تبیان، دستیار زندگی

زندگینامه پروفسور سیامک مرادیان بنیان گذار رشته علوم و تکنولوژی رنگ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

سیامك مرادیان بنیانگذار رشته علوم و تكنولوژی رنگ در دانشگاه صنعتی امیركبیر بوده و مقطع كارشناسی را در سال 1362 و مقطع كارشناسی ارشد را در سال 1366 تاسیس نمود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
 زندگینامه پروفسور سیامک مرادیان بنیان گذار رشته علوم و تکنولوژی رنگ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
سیامك مرادیان در روز 23 خرداد ماه سال 1328 هجری شمسی در شهر تهران بدنیا آمد. او تحصیلات خود را در مقطع دبستان و تا كلاس هشتم دبیرستان در مدرسه "ایران فردا" در خیابان بهار تهران به پایان رسانید و در سیزده سالگی عازم انگلستان شد. تحصیلات او در انگلستان به سال 1963 در مدرسه مشهور "King's School, Worcester, Midlands, England" آغاز گردید. او در سال 1965 در سن 15 سالگی اولین "O' Level" خود را در درس بیولوژی اخذ نمود و Oxford and Cambridge boards of examiners برای اخذ بالاترین نمره امتحانی در  'O' Level "بیولوژی در سراسر انگلستانT جایزه ویژه­ ای به وی اعطاء نمود.

در سال 1966 او شش O' level دیگر را نیز در همان مدرسه اخذ نموده سپس وارد sixth form همان مدرسه شد. سیامك مرادیان در سال 1968 " 'A' Level" های مورد نیاز خود را برای ورود به دانشگاه Bradford University of Technology كه ریاست آن را Harold Wiloson نخست وزیر وقت انگلستان عهده دار بود اخذ نمود. ایشان رشته Color Chemistry and Color Technology را در آن دانشگاه انتخاب نمود و در سال 1972 بعنوان شاگرد اول این رشته موفق به اخذ (B.Tech. Bachelor of Technology) شد.

در سال 1974، مدارج (Grad. RIC (Graduate of Royal Institute of Chemistry و همچنین مدرک FCS - Fellow of the Chemical Society به ایشان اعطا گردید. به پیشنهاد Professor Eric Coates برای اولین بار بورس Society of Dyers and Colorists كه فقط به افراد بریتانیایی اعطا می شد، جهت ادامه تحصیل در مقطع دكتری به ایشان اعطا شد.

نامبرده در سال 1976 و در سن 26 سالگی موفق به اخذ (Ph. D. Doctor of Philosophy) در رشته شیمی و تكنولوژی رنگ از دانشگاه برادفورد شد. او در همان سال به ایران بازگشت و در دانشگاه صنعتی امیركبیر (پلی تكنیك تهران) به عنوان استادیار مشغول به تدریس و تحقیق شد.

سیامك مرادیان بنیانگذار رشته علوم و تكنولوژی رنگ در دانشگاه صنعتی امیركبیر بوده و مقطع كارشناسی را در سال 1362 و مقطع كارشناسی ارشد را در سال 1366 تاسیس نمود و به تعلیم و تربیت دانشجویان پرداخت. ایشان پس از اخذ درجه دانشیاری در سال 1368، جزو 9 نفر دانشیار و استادی بودند كه بر اساس مدارجشان، مجوز ایجاد هیات ممیزه دانشگاه صنعتی امیركبیر را از هیات ممیزه مركزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت دریافت نمودند. در همان سال ایشان بعنوان عضو وابسته شاخه مهندسی شیمی فرهنگستان علوم ایران (Iranian Science Academy) انتخاب گردید.

در سال 1376 كمیته تخصصی مهندسی رنگ در شورایعالی برنامه ریزی وزارت علوم، انجمن صنایع رنگ ایران و پژوهشكده صنایع رنگ با تلاش مستمر ایشان برای اولین بار در ایران ایجاد شد. او همچنین كمیته تخصصی رنگ را در سال 1372 و دكتری مهندسی رنگ را در سه گرایش در شواریعالی برنامه ریزی به تصویب رسانید. سیامك مرادیان در سال 1383 به درجه استادی (Professor) نایل آمد.

بلحاظ تدریس، سیامك مرادیان بطور مستمر دو درس كارشناسی، دو درس كارشناسی ارشد و دو درس دكتری را در طول فعالیتهای آموزشی خود ارائه نمودند و سرپرستی یك آزمایشگاه را نیز بر عهده داشتند و در هر سه مقطع اولین دانشجو را فارغ ­التحصیل نمودند.

به لحاظ تحقیق، ایشان پروژ­ه­ های دانشگاهی و صنعتی متعددی را اجرا نموده ­اند كه منجر به چاپ بیش از شصت و پنج مقاله ISI، چهل و پنج مقاله علمی- پژوهشی و یكصد و هشتاد مقاله كنفرانسی گردیده است. بعلاوه ایشان مولف یك كتاب و مترجم سه كتاب در زمینه رنگ می ­باشند.

به لحاظ اجرایی، ایشان مدیر گروه شیمی نساجی و علوم الیاف بمدت دو سال، مدیر گروه رنگ بمدت چهارده سال، عضو هیات ممیزه دانشگاه صنعتی امیركبیر و عضو كمیته تخصصی علوم پایه آن بمدت بیش از ده سال، رئیس انجمن رنگ بمدت دوازده سال، معاونت پژوهشی موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ بمدت سه سال، عضو فرهنگستان علوم ایران و یكی از هفت عضو شاخه مهندسی شیمی این فرهنگستان بمدت بیش از بیست سال بوده­ اند. ایشان عضو هیات تحریریه نشریه علمی پژوهشی علوم و فناوری رنگ به زبان فارسی و عضو هیات تحریریه Progress in Color Colorants and Coatings به زبان انگلیسی بمدت سه سال بوده اند.

در سال 1390، مجوز ایجاد قطب علمی رنگ Center of Excellence for Color science and Technology در موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر گردید كه پروفسور مرادیان به عنوان یكی از هشت عضو قطب علمی رنگ، نقش بسزایی در این مهم داشت.

 از سال 1389 به بعد هر ساله جایز‌ه‌‌‌ی علمی ویژه‌ای تحت نام جایز‌ه‌ی علمی پروفسورمرادیان، به صورت سالیانه به محقق برتر حوزه علوم و فناوری سطح و رنگ اهدا می گردد.

 ایشان پس از بازنشستگی، همچنان یکی از فعالان و صاحبنظران عرصه رنگ و پلیمر و از افتخارات این سرزمین محسوب می شود. از جدیدترین تحقیقات مشترک علمی ایشان می توان به " تولید الیاف پلی پروپیلن با قابلیت رنگرزی" در سال 92 اشاره کرد که حاصل یک طرح صنعتی مشترک مابین شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده و ‏خود در برگیرنده سه پروژه دکتری و یک پروژه کارشناسی ارشد است.

بخشی از نتایج اخیر این کار تحقیقاتی که توسط ایشان و با همکاری خانم مریم عطایی فرد از ‏دانشگاه صنعتی امیرکبیر و قطب علمی رنگ صورت گرفته، در مجله ‏The Textile Institute‏ منتشر شده است. ‏

 مطالب مرتبط:
زندگی نامه بدیع الزمان جزری، پدر مهندسی رباتیک جهان
زندگی نامه پرفسور فضل اله رضا از دانشمندان برجسته ایرانی
زندگی نامه دکتر علی حاجی میری

منبع:http://iranianpath.com