تبیان، دستیار زندگی

سلول های بنیادی پر توان (pluripotent stem cells)

سلول های بنیادی پرتوان سلول هایی هستند که علاوه بر قابلیت خودنوزایی (یعنی تولید یک سلول بنیادی دیگر مثل خود)، می توانند همه انواع سلول تمایزیافته بدن را تولید کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سلول های بنیادی پر توان (pluripotent stem cells)
در واقع، در سختگیرانه ترین تعریف، سلول های بنیادی پرتوان باید بتوانند تحت شرایط خاص و مناسب، یک موجود کامل مثل انسان را بسازند یعنی همه 200 نوع سلول موجود در بدن انسان چه بنیادی و چه غیر بنیادی. پس سلول های بنیادی پرتوان باید بتوانند نه تنها همه انواع سلول های خونی، بلکه همه انواع سلول های دستگاه عصبی، همه انواع سلول های دستگاه ماهیچه ای و قلبی و همه انواع سلول های پوستی و دستگاه گوارش و غیره را بسازند.
به عنوان مثال، سلول های بنیادی جنینی (embryonic stem cells) که از جنین های مرحله بلاستوسیست (یعنی جنینی که به اندازه یک «نقطه روی کاغذ» است و هنوز در رحم مادر مستقر نشده است) تهیه می شوند، از جمله سلول های بنیادی پرتوان هستند چون علاوه بر خود، قادرند تمام انواع سلول های تمایز یافته بدن را بسازند. تصویر ضمیمه را ببینید و توضیح داخل آن را بخوانید!
سلول های بنیادی پرتوان، بخاطر این که قادرند به طور نامحدود در آزمایشگاه زنده بمانند و تکثیر شوند و همچنین از این جهت که می توانند همه انواع سلول های دیگر را بسازند، کاربردهای زیست - پزشکی بسیاری دارند.

مطالب مرتبط:
درمان سکته مغزی با استفاده از سلول های بنیادی
تبدیل سلول‌های بنیادی به خون انسان!
سلول های بنیادی همه توان

مرکز یادگیری تبیان، تنظیم: زینب شاه مرادی