تبیان، دستیار زندگی

چگونه پول خرج کنیم

کافی است بدانید چگونه مخارج‌تان را با درآمدتان تنظیم کنید تا از پولی که دارید درست استفاده کنید و کمتر با بی‌پولی مواجه شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خرج کردن
آیا اغلب اوقات از بی‌پولی گله دارید؟ به هر طبقه‌ی اقتصادی که تعلق داشته باشید با هر میزان ثروت و درآمد، اگر نتوانید عاقلانه پول خرج کنید همیشه با این معضل مواجه خواهید شد.
از طرفی هر چقدر هم وضع مالی‌تان خراب باشد، کافی است بدانید چگونه مخارج‌تان را با درآمدتان تنظیم کنید تا از پولی که دارید درست استفاده کنید و کمتر با بی‌پولی مواجه شوید. در این نوشته می‌آموزیم چگونه پول خرج کنیم و بسیاری از مخارج اضافه را حذف کنیم تا همیشه برای تأمین مایحتاج‌مان در رفاه باشیم و راه پولدار شدن را بهتر طی کنیم.

- بودجه‌بندی کنید

مخارج و درآمدتان را کنترل کنید تا تصویر دقیقی از موقعیت اقتصادی‌تان داشته باشید. فاکتور‌ها را نگه دارید و مخارج‌ را بلافاصله در دفتر بنویسید. جمع هزینه‌ی ماهانه‌ی قبض‌ها را هم به بودجه‌بندی‌تان اضافه کنید.

مخارج را گروه‌بندی کنید؛ مثلا غذا، لباس، سرگرمی و…
احتمالا پس از گروه‌بندی مخارج متوجه می‌شوید بعضی از گروه‌ها هزینه‌ی بسیار زیادی مصرف می‌کنند، آنها را دقیق‌تر بررسی کنید تا مخارج غیر ضروری را بیابید و پول بیشتری پس‌انداز کنید. پس از آنکه مدتی مخارج‌تان را کنترل کردید، برای هر گروه بودجه‌ی ماهانه یا هفتگی اختصاص بدهید. حواس‌تان باشد کل بودجه از درآمدتان کمتر باشد تا جای ممکن پس‌انداز کنید.

- برای مخارج‌ برنامه‌ریزی کنید

در بودجه‌بندی‌تان کمی پول برای تفریح کنار بگذارید. تفریح را به‌عنوان جایزه در نظر بگیرید تا بتوانید روحیه‌تان را حفظ و از ولخرجی‌های حساب‌نشده‌ پیشگیری کنید.

برای اینکه کمتر خرج کنید لحظه‌ای تصمیم نگیرید، هنگامی که در منزل هستید با آرامش لیست خریدتان را بنویسید.

قبل از خرید از چند مغازه دیدن کنید، قیمت تقریبی جنس‌های مدنظرتان را یادداشت کنید، بدون اینکه چیزی بخرید به خانه برگردید و در آرامش کالای مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر بدانید دقیقا چه چیزی می‌خواهید بخرید، کمتر در مغازه می‌مانید و پول کمتری خرج می‌کنید.
کالایی را برای سرگرمی امتحان نکنید و تست‌های رایگان را نپذیرید، در غیر این صورت حتی اگر قصد خرید نداشته باشید وسوسه می‌شوید خارج از برنامه خرید کنید.

- خودتان را برای خرید تحریک نکنید

ویترین مغازه‌ ها را بی‌ هدف تماشا نکنید. برنامه‌ریزی مالی کار عاقلانه‌ای است، اجازه ندهید ولخرجی و هیجانات لحظه‌ای برنامه‌تان را خراب کند. برای جلوگیری از خریدهای غیرضروری نکات زیر را رعایت کنید.

- تنها خرید کنید

همراه بردن بچه‌ها، دوستانی که به خرید علاقه دارند و حتی دوستی که کاملا به تصمیم شما احترام می‌گذارد، ممکن است باعث شود پول اضافه خرج کنید.

به صحبت‌های فروشنده‌ی مغازه توجه نکنید. اگر سؤالی دارید مؤدبانه پاسخ‌ سؤال‌تان را گوش کنید، اما پیشنهادهای خریدشان را نشنیده بگیرید. اگر شما را تنها نمی‌گذارند، مغازه را ترک کنید و هر گاه تصمیم گرفتید برگردید.

- هزینه‌ها را نقد و یکجا پرداخت کنید

کارت‌های اعتباری به دو دلیل مخارج را بالا می‌برند: این امکان را فراهم می‌کنند که بیشتر از بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید خرج کنید و چون ظاهرا پولی رد و بدل نمی‌شود به اشتباه تصور می‌کنید پول زیادی خرج نکرده‌اید. کارت کشیدن یا نسیه گرفتن کنترل مخارج را از دست‌تان خارج می‌کند.

بیشتر از چیزی که نیاز دارید پول نقد همراه نبرید، اگر پول اضافه نداشته باشید نمی‌توانید ولخرجی کنید. به جای اینکه هر وقت پول‌تان تمام شد کیف‌پول‌تان را پر کنید، هفته‌ای یک بار بودجه‌ی هفتگی‌تان را از حساب برداشت کنید.

- تحت تأثیر تبلیغات قرار نگیرید

عوامل محیطی تأثیر زیادی روی پول خرج کردن ما دارند. هوشیار باشید و دقیقا بدانید چرا می‌خواهید فلان محصول را بخرید.

تحت تأثیر تبلیغات خرید نکنید. چه تبلیغ را در تلویزیون دیده باشید، چه روی بسته‌بندی محصول، باید به صداقت آن شک کنید. آنها طراحی شده‌اند تا شما را برای پول خرج کردن تشویق کنند و تصویر ایده‌آلی از محصول نشان می‌دهند، نه آنچه واقعا هست.
حواس‌تان به حقه‌های قیمت‌گذاری باشد؛ ۱۹۹ هزار تومان همان ۲۰۰ هزار تومان است. ارزش هر کالا را با کیفیت خودش بسنجید، نه با کالاهای دیگری که به شما پیشنهاد می‌شود. فروشنده می‌تواند با بزرگ‌نمایی قابلیت‌های محصولی که به آن نیاز ندارید، محصول ارزان‌تر را در نظرتان گران جلوه بدهد و در نهایت شما را وادار کند برای امکاناتی که مورد استفاده‌تان نیست پول بیشتری خرج کنید.

- منتظر حراجی‌ها و تخفیف‌ها بمانید

اگر کالایی را نیاز دارید، ولی امروز تهیه‌ی آن ضرورتی ندارد، منتظر حراج بمانید یا سعی کنید کارت تخفیف پیدا کنید.
از حراج و کارت تخفیف فقط و فقط برای کالاهایی که واقعا نیاز دارید یا از قبل قصد خریدشان را داشته‌اید استفاده کنید. پایین آوردن قیمت‌ها یکی از روش‌های رایج تحریک مشتری برای خرید محصولی است که به آن نیاز ندارد.
محصولاتی را که تنها در زمان معینی از سال به کار می‌آیند، هنگامی که بازارشان کساد است تهیه کنید. پالتوی زمستانه در فصل تابستان ارزان‌تر است.

- تحقیق کنید

قبل از خرید لوازم گران‌قیمت، در اینترنت بگردید و نظرات خریداران را بخوانید تا مناسب‌ترین محصول را بیابید. محصولی را بیابید که متناسب با بودجه‌تان باشد، عمر طولانی داشته باشد و به بهترین نحو پاسخگوی نیازهایتان باشد.

- همه‌ی هزینه‌ها را حساب کنید

برای بسیاری از اجناس باید بیشتر از برچسب قیمت‌شان هزینه کنید. هزینه‌های جانبی را در نظر بگیرید و قبل از خرید کل هزینه‌ها را جمع‌بندی کنید.

اقساط ارزان و بلند مدت ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد. مبلغی را که در نهایت باید پرداخت کنید طبق فرمول «مبلغ هر قسط × مدت اقساط» محاسبه کنید تا ارزان‌ترین گزینه را بیابید. اگر می‌خواهید وام بگیرید، کل سودی را که در نهایت باید بپردازید حساب کنید.

- هر از گاهی تفریح ارزان داشته باشید

شاید این مورد به نظرتان متناقض باشد و بپرسید مگر این کار خرج غیر ضروری نیست؟ در واقع برای اینکه راحت‌تر اهداف اقتصادی‌تان را دنبال کنید، لازم است گاهی به خودتان جایزه بدهید. اگر بیش از حد خساست به خرج بدهید، زمانی می‌رسد که در برابر خواسته‌های سرکوب‌شده‌تان تسلیم می‌شوید، برنامه‌ریزی‌تان را زیر پا می‌گذارید و بسیار بیشتر از آنچه لازم است ولخرجی می‌کنید.
اگر معمولا برای تفریح زیاد هزینه می‌کنید، روش‌های ارزان‌تر پیدا کنید. مثلا به جای مراجعه به سالن‌های زیبایی برای خودتان ماسک صورت بگذارید و به جای سینما رفتن در منزل فیلم ببینید.
منبع: وبسایت چطور