تبیان، دستیار زندگی
ابوحمزه ثمالی روایت کرده است که: در آن سالی که ابوجعفر، محمدبن علی علیهماالسلام، به حج مشرف شد و در آن سفر با هشام بن عبدالملک ملاقات کرد، مردم (برای کسب فیض از آن معدن ولایت) به حضرت روی آوردند. عکرمه (از دانشمندان دربار شام) پرسید:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خزانه‌داران خدا در آسمان و زمین

ولادت امام باقر علیه السلام

ابوحمزه ثمالی روایت کرده است که: در آن سالی که ابوجعفر، محمدبن علی علیهماالسلام، به حج مشرف شد و در آن سفر با هشام بن عبدالملک ملاقات کرد، مردم (برای کسب فیض از آن معدن ولایت) به حضرت روی آوردند. عکرمه (از دانشمندان دربار شام) پرسید: این مرد که آثار دانش از چهره‌اش پیداست، کیست؟ همانا! او را آزمایش خواهم کرد! وی به همین منظور به حضور امام رسید، اما همین که در برابر آن بزرگوار ظاهر شد ( و حضرت را شناخت) اندامش به لرزه افتاد و در برابر امام باقر علیه السلام از چشم مردم افتاد. به حضرت عرض کرد: ای پسر رسول خدا! من در مجالس بزرگانی چون ابن عباس و ... نشسته‌ام اما هرگز به این روز نیفتاده‌ام! (سبب این وضعیت چیست؟)

امام باقر علیه السلام فرمود: وای بر تو ای برده کوچک مردم شام! تو هم اکنون در برابر خانه‌هایی قرار داری که خداوند خواستار رفعت و عظمت(1) آنهاست.(2)

امام محمد باقر علیه السلام می‌فرماید:

«والله اِنّا لَخُزّانُ اللهِ فی سَمائِهِ وَ اَرضِهِ لا عَلی ذَهَبٍ ولا فِضّةٍ الاّ عَلی عِلمِهِ(3) ؛ به خدا سوگند! ما خزانه‌داران خدا در آسمان و زمین هستیم اما نه خزانه‌دار طلا و نقره که خزانه‌دار علم خداوند.

پی‌نوشت‌ها:

1- این بیان امام اشاره است به مضمون آیه کریمه: «فی بُیُوت اَذَنَ اللهُ اَن تُرفَعَ ... »، نور/36 .

2- بحارالانوار، ج 46، ص 258 .

3- اصول کافی، ج 1، ص192 .

منبع:

کتاب جلوه‌های تقوا، ج 3، محمدحسن حائری یزدی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.