تبیان، دستیار زندگی

زندگی نامه دکتر جواد صالحی استاد مخابرات دانشگاه صنعتی شریف

جواد صالحی (متولد ۱ دی ۱۳۳۵، کاظمین، عراق) مهندس برق ایرانی و عضو هیئت علمی دانشکدهٔ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف است. او برادر علی اکبر صالحی وزیر سابق امور خارجه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
 زندگی نامه دکتر جواد صالحی استاد مخابرات دانشگاه صنعتی شریف
جواد صالحی (متولد ۱ دی ۱۳۳۵، کاظمین، عراق) مهندس برق ایرانی و عضو هیئت علمی دانشکدهٔ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف است. او برادر علی اکبر صالحی وزیر سابق امور خارجه است.

خانواده و دوران کودکی
دکتر صالحی در شرح حال دوران کودکی خود می گوید: "ما 7 برادر و 1 خواهریم. تقریباً تفاوت بین برادر بزرگ و برادر کوچکم 20 سال است. پدرم دانش آموز خیلی خوبی بود؛ اما به جنگ جهانی دوم خورد و مجبور شد کار کند. ایشان تاجر موفقی شد و خواست به تحصیل برگردد که دیر شده بود؛ ولی خیلی به علم و آموزش اهمیت می داد.

همیشه می گفت: من کار خواهم کرد که شما همه تحصیل کنید. نکته قابل توجه پدرم این بود که ما تا جایی که در توانمان هست ادامه تحصیل بدهیم. خوشبختانه ایشان طوری مارا تربیت کرده بود که درس مسئله جدی در خانواده ما بود و چون ایشان پشتوانه بود باعث شد تمام برادران من عمدتاً بتوانند تحصیلات عالی بگیرند.پدر به تک تک ما حساس بودند و به همه توجه داشتند، روی همه نظر خاص داشت.

پدرم که درقید حیات بود به صله رحم خیلی اهمیت می داد و اصرار داشت که هر ماه و یا هر دو ماه یکبار خانواده را در مسجد، باغ، منزل یا.... جمع کنند و مسئله شهید ثالث(ملا محمد تقی برغانی معروف به شهید ثالث) را مطرح کنند. ولی از وقتی که ایشان فوت کردند این اتفاق نیفتاد. واقعا حضور شخص خیلی مهم است حداقل در کشور ما شخص خیلی تاثیر گذار است".

تحصیلات و فعالیت ها
دکتر صالحی دوران دبستان را در جهاد تربیت تهران، دوران دبیرستان را در بیروت و دورهٔ کارشناسی را در رشتهٔ مهندسی برق در دانشگاه ایرواین در کالیفرنیا گذراند. تحصیلات تکمیلی را درسال 1974 در آمریکا با اخذ مدرک دکترای سیستم های مخابراتی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی سپری کرد و در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۳ در مرکز علوم مخابرات دانشگاه جنوب کالیفرنیا به عنوان یک پژوهشگر تمام وقت مشغول به کار بود و در زمینه سیستم‌های مخابرات طیف گسترده به تحقیق می‌پرداخت.

او از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۲ عضو کادر فنی گروه تحقیقات کاربردی در آزمایشگاه‌های بل بود که یکی از معتبر ترین مراکز پژوهشی جهان در نیوجرسی آمریکاست.(تصویر روبرو). در آنجا در خصوص شبکه های فیبر نوری تحقیق می کرد که منجر به ثبت 12 اختراع در همین زمینه شد.

دکتر صالحی از بهمن ۱۳۶۸ تا خرداد ۱۳۶۹ در آزمایشگاه اطلاعات و سیستم‌های تصمیم‌گیری دانشگاه ام‌آی‌تی به عنوان یک پژوهشگر میهمان، در زمینهٔ شبکه‌های دسترسی چندگانه نوری مشغول به فعالیت بود و سال هاست که در دانشگاه صنعتی شریف در مرتبه استادی در همین زمینه پژوهش می کند.

وی همچنین از پاییز سال ۱۳۷۸ تا پاییز ۱۳۸۰ به عنوان رئیس گروه سیستم‌های مخابراتی موبایل و معاون مدیر مسوول آزمایشگاه CDMA پیشرفته و باند پهن در مرکز تحقیقات مخابرات ایران، در زمینه تکنیک‌های CDMA پیشرفته برای سیستم‌های مخابراتی نوری و رادیویی مشغول پژوهش بوده‌است.

زمینه‌های تحقیقاتی مورد علاقهٔ وی شبکه‌های دسترسی چند گانه نوری، به ویژه متعامد، درسیستم‌های CDMA می‌باشد. کارهای او در زمینهٔ CDMA نوری ثبت انحصاری محصول در آمریکا را به ارمغان آورده‌است.

او همچنین عضو کمیتهٔ برگزاری اولین و دومین کنفرانس IEEE در زمینه اطلاعات عصبی بود و در اردیبهشت ماه ۱۳۸۰ به عنوان دبیر بخش CDMA نوری درمجله مخابرات IEEE برگزیده شد.

ایشان یکی از ۱۲۵ استاد دانشگاه صنعتی شریف بود که طی بیانیه‌ای در روز ۵ خرداد ۱۳۸۸، خواستار تبلور عقلانیت در مدیریت کشور و مشارکت فعال در انتخابات شدند.

جوایز و افتخارات
معرفی‌شده به عنوان یکی از ۲۵۰ محقق برتر در شاخه علوم کامپیوتر توسط شبکهٔ دانش ISI .
رتبهٔ اول بیستمین دورهٔ جشنوارهٔ بین‌المللی خوارزمی در زمینهٔ پژوهش‌های بنیادی و دریافت‌کنندهٔ جایزهٔ مخترع برجستهٔ سازمان جهانی مالکیت فکری.
جایزهٔ عالی بل‌کور در زمینهٔ تحقیقات مخابرات در سال ۱۹۸۸.
جایزهٔ پژوهشگر نمونهٔ دانشکدهٔ برق دانشگاه صنعتی شریف در سال‌های ۱۳۸۱، ۱۳۸۲ و ۱۳۸۵.
پژوهشگر نمونهٔ دانشگاه صنعتی شریف با رتبهٔ اول در سال ۱۳۸۲.
پژوهشگر نمونهٔ کشوری به انتخاب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با رتبهٔ دوم درسال ۱۳۸۲.
 پر استنادترین دانشمند ایرانی در ISI .
چهره ماندگار مهندسی برق کشور در سال ۱۳۸۹.

سخن پایانی
در پایان توجه شما را به بخشی از مصاحبه ایشان با بنیاد ملی نخبگان (دفتر استان قزوین) در خصوص اهمیت و جایگاه علم در پیشرفت یک کشور، جلب می کنیم:

"...این روزها تسخیر علم، مثل تسخیر سرزمین ها شده است؛ یعنی اگر شما به سرزمین علم نو، دیر برسید و آن علم نو توسط دیگران تسخیر شود، آنگاه براحتی راه را برای کسانی که تازه می خواهند وارد شوند باز نمی کنند، راه را می بندند.

این موضوع برای ما ایرانیها خیلی مهم است. در طول تاریخ چندین بار نشان داده ایم که نقش آفرین بوده و هستیم، این طور نبوده که ما همیشه استفاده کننده فرهنگ دیگران باشیم. ما در روند تمدن بشری چند بار در تاریخمان نقش آفرینی کرده ایم. امروز ما می فهمیم که علم ابزار مهمی برای پیشرفت است، چون وقتی که شما به قدرت علمی دست یافتید، به قدرت واقعی می رسید؛ قدرت علمی، استقلال و آزادی را هم با خود می آورد.

خودمان باید در حقیقت جرقه های فکرنوین را بزنیم که باعث پیشرفت اهداف بشری باشد و ما درآن جرقه ها نقش آفرین باشیم. آن موقع است که کشور خارجی کم می آورد و مجبور است جلوی ما کوتاه بیاید!

دوتا کشور را پشت میز مذاکره در نظر بگیرید، یکی فقیر و دیگری همه نوع صنعت دارد. واضح است در مذاکره چه کسی برنده است! طبیعتاً کشوری که تمام ابزارها را دارد در مذاکره حاکم است و کشوری که علم و صنعت ندارد،عقب می افتد...".

مطالب مرتبط:
زندگی نامه پرفسور فضل اله رضا از دانشمندان برجسته ایرانی
زندگی نامه دکتر علی حاجی میری
زندگی نامه پرفسور کارو لوکس، پدر علم روباتیک ایران

منبع:http://iranianpath.com