تبیان، دستیار زندگی
شورای عالی اداری در یکصد و سی و سومین جلسه خود به ریاست دکتر محمود احمدی نژاد تغییر عنوان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را به عنوان « معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری » تصویب کرد که به عقیده کارشناسان این مصوبه تیر خلاص بر این سازمان بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متولی تدوین بودجه کیست ؟ نهاد ریاست جمهوری یا وزارت دارایی

دولت

کارشناسان امور بودجه ‌ریزی کشور معتقدند مصوبه سه شنبه شورای عالی اداری مبنی بر تغییر عنوان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به «معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری» تیر خلاصی بر پایان فرماندهی عالی این سازمان براقتصاد کشور بود.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری در استان‌های مختلف کشور و نشست‌های خبری متعدد بر اصلاح سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بانک و بیمه تاکید کرده و تحقق این موضوع به صورت کامل را در آینده سه تصمیم انقلابی دولتی می داند.

تغییر ساختار این سازمان ( الحاق سازمان‌های مدیریتی استانی به استانداری‌ها ) در پاییز سال 85 اولین تصمیم انقلابی از سوی دولتمران نهم عنوان شده بود. در راستای این تصمیم بود که فرهاد رهبر رئیس وقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی طی نامه‌ای خواستار توقف فوری این تصمیم از سوی رئیس جمهوری شد ولی چند روز بعد دکتر محمود احمدی نژاد این تصمیم انقلابی دولت را ابلاغ کرد.

برهمین اساس، فرهاد رهبر با اجرایی شدن این تصمیم برای همیشه از دولت نهم کنار رفت و امیرمنصور برقعی جایگزین وی شد. رهبر در مراسم تودیع خود از ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی با تاکید بر اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید فرمانده اقتصاد کشور باشد، ابراز امیدواری کرد که منصور برقعی همچنان این سازمان را مقتدر حفظ کند.

برقعی نیز در روز معارفه خود در سمت ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی مطرح کرد که از اینکه به مجموعه ای که توان اندیشه سازی در مرکز ثقل تصمیم گیری کشور دارد و در این میان چیزهای زیادی را یاد می گیرد، بسیار خوشحال است.

دراین میان، بودجه 86 در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال تدوین بود که در ابتدا شرایط و زمان طوری جلو می‌رفت که  تدوین این بودجه در نهاد ریاست جمهوری با مسئولیت دکتر پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهوری صورت گیرد.

اما پس از گذشت مدتی این کار متوقف ماند و دوباره سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه 86 را تدوین و نهایی کرد. با پایان سال 85 همگان فکر می کردند که دیگر دولت نهم قصد ادامه اصلاح سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را ندارد. اما گفتگوهای متعدد اخیر رئیس جمهوری و تاکید وی بر اصلاح سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بانک‌ها و بیمه‌ها، از احتمال یک اقدام دیگر در این راستا حکایت داشت.

بله، شورای عالی اداری در یکصد و سی و سومین جلسه خود به ریاست دکتر محمود احمدی نژاد تغییر عنوان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را به عنوان « معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری » تصویب کرد .

حال ابهاماتی درباره این مصوبه وجود دارد؛ نخست اینکه در تغییر عنوان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به «معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری» دیگر نام مدیریت و بودجه وجود ندارد. به عبارت دیگر، این مصوبه از احتمال تغییر متولی تدوین بودجه حکایت دارد. از سوی دیگر، از این مصوبه، حذف معاونت‌های پارلمانی، مدیریت و نیروی انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز متصور می‌شود.

آیا تدوین بودجه به نهاد ریاست جمهوری سپرده می‌شود و یا وزارت امور اقتصادی و دارایی؟ این پرسشی است که احتمالا امیر منصور برقعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به زودی با آن مواجه خواهد شد.

گزارش مهر از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حاکی از آن است که هم‌اکنون تکلیف تدوین بودجه مشخص نیست. براساس برنامه قبلی قرار بود بودجه 87 یک ماه زودتر نهایی شود که با اعلام مصوبه شورای عالی اداری، کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی با ابهام اینکه آیا بازهم باید آنها بودجه را تدوین کنند، روبرو شده اند. طبیعا هر چه سریعتر در این باره باید شفاف سازی شود. البته برنامه پنجم توسعه نیز باید تا سال 87 در دولت نهایی شود و در این راستا نباید تاخیر در این کار صورت گیرد.

تحلیل‌گیران اقتصادی معتقدند که اقدام دیگر دولت نهم احتمالا متوجه بانک‌ها و بیمه‌ها مربوط خواهد بود.