تبیان، دستیار زندگی

ماهی که برای خود ضد‌آفتاب می‌ سازد

نتایج مطالعه‌ ای جدید حاکی از آن است که بسیاری از حیوانات از توانایی تولید ضد‌ آفتاب برای محافظت از خود در برابر پرتوهای مضر خورشید برخوردارند،‌ قابلیتی که می‌ تواند در آینده برای انسان‌ ها نیز کاربردی شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ماهی که برای خود ضد‌آفتاب می‌ سازد
براساس گزارش تایم، محققان دریافته‌ اند بسیاری از حیوانات، به ویژه آبزیانی از قبیل زبرافیش‌ها (گورخرماهی) و خارپشت‌ های دریایی و گونه‌ هایی از پرندگان قادرند نوعی ماده محافظت كننده در برابر نور خورشید برای خود تولید كنند؛ فرایندی كه شاید روزی بتواند به تولید ضد‌آفتاب‌ های كارامد‌تر برای انسان‌ ها منجر شود.
محققان دانشگاه اورگان در مطالعه جدید خود نشان دادند زبرافیش‌ها قادر به تولید ماده‌ ای به نام گدوسل (Gadusol) هستند كه می‌تواند از آنها در برابر تشعشعات فرابنفش محافظت كند. آبزیان حتی در اعماق آب دریاها نیز در معرض نور خورشید قرار دارند. محققان با بررسی فرایند تولید گدوسل در زبرافیش‌ها توانستند این فرایند را در مخمرها شبیه‌ سازی كنند. امید می‌ رود این دانش روزی بتواند به تولید داروها و تركیباتی كه فوایدی مشابه برای انسان‌ ها داشته باشد منجر شود.
محققان در كشفی غیر منتظره دریافتند این ماهی می‌ تواند به خودی خود ماده ضد‌آفتاب را تولید كنند،‌ درحالی كه پیش از این تصور می‌ رفت مواد غذایی كه توسط این جانداران مصرف می‌شود عامل ایجاد این ضد‌آفتاب است.
انسان از ژن مشابهی كه بتواند از فرایند تولید گدوسل رمزگشایی كند برخوردار نیست،‌ اما از آنجایی كه این فرایند در مخمرها قابل شبیه‌سازی است، این احتمال وجود دارد كه این دانش به تدریج بتواند موفق به تولید ماده‌ ای شود كه برای انسان محافظت بیشتری در برابر آفتاب به ارمغان بیاورد.

مطالب مرتبط:
الگوهای سازمان اجتماعی در حیوانات
حیوانات اهلی را بشناسید
دلفین ها، پادشاه حافظه در قلمرو حیوانات

مرکز یادگیری تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی