینالود در فاصله ی ۵۵ کیلومتری شمال غرب نیشابور در شهر بار نیز قرار گرفته است. شهر بار دارای آبشاری زیباست که در دل کوه و میان باغ‌های گردو قرار گرفته است که به ‌عنوان جاذبه‌های بار می‌توان از آن نام برد. ارتفاع این شهر کوچک از سطح دریا در حدود ۱۶۷۰ متر بوده و دارای آب و هوای معتدل و کوهستانی با زمستان های سرد و تابستان های معتدلی می باشد. ارتفاعات بینالود در این قسمت تبدیل به آهک‌ های کارستی می‌شود که همچون اسفنجی آب را به درون خود می‌کشند و به آرامی آن را پس می‌دهند، اما در این بخش از میانه ستیغ کوه آب بیرون می‌زند و آبشاری با طول بالغ بر ۳۰۰ متر را می‌آفریند.
آبشار قره سو


آبشار آبگرم

آبشار آبگرم از دیگر  آبشارهای مشهد است که در ۷۵ کیلومتری شهرستان کلات واقع شده است و برای رسیدن به این آبشار امکان تردد با وسیله های نقلیه سبک وجود ندارد و بعد از طی کردن راهی حدود نیم ساعت به این آبشار خواهید رسید. از آن جایی که در این منطقه چشمه های آب گرم بسیاری وجود دارد، آبگرم هم برای این آبشار اختصاص یافته است. آب این آبشار از سرچشمه که چند کیلومتر بالاتر از خود آبشار قرار گرفته، به شکل قابل توجهی، گرم است. البته به آن اندازه ای که بخواهید تصور کنید دست و پایتان بسوزد نه اما به طور کلی آب این آبشار گرم است و دمایی بین ۳۰ تا ۳۵ درجه گرما دارد. درخت‌های انجیر فراوانی در مسیر قرار دارد که در تابستان انجیر کوهی فراوانی خواهد داشت. با نیم ساعت پیاده ‌روی دیگر در مسیر بالای آبشار به سرچشمه آن می‌رسد که بر خلاف دیگر آبشارها نه در پایین دیواره، بلکه در وسط دشت قرار دارد و آب آن گرم است.
آبشار آبگرم

آبشار ارتکند

آبشاری به نام ارتکند در فاصله ی ۱۱۰ کیلومتری از مشهد و ۴۵ کیلومتری مانده به کلات نیز قرار گرفته و در لیست  آبشارهای مشهد نیز قرار گرفته است. ارتکند منطقه ای ییلاقی و کوهستانی است که آب و هوای بسیار مناسب برای فصل تابستان دارد و در زمستان هم به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد نیز بسیار سرد است. رود ارتکند از کوه‌های هزارمسجد سرچشمه می‌گیرد. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۸۰ متر است. برای رسیدن به آبشار حدود ۴۰ دقیقه پیاده ‌روی لازم است که به علت وجود شالیزار ها و درختان و رودخانه و جذابیت‌های محیطی این زمان حس نمی شود. هنگامی که می خواهید به آبشار نزدیک شوید به این دلیل که با صخره هایی مانند غار پوشیده شده است شرایط سخت وجود دارد اما اگر اهل ماجراجویی باشید تا نزدیکی های این آبشار خواهید رفت. اگر هم خواستید در این منطقه بمانید سعی کنید لباس گرم و دیگر ملزوماتی که برای سفر به مناطق کوهستانی نیاز است همراه خود ببرید.
آبشار ارتکند

آبشار دره آل

در نزدیکی روستای آل از دهستان چولایی خانه یکی دیگر از  آبشارهای مشهد به نام دره آل زواندرخ در روستایی به همین نام نیز قرار دارد. دهستان چولایی خانه در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی مشهد و در مسیر کلات نیز واقع شده و در قسمتی از این دره در حد فاصل روستای اندرخ و کارده دره را قطع می کند. جاذبه های دیدنی و جذابی در هر دو طرف دره وجود دارد که بسیار می تواند مورد توجه علاقمندان به طبیعت و کوهنوردان قرار بگیرد. دره دارای ۵ عدد آبشار است که فقط در زمان بارندگی‌های شدید آب دارند. درختان انجیز وحشی که در دره آل هستند هر کدام منظره دیدنی را به وجود می آورند.

منبع: مجله گردشگری الی گشت