تبیان، دستیار زندگی

«صلوات» حلّال مشکلات حاج‌احمد بود

با وقوع زلزله بم در سال ۱۳۸۲ شهید کاظمی خیلی خودجوش و جهادی امکانات نیروی هوایی را در خدمت زلزله‌زده‌ها قرار داد. ایشان با آماده‌سازی فرودگاه بم، ناوگان نیروی هوایی سپاه را برای نجات مردم بم بسیج کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
 شهید احمد کاظمی

آزاده جانباز داوود خاکپور از رزمندگان دوران دفاع مقدس است که در مقاطعی از جنگ، در کردستان توسط ضدانقلاب به اسارت درآمده بود. وی که مدتی است در «نهضت جهانی صلوات» این ذکر پرفیض را تبلیغ و ترویج می‌کند، در نیروی هوایی سپاه همکار و همرزم سردار شهید احمد کاظمی بود و از مدت آشنایی‌اش با ایشان خاطرات جالبی دارد که در گفت‌وگو با ما بخش‌هایی از آن را روایت کرده است.


جامعه‌شناس جبهه‌ها


بعد از جنگ من در نیروی هوایی سپاه خدمت می‌کردم. سال ۱۳۷۹ که حاج‌احمد فرمانده نیروی هوایی سپاه شد، سعادت آشنایی با ایشان را پیدا کردم. البته محل خدمت من در کردستان بود. در بازدید‌هایی که حاجی از منطقه داشت، با ایشان آشنا شدم. شهید کاظمی فرمانده پشت میز نشینی نبود. با ورودش به نیروی هوایی باعث تحول شد. مرتب از پایگاه‌ها و مراکز مرتبط بازدید می‌کرد. حاج‌احمد یک فرمانده خاکی بود و ارتباط عاطفی خوبی با نیروهایش برقرار می‌کرد. به نظر من ایشان دوره جامعه‌شناسی و روانشناسی را در جبهه‌ها گذرانده بود. خوب می‌دانست به عنوان یک فرمانده چه رفتاری با نیرویش داشته باشد که حرفش را نه به عنوان یک دستور که از ته دل قبول کنند. همین روحیه متواضعانه‌اش باعث شد یک جور رابطه دوستانه با هم برقرار کنیم، در حالی که حاج‌احمد فرمانده من بود.

ذکر صلوات


دوستان و آشنایان، بنده را با ذکر صلوات می‌شناسند. خیلی‌ها هم حاجی‌صلواتی صدایم می‌کنند. وقتی حاج‌احمد کاظمی پی به علاقه و فعالیت من در تبلیغ و ترویج ذکر صلوات برد، نقطه مشترکی برای دوستی‌مان فراهم شد. آنجا بود که فهمیدم حاجی عاشق ذکر صلوات است و برای رفع مشکلات و موانع از ذکر صلوات استفاده می‌کند. از آن به بعد سعی می‌کردم ارتباطم را با ایشان حفظ کنم. حاج‌احمد به دفترش سپرده بود هر وقت حاجی‌صلواتی زنگ زد، وصل کنید. این توجه‌اش به خاطر ذکر صلوات بود. آن‌هایی که در این وادی هستند می‌دانند که دارم از چه حرف می‌زنم. صلوات معجزاتی در زندگی آدم پدید می‌آورد که حاج‌احمد این را به خوبی می‌دانست. ایشان کلاً انسانی متواضع، متعبد و اهل ذکر و حال بود. صلوات هم که گل سرسبد اذکار است. حتی یک بار که آقا بازدیدی از نیرو داشتند، حاج‌احمد من را به عنوان حاجی‌صلواتی به ایشان معرفی کرد. برایم جالب بود که چقدر ذکر صلوات برای شهید کاظمی اهمیت دارد که به عنوان یک مورد جالب توجه بنده را به ایشان معرفی کرد.

۱۲۴ هزار صلوات


امثال حاج‌احمد کاظمی الگویی برای نسل جوان بودند. یکی از نسل چهارمی‌ها شهید محسن حججی است که او هم اهل نجف‌آباد اصفهان بود. شهید حججی کارش را از مؤسسه شهید کاظمی آغاز می‌کند. ارتباط قلبی که ایشان با حاج‌احمد داشت باعث می‌شود که شهید حججی هم به ذکر صلوات علاقه پیدا کند طوری که مهریه همسرش ۱۲۴ هزار صلوات تعیین می‌شود. شما ببینید جاذبه شهید کاظمی تا چه حدی بوده که همسر شهید حججی می‌گوید این مقامی که آقامحسن به آن دست یافت به واسطه نمک‌گیر شدن پای سفره شهید حاج‌احمد کاظمی است. حتی سعادت شهادت را هم با توسل به حاج‌احمد گرفته است.

علاقه به پدر و مادر


نکته دیگری از ارتباط با شهید کاظمی دریافتم، علاقه و احترام ایشان به پدر و مادرشان بود. من هر وقت سفر زیارتی داشتم و حاج‌احمد را در جریان قرار می‌دادم، ایشان از من می‌خواست در حرم اهل بیت برای پدر و مادرشان دعا کنم. به نظر من اگر حاج‌احمد در این دنیا به مقامی رسید و نامی از خودش بر جا گذاشت، از دعای پدر و مادرش بود. خود شهید کاظمی یک بار به من گفت: به برخی از افراد نیازمند و موجه، مبلغی می‌دهد تا برای والدینش قرآن بخوانند. یاد ندارم سفری زیارتی در پیش باشد و حاجی طلب دعا یا ثوابی برای والدینش نکند. این همه توجه ایشان به پدر و مادرش از عاطفه شخصی و باور‌های دینی‌اش نشأت می‌گرفت.

مثلث جهادی


برخی از بچه‌های رزمنده شهید احمد کاظمی، دکتر قالیباف و سردار قاسم سلیمانی را مثلث جهادی می‌گفتند. این سه نفر کسانی هستند که در جنگ و پس از آن همیشه جهادی عمل می‌کردند. در مورد عملکرد حاج‌قاسم و آقای قالیباف که کم و بیش می‌دانیم. شهید کاظمی هم که در همه دوران خدمتش روحیه جهادی را حفظ کرده بود. یک مورد از عملکرد جهادی ایشان را در مدت فرماندهی‌اش بر نیروی هوایی سپاه به عینه دیدیم. با وقوع زلزله بم در سال ۱۳۸۲ شهید کاظمی خیلی خودجوش و جهادی امکانات نیروی هوایی را در خدمت زلزله‌زده‌ها قرار داد. ایشان با آماده‌سازی فرودگاه بم، ناوگان نیروی هوایی سپاه را برای نجات مردم بم بسیج کرد به گونه‌ای که هر ۱۳ دقیقه یک هواپیما و یک هلی‌کوپتر پرواز می‌کرد و در مجموع ۳۰ هزار مجروح با این ناوگان جابه‌جا شدند.

عشق به حضرت زهرا (س)


یک ویژگی بارز شهید کاظمی که همگان به آن معترف هستند، عشق ایشان به حضرت زهرا (س) و امام حسین (ع) است. ایشان ارادت به اهل بیت را از دوران نوجوانی و خصوصاً جنگ داشتند. بر اساس چنین ارادتی شهید کاظمی سنت حسینیه‌سازی را ترویج می‌داد. ایشان هر جایی که بود و توانست، حسینیه‌ای به نام حضرت زهرا (س) ساخت. یکی از این حسینیه‌ها در پادگان ولیعصر (عج) ساخته شد که پنج شهید گمنام هم در آن آرمیده‌اند. شهید کاظمی به شهدا عشق می‌ورزید و در مقوله شهادت و ایثارگری چه شهید سپاه باشد یا بسیج یا ارتش برایش فرقی نداشت. تلاش برای اتحاد سپاه و ارتش هم از خصوصیات بارز ایشان است که باید به آن توجه شود. در کل باید شهید کاظمی را انسانی مؤمن، رزمنده‌ای مخلص و فرمانده قلب‌ها بدانیم. یادم است ایشان در مقطع حضورشان در نیروی هوایی هر پادگانی که می‌رفت، شخصاً سرویس‌های بهداشتی و حمام و آشپزخانه و... را بازدید می‌کردند چراکه برای نیروهایش ارزش قائل بود. حتی شخصاً از احوال سرباز‌ها جویا می‌شد تا ببیند آن‌ها چه مشکلاتی دارند. آیا آب گرم برای حمام دارند یا از اوضاع غذای‌شان جویا می‌شد. من به چنین شخصی می‌گویم فرمانده قلب‌ها...

منبع: روزنامه جوان