تبیان، دستیار زندگی

پرسش و پاسخ هایی پیرامون یک عفونت پلکی

گل مژه چیست و چطور درمان می شود؟

گل مژه معمولا در اثر عفونت غدد چربی پلک ها ایجاد می شوند و با توده ای سفید یا زرد رنگ ظاهر می شود که بسیار شبیه به یک جوش بزرگ است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

گل مژه

پلک هایم بنا به گفته پزشک به گل مژه دچار شده است. لطفا بفرمایید که گل مژه چیست و به چه علتی به وجود می آید و برای حل این مشکل چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟

گل مژه معمولا در اثر عفونت غدد چربی پلک ها ایجاد می شوند و با توده ای سفید یا زرد رنگ ظاهر می شود که بسیار شبیه به یک جوش بزرگ است. معمولا تنها یک ناحیه آشکار بر روی پلک ظاهر می شود، اما بیش از یک محل می تواند به طور همزمان بر روی یک یا هر دو پلک، پدیدار شود. هنگامی که انسداد غدد باز شوند، اصولا گل مژه به خودی خود از بین می روند علاوه بر این، زمانی که عفونت و چرک از آن ناحیه تخلیه شود، گل مژه نیز از بین می رود.

علائم گل مژه کدامند؟

برجستگی روی پلک‌ها یا اطراف چشم
قرمزی
تورم پلک
حساس شدن پلک یا اطراف چشم
تغییر رنگ
ترشح
پوسته پوسته شدن پلک یا دور چشم
درد
احساس ناراحتی هنگام پلک زدن
خارش

آیا گل مژه مسری است؟

گل مژه نیز مانند جوش آکنه مسری نیست. این بیماری یک التهاب و تحریک موضعی بوده که نمی تواند از طریق تماس سطحی منتقل شود.

آیا برای گل مژه چشم باید حتما به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم گل مژه‌تان تشدید شد باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید تا او نوع گل مژه و علت آن را تشخیص بدهد. بیشتر گل مژه‌ها با معاینه‌ی کامل چشم قابل تشخیص هستند. پزشک پلک‌ها و مژه‌ها را بادقت معاینه و ساختار پلک و ظاهر پوست و مژه را بررسی می‌کند. با تشخیص درست، درمان مناسب تجویز خواهد شد.

 برای پیشگیری از عود گل مژه چه اقداماتی لازم است انجام شود؟

- از تماس دست آلوده با چشم جلوگیری كنید.

- بهداشت پلک را رعایت كنید. شستشوی منظم پلک ها با آب ولرم یا شستشوی لبه پلک با شامپو بچه رقیق شده می تواند به جلوگیری از عود گل مژه کمک كند.

- در صورت بروز گل مژه های مكرر، حتماً به چشم پزشک مراجعه كنید. گاهی اوقات بیماری های چشمی دیگر مثل بلفاریت (التهاب لبه پلک) یا مشكلات غدد ترشح كننده چربی باعث بروز گل مژه مكرر می شود كه تشخیص و درمان این بیماری ها توسط چشم پزشک باعث جلوگیری از عود گل مژه می شود. به علاوه گاهی اوقات بعضی از بیماری های جدی پلک ها (مثلاً تومورها) ممكن است به صورت گل مژه های مكرر تظاهر كند كه در این موارد معاینه توسط چشم پزشک راهگشاست.

گل مژه نیز مانند جوش آکنه مسری نیست. این بیماری یک التهاب و تحریک موضعی بوده که نمی تواند از طریق تماس سطحی منتقل شود.


 برای بهبود سریعتر گل مژه یک حوله تمیز را با آب جوشیده گرم (نه داغ!) مرطوب كنید و برای مدت 10 تا 15 دقیقه روی چشم مبتلا قرار دهید. ماساژ ملایم هم به تسكین درد و تخلیه ترشحات کمک می كند. ماساژ كمپرس گرم را می توان روزی 4-3 بار انجام داد تا ترشحات تخلیه شود و گل مژه بهبود پیدا كند. هرگز سعی نكنید گل مژه را بتركانید یا به زور تخلیه كنید، این كار می تواند باعث گسترش عفونت به بافت های مجاور و یا حتی ورود عفونت به مغز شود. اگر پس از چند روز گل مژه بهبود پیدا نكرد حتماً به چشم پزشک مراجعه كنید. چشم پزشک می تواند در صورت لزوم با یک جراحی كوچک گل مژه را تخلیه كند. تخلیه گل مژه با بی حسی موضعی با استفاده از قطره بی حس كننده انجام می شود و گل مژه از سمت پشت پلک تخلیه می شود.

در گل مژه های معمولی استفاده از قطره های آنتی بیوتیک یا آنتی بیوتیک خوراكی فایده ای ندارد. اما در بچه های كوچک یا افرادی كه گل مژه های شدیداً ملتهب دارند ممكن است لازم باشد با نظر چشم پزشک آنتی بیوتیک خوراكی برای جلوگیری از گسترش عفونت به بقیه پلک و قسمت های مجاور استفاده شود.

استفاده‌ از پوشش‌ مرطوب‌ با آب‌ گرم‌، درد و التهاب‌ را تسكین‌ داده‌، بهبودی‌ را تسریع‌ می‌بخشد. به‌ مدت‌ 20 دقیقه‌ از پوشش‌های‌ مرطوب‌ استفاده‌ كنید و سپس‌ به‌ مدت‌ حداقل‌ یک ساعت‌ استراحت‌ كنید. این‌ كار را در صورت‌ نیاز تكرار كنید.

برای درمان گل مژه استفاده از چه داروهایی مفید است؟

ممكن‌ است‌ پمادها یا كرم‌های‌ آنتی‌بیوتیكی‌ موضعی‌ مثل‌ اریترومایسین‌ یا باسیتراسین‌ تجویز گردند. از آنها مطابق‌ دستورالعمل‌ پزشک استفاده‌ كنید.


منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مشاوره پزشکی مرکز مشاوره تبیان