تبیان، دستیار زندگی

پرسش و پاسخ هایی پیرامون حق شارژ ساختمان

همسایه شما هم حق شارژ نمی دهد؟

در هر مجتمع مسکونی هزینه‌های مشترکی وجود دارد که همه‌ی ساکنان مجتمع باید سهم خود را از آن پرداخت کنند. به این هزینه‌های مشترک در اصطلاح شارژ گفته می‌شود. میزان این هزینه‌ها بسته به نوع مجتمع مسکونی و امکانات آن تعیین می‌شود و به صورت ماهیانه باید پرداخت شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

آپارتمان

منظور از شارژ ساختمان چیست؟

در هر مجتمع مسکونی هزینه‌های مشترکی وجود دارد که همه‌ی ساکنان مجتمع باید سهم خود را از آن پرداخت کنند. به این هزینه‌های مشترک در اصطلاح شارژ گفته می‌شود. میزان این هزینه‌ها بسته به نوع مجتمع مسکونی و امکانات آن تعیین می‌شود و به صورت ماهیانه باید پرداخت شود. 

لطفا بفرمایید که شارژ ساختمان باید صرف چه مواردی شود؟

 باید صرف هزینه‌های مربوط به سرایدار، هزینه‌ی آب، برق و گاز مشترک، هزینه‌ی تعمیرات و نگهداری از قسمت‌های عمومی آپارتمان، هزینه‌ی نگهداری از گیاهان در محوطه‌ی عمومی و رسیدگی به باغچه و هزینه‌ی اقلام مورد نیاز برای استفاده در بخش‌های عمومی گردد. تشخیص این موارد و سایر مواردی که جزو موارد بالا نیستند، بر عهده‌ی هیئت مدیره خواهد بود. ذکر این نکته نیز لازم است که در صورتی که ساکنان هر واحد به هر نحوی به بخش عمومی خسارت وارد کنند، جبران این خسارت باید از هزینه‌ی شخصی آن واحد صورت گیرد و در این مورد مبلغ شارژ مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

آیا واحدهایی هم که خالی از سکنه هستند، باید شارژ بپردازند؟

هیچ مالکی نمی تواند به بهانه اینکه آپارتمان او خالی از سکنه است یا کمتر استفاده می کند از پرداخت تمام یا قسمتی از هزینه های تعیین شده امتناع نماید. در صورتیکه هر یک از مالکین از پرداخت هزینه های خود امتناع نماید مدیر یا مدیران ساختمان برابر اجازه قانونی می توانند از طریق دادگستری اظهار نامه ای حاکی از مطالبه هزینه ها برای مالک ارسال نمایند چنانچه مالک یا حتی استفاده کننده (مانند مستأجر) ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهار نامه سهم بدهی خود را نپردازد مدیر ساختمان می تواند به تشخیص خود از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و غیره خودداری کند.

اگر واحدی شارژ خود را پرداخت نکرد، چاره چیست؟

پرداخت حق شارژ قبل از اینکه یک امر توافقی باشد، یک امر قانونی است؛ یعنی مشکلات مربوط به آن از طریق حقوقی قابل پیگیری هستند. بر اساس قوانین شارژ ساختمان در ماده 10 قانون تملک آپارتمان‌ها در صورتی که واحدی از پرداخت شارژ ماهیانه سر باز زد، هیئت مدیره می‌تواند با پر کردن اظهارنامه مبنی بر عدم پرداخت حق ماهیانه و درج مبلغ بدهی به طور حقوقی درخواست پرداخت شارژ کند.
در صورتی که فرد بدهکار باز هم بدهی خود را نپرداخت، هیئت مدیره می‌تواند به مراجع قضایی شکایت کند و دادگاه‌ها ملزم هستند که به این دسته از پرونده‌ها بصورت سریع و خارج از نوبت رسیدگی کنند. بر اساس حکم دادگاه بر اساس قوانین وصول شارژ ساختمان تا زمانی که فرد به عدم پرداخت حق شارژ ماهیانه ادامه دهد، از هرگونه استفاده از امکانات عمومی مجتمع محروم خواهد بود.

آیا کسی که مستأجر است هم باید شارژ پرداخت کند؟

چیزی که مهم است، آن است که هر واحد باید در هر ماه شارژ خود را بپردازد. در واحدهایی که اجاره داده شده‌اند، این موضوع در قرارداد اجاره باید مشخص شود؛ به عبارت دیگر پرداخت حق شارژ از طرف مستأجر یا مؤجر یک امر توافقی است. در صورتی که بر اساس قرارداد، مستأجر مسئول پرداخت شارژ باشد ولی از پرداخت آن خودداری کند، هیئت مدیره می‌تواند علاوه بر پیگیری از مستأجر، مالک را نیز مورد خطاب قانونی قرار دهد؛ زیرا در هرحال مسئولیت نهایی پرداخت شارژ متوجه مالک خواهد بود.

هیچ مالکی نمی تواند به بهانه اینکه آپارتمان او خالی از سکنه است یا کمتر استفاده می کند از پرداخت تمام یا قسمتی از هزینه های تعیین شده امتناع نماید.


آیا به نوزادان و کودکان زیر ۲سال هم شارژ آپارتمان تعلق میگیرد یا خیر؟

هزینه های مشاعات که اصطلاحا شارژ نامیده می شود اصولا بر اساس مساحت قابل تقسیم است نه ساکنین. مگر در صورت توافق مالکین. در این صورت پاسخ سوال شما بستگی به نحوه این توافق دارد.

ساکن ساختمان چهار طبقه ای هستیم که در هر طبقه دو واحد وجود دارد. متاسفانه ساکنین طبقه اول از پرداخت هزینه های مربوط به آسانسور امتناع می کنند و در جواب می گویند که ما از آسانسور استفاده نمی کنیم. آیا این حرف آنها قانونی می باشد و می توانند حق شارژ ندهند؟

در صورتی که وضعیت آسانسور به گونه ای است که مرود استفاده تمام مالکان می باشد، نیازی به هیچ اکثریتی نیست و با توجه به مشاع محسوب شدن آسانسور، کلیه مالکین در هزینه های آن باید مشارکت داشته باشند. در غیر این صورت مدیر ساختمان طبق قانون تملک آپارتمان ها و آیین نامه آن می تواند این اشخاص را مجبور به پرداخت هزینه ها کند. لازم به ذکر است در این قانون امکان قطع برخی خدمات و انشعابات پس از اخطار توسط مدیر ساختمان به عنوان ابزاری جهت ایم اجبار پیش بینی شده است.

من به تنهایی در آپارتمانم زندگی می کنم و بطور میانگین یک هفته در ماه در منزل هستم. آیا من هم باید شارژ ماهیانه که شامل آب و گاز و مصارف مشترک است را به اندازه بقیه ساکنین پرداخت کنم؟

در صورت عدم توافق خاص مالکین در خصوص اینگونه هزینه ها، معیار مساحت ملک هر واحد است و عدم حضور مبنایی برای نپرداختن هزینه محسوب نمی شود.

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره حقوقی مرکز مشاوره تبیان