تبیان، دستیار زندگی
امروز نوزدهم تیرماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 25 جمادی الثانی1428 قمری و 10 ژوئیه 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ (19 تیر)

امروز در تاریخ (19 تیر)

امروز نوزدهم تیرماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 25 جمادی الثانی 1428 قمری و 10 ژوئیه 2007  میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***

درگذشت پابلیوس آدریانوس، امپراتور روم

1869 سال پیش در چنین روزی در سال 138 میلادی ، هادریان (پابلیوس آدریانوس) امپراتور روم پس از 21 سال حكومت ، درگذشت كه جسد او، سال بعد به شهر رم انتقال یافت و دفن شد.

هادریان پانزده سال پیش از آن (سال 123 میلادی) پا به شرق مدیترانه گذارده بود كه خسرو، شاه اشكانی ایران با سپاهی گران به جنگ او شتافت. دو ارتش در كنار رود فرات شمالی (تركیه امروز) به هم رسیدند ولی هادریان به خسرو پیام فرستاد كه برای جنگیدن نیامده است بلكه می خواهد كه اختلاف نظرهای دو امپراتوری از راه مذاكره و با امضای قرار داد حل شود. خسرو پیشنهاد او را پذیرفت و مذاكرات مستقیم طرفین به امضای قرارداد صلح و دوستی مورخ دهم ژوئیه 123 میلادی انجامید. هادریان پس از آسوده ساختن خیال خود از شرق، متوجه حل مسائل روم در اروپا شد. وی برای جلوگیری از حمله و هجوم اسكاتلندی ها به انگلستان (یك سرزمین تابعه روم)، یك دیوار عرضی طولانی در بریتانیا كشید كه بعضی قسمتهای آن باقی مانده و به دیوار هادریان معروف است. بریتانیا از زمان سزار (نیمه دوم سده یكم پیش از میلاد) غربی ترین بخش امپراتوری روم بود.

***

کناره گیری نرسی، شاه ایران، در اثر شکست از روم

1705 سال پیش در چنین روزی در سال 302 میلادی ، «نرسی» شاه وقت ایران از سلسله ساسانی پس از این كه شنید یك واحد از ارتش ایران مورد شبیخون رومی ها قرار گرفته و متحمل تلفات شده از فرط اندوه بیمار شد و همان روز بعد از ده سال پادشاهی به سود پسرش هرمز كناره گیری كرد.

اما هرمز تا روزی كه پدر زنده بود عنوان شاه بر خود ننهاد. نرسی قبلا ارتش روم به فرماندهی گالریوس را در سوریه امروز شكست و فراری داده بود و چون پیش بینی حمله مجدد را تا سالها نمی كرد، نیمی از ارتش را روانه شمال شرقی كشور كرده بود كه گالریوس به سپاه ایران مستقر در منطقه فرات شمالی شبیخون زده و تلفات وارد ساخته بود. اختلاف ایران و روم در زمان نرسی بر سر ارمنستان بود.دو ماه بعد همان بیماری ناشی از افسردگی شدید، سرانجام نرسی را از پای درآورد و هرمز به نام «هرمز دوم» تاج بر سر گذارد. هرمز دوم كه هفت سال و چهار ماه سلطنت كرد، نخستین شاه ایران است كه اجازه داد تصویر همسر او - دختر پادشاه كوشان - بر سكه ضرب شود.

هرمز دوم كه «تاریخ» او را به عنوان «عادل» مورد قضاوت قرار می دهد، دادگاههای كیفری ایران را دو مرحله ای كرد و دستور داد كه احكام اعدام بدون تصویب او اجرا نشوند.

***

زادروز «كالون» ، رفورمیست پروتستان

498 سال پیش در چنین روزی در سال 1509 میلادی ، «  ژان كالون » رفورمیست پروتستان ، در فرانسه به دنیا آمد و 55 سال عمر كرد.

وی همانند «لوتر» -- یكی دیگر از بانیان پروتستانیسم -- تاكید بر سادگی تشریفات مذهبی داشت، به علاوه خواهان رعایت دستورهای مذهبی در كسب و كار بود و كاپیتالیسم را به شرط وارد نشدن به استثمار می پذیرفت. لوتر و کالون، هر دو، با تشریفاتی كه پاپ ها در طول زمان برقرار كرده بودند مخالف بودند و آنها را زائد می دانستند و ازدواج كردن كشیشها را امری خلاف دین نمی دانستند.

***

کشف آلاسکا

 آلاسکا

266 سال پیش درچنین روزی در سال 1741میلادی ، سرزمین آلاسكا توسط ویتوس برینگ و همراهانش كشف شد . برینگ دریانوردی دانماركی بود كه در ارتش روسیه تزاری خدمت می كرد .

پتر کبیر، تزار روسیه ، او را مامور نموده بود تا حدود کرانه های شمال شرقی روسیه را کشف و مشخص نماید. برینگ در دومین سفر پژوهشی خود ، در سال 1741 م به سرزمینی رسید که امروزه آلاسکا نامیده می شود.

آلاسكا كه در شمال غربی مرز كانادا واقع است در سال 1867 میلادی به ازای مبلغ هفت میلیون و بیست هزار دلار تحت حاكمیت آمریكا در آمد و اكنون چهل و نهمین ایالت این كشور به شمار می رود. رشته کوه های طولانی، قله های بلند ، یخچال های طبیعی ، رودها ، دریاچه ها و دیدنی های طبیعی بسیار ، کرانه های اقیانوس آرام کوهستانی و متشکل از رشته کوه های طولانی است که بعضی از این قله ها کوه های آتشفشانی اند اصلی ترین مشخصات این سرزمین است.

كشف معادن غنی نفت در این ایالت و احداث لوله سراسری كه نفت الاسكا را به بندر والدز می رساند بر اهمیت این ایالت افزوده است .

***

درگذشت پدر لیتوگرافی (گراور)

156 سال پیش در چنین روزی در سال 1851 میلادی ، لوئی ژاك داگر،  پدر لیتوگرافی (گراور) و چاپ بادوام عكس كه به «داگرو تایپ» معروف شده است ، درگذشت.

او دومین پیشتاز فن عكاسی در فرانسه و جهان است. داگر موفق شده بود در سال 1839 بر بشقاب مسی كه پوششی از ملح نقره داشت با تابانیدن نور، عكس چاپ كند و از این طریقه چاپ عكس كه دوام دارد و به مرور زمان محو نمی شود بعدا در گراور سازی (لیتو گرافی) استفاده شده است.

***

فرار اسب روسی، زمینه ساز جنایت در ایران

101 سال پیش در چنین روزی در سال 1287 شمسی، یك كاپیتان روسی به بهانه این كه اسبش به خاك ایران فرار كرده، به همراه شش سرباز روسی وارد خاك ایران شدند و دو ایرانی ساكن در آن منطقه را كشتند. اقوام كشته شدگان نیز به انتقام از این رفتار وحشیانه، كاپیتان روسی و دو همراه او را كشتند. روس‏ها كه خود در پی بهانه بودند، پس از آگاهی از این ماجرا، به روستایی در بین مرز دو كشور حمله كردند و پس از كشتن 37 تن از مردم بی‏گناه، 135 خانه را به آتش كشیدند و سپس به غارت روستا پرداختند. چهار روز بعد، روستاهای دیگری را نیز غارت كرده و پس از كشتن چهل تن از مردم، 350 خانه دیگر را آتش زدند. ابعاد این فاجعه و جنایت به حدی وسیع و دردناك بود كه محمدعلی شاه دستور داد تا مراسم جشن تولد او را تعطیل كرده و هزینه‏های آن را صرف مردم خسارت دیده كنند.

***

سالروز انتشار نخستین شماره از روز نامه اطلاعات

روزنامه اطلاعات

81 سال پیش در چنین  روزی در سال 1305 شمسی ، نخستین شماره  روزنامه اطلاعات منتشر شد و این روزنامه ، به عنوان روزنامه عصر به جمع اهالی مطبوعات پیوست .

روزنامه اطلاعات در دوره انقلاب اسلامی کمک های فراوانی در جهت اطلاع رسانی وقایع  انقلاب  به مردم کرد . این

روزنامه تنها در سطح روز نامه باقی نماند و امروز علاوه  بر روزنامه ، مجلات مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی ، ورزشی و ادبی نیز به چاپ می رساند .

***

سالروز تاسیس تاس، خبرگزاری شوروی

82 سال پیش در چنین روزی در سال 1925 میلادی ، دولت شوروی، خبرگزاری تاس را تاسیس كرد. هدف از تاسیس تاس خنثی كردن گزارشهای دستچین شده و تبلیغی خبرگزاری های غرب و رسانیدن اخبار فعالیتها و پیشرفتهای شوروی و كمونیست های جهان به همه كشورها بود كه خبرگزاری های غرب متهم شده بودند كه آنها را از قلم می اندازند.

«تاریخ» نشان داد كه تاس به دلیل كمبود روزنامه نگار ماهر در شوروی، و نبودن انگیزه و استعداد و حس مسئولیت در كاركنان تحریری آن موفق به رسیدن به هدفهایش نشد و حتی نتوانست در کشورهای نامتعهد برای اخبار خود به حد کافی مشتری به دست آورد و رسانه های این ممالک را مشترک خود کند. علت آن، انشای خاص اخبار تاس بود و دوباره نویسی آنها برای رسانه های مشترک، وقت گیر و پر هزینه بود.

یكی از علل فروپاشی شوروی و عقب نشینی سوسیالیسم آن را، ضعف رسانه های آن كشور نوشته اند كه در جنگ سرد دو بلوك نتوانستند از نظام شوروی دفاع كنند و با شكست آنان این نظام فروپاشید. پس از فروپاشی شوروی هم رسانه های روسیه هنوز دچار بی هدفی هستند و پیشرفت چشمگیر نداشته اند.

***

درگذشت خالق داستان شرلوک هلمز ؛  آرتور کونان دویل

آرتور کونان دویل

77 سال پیش در چنین روزی در سال 1930 میلادی ، آرتور کونان دویل داستان نویس انگلیسی و خالق داستان معروف " شرلوک هلمز " ، در  انگلستان در 71 سالگی درگذشت.

دویل در اسکاتلند متولد شد و در دانشگاه ادینبورو  به تحصیل طب پرداخت. او در آنجا با دکتر جوزف بل آشنا شد که دارای قدرت فراوانی در استدلال استنتاجی بود. در واقع منبع الهام کونان دویل برای خلق شخصیت شرلوک هولمز، دکتر بل و روشهای خاص تفکر وی بود.

دویل پس از پایان تحصیلات خود به لندن رفت و در آنجا به خاطر کندی کار طبابت خود، زمان زیادی برای نوشتن پیدا کرد. اولین ماجرای شرلوک هولمز، "اتاق سرخ" در سالنامه کریسمس 1887 بیتون  منتشر شد.

از سال 1891، مجموعه ای از ماجراهای هولمز در نشریه استرند  به چاپ رسید. در سال 1891 دویل به مدد هولمز توانست حرفه طبابت را کنار بگذارد و زمان خود را کاملا به نوشتن اختصاص دهد، اما او به زودی از این مخلوق خود خسته شد و در داستان "مساله نهایی" ، شرلوک هولمز و دشمن سرسختش دکتر موریارتی را از بین برد. اما به زودی مجبور شد به خاطر خواسته عموم و طرفداران سرسخت هولمز، او را احیا کند. در سال 1902 دویل به خاطر فعالیت در بیمارستان صحرایی آفریقای جنوبی، لقب شوالیه گری دریافت کرد.

سر کونان دویل علاوه بر نوشتن تعداد زیادی از ماجراهای شرلوک هولمز و تعدادی رمان، به تاریخ نگاری، شکار نهنگ و شرکت در ماجراهای تهورآمیز و ورزشهای گوناگون نیز میپرداخت. او پس از کشته شدن پسرش در جنگ جهانی اول، طرفدار سرسخت علوم روحانی شد و در سال 1930 درگذشت.

***

اعلام لغو حكم تحریم تنباكو از جانب "میرزای بزرگ شیرازی"

77 سال پیش در چنین روزی در سال 1309 شمسی ، حكم تحریم تنباكو ، که  از جانب "میرزای بزرگ شیرازی" صادر شده بود ، از طرف خود ایشان لغو اعلام شد .

پس از درگذشت شیخ مرتضی انصاری، شاگردان و بزرگان روحانیت شیعه، میرزای شیرازی را به عنوان مرجع تقلید شیعیان معرفی نمودند. یكی از بزرگ‏ترین قسمت‏های زندگانی وی، مبارزه با استعمار انگلیس و واگذاری تنباكو است. میرزای شیرازی با ارسال پیام برای ناصرالدین شاه قاجار، وی را از مفاسد امتیاز انحصار تنباكو، برحذر نمود. ولی تذكرات ناصحانه‏ی وی تأثیری در شاه نداشت. سرانجام میرزای بزرگ برای نجات اسلام و مسلمانان و حفظ مملكت ایران از شرّ دشمنان، فتوای تاریخی خود را در تحریم تنباكو به شرح ذیل صادر نمود: "الیوم، استعمال تنباكو و توتون بأیّ نحو كان در حكم محاربه با امام زمان(عج) است." مردم مسلمان پس از اطلاع از این فتوا، مغازه‏های توتون فروشی را بستند و تمام قلیان‏ها را جمع كردند. حكومت وقت با این حكم شرعی به مبارزه برخاست و سرانجام، همگام با نهضت عمومی مردم، ناصرالدین شاه به ناچار تسلیم شد و قرارداد امتیاز تنباكو را لغو كرد.

***

ورود موسولینی به کارزار جنگ جهانی دوم

موسولینی

67 سال پیش درچنین روزی در سال 1940 میلادی، دولت فاشیست ایتالیا به رهبری به ینتو موسولینی به حمایت از آلمان نازی وارد صحنه جنگ جهانی دوم شد. ایتالیا با اینكه جزء اول محور بود تا این زمان از محله به قوای انگلیس و فرانسه خودداری ورزیده بود. اما با این اقدام موسولینی ، سر انجام ایتالیا نیز بعنوان یكی از متفقین جنگ جهانی دوم وارد نبرد شد .

از او به عنوان  شریک جنایات هیتلر نام کمی برند که وی را در جنگ افروزی هایش یاری داده. او در جریان جنگ به کشور لیبی حمله کرد و در آنجا با مقاومت سرسختانه عمر مختار رهبر مبارزان اسلامی و آزادیخواه لیبی مواجه شد و پس از درگیریها و کشتار فراوانی که بین نیروهای عمر مختار و ارتش ایتالیا در گرفت نیروهای موسولینی توانستند آنها را مغلوب خود کرده و عمر مختار را دستگیر و پس از محاکمه به دارش آویختند و اعدام نمودند . موسولینی در پایان جنگ جهانی دوم در حالی که به اتفاق همسرش در حال فرار از نیرو های متفقین بودند در مزرعه ای توسط پارتیزان های ایتالیایی دستگیر شده و در همان جا پس از محاکمه صحرایی به اعدام محکوم شدند و در حالی که او و همسرش بصورت وارونه به سیم خاردار بسته شده بودند ، گلوله باران شدند

***

درگذشت سید حسین بهجتی گنابادی ، شاعر و ادیب ایرانی

66 سال پیش درچنین روزی در سال 1320 هجری شمسی ، سید حسین بهجتی گنابادی شاعر و ادیب ایرانی بر اثر ابتلا به بیماری سل در زادگاهش گناباد در گذشت . پدر او حاج سید محمد تقی مهدوی از دانشمندان روحانی گناباد بشمار می رفت . سید حسین در یازده سالگی برای تحصیل عازم مشهد شد . سپس عازم نجف گردید و در پایان تحصیلات و انجام سفر حج به تهران مراجعت نمود . دیوان اشعار بهجتی شامل چهار هزار بیت شعر است ، وی همچنین رساله ای بنام “ نیروهای روان “ نوشته است .

***

رحلت حكیم بزرگوار "شیخ محمد علی زاهد قمشه‏ای" معروف به "ابوالمعارف"

54 سال پیش در چنیبن روزی در سال 1332 شمسی ، شیخ محمدعلی زاهد قمشه‏ای معروف به ابوالمعارف ، در 82 سالگی در شهرضا وفات یافت .

ابوالمعارف در حدود سال 1250  (1290ق) در شهرضا  (قمشه) در استان اصفهان به دنیا آمد. وی پس از فرا گرفتن مقدمات در زادگاه خود، به اصفهان رفت و در محضر بزرگانی مانند جهانگیر خان قشقایی، آخوند ملامحمد كاشانی و دیگر بزرگان به آموختن فقه، فلسفه، حكمت و عرفان پرداخت. شیخ محمدعلی سپس به سیر و سلوك در آفاق و انفس روی آورد و حدود چهل سال در ممالك مختلف اسلامی از قبیل عربستان، كویت، بحرین و عراق به سیر و سیاحت مشغول شد. وی پس از این سفر و مصاحبه با بزرگان اهل دانش و عرفان، خود، عالمی وارسته و عارفی فرزانه گشت و سپس به دیار خویش روی نهاد. او در آنجا به تدریس و تربیت همت گماشت كه حكیم محیی‏الدین مهدی الهی قمشه‏ای از جمله شاگردان اوست. از خدمات ارزنده شیخ زاهد، تاسیس مدارس جدید و خدمات فرهنگی در شهرضا بود كه به دلیل تلاش وی در نشر معارف اسلامی به ابوالمعارف ملقب شد. این حكیم الهی پس از رحلت ، در شهرضا به خاك سپرده شد.

***

پذیرفته شدن جزایر باهاما، در سازمان ملل

34 سال پیش درچنین روزی در سال 1973 میلادی ، جزایر باهاما واقع در شمال كشور كوبا پس از اعلام استقلال خود از انگلستان به عضویت سازمان ملل پذیرفته شد .

این جزایر در سال 1492 میلادی توسط كریستف كلمب كاشف اسپانیایی كشف و ضمیمه این كشور گردید. بعدها دو كشور اسپانیا و انگلیس بر سر تصاحب جزایر باهاما كشمكش های فراوانی داشتند اما در نهایت انگلستان استعمار و سلطه خود را بر این جزایر برقرار كرد . در سال 1946 میلادی باهاما به خودمختاری دست یافت و عاقبت در سال 1973 میلادی استقلال كامل خود را بازیافت .

***

كشف كودتای نوژه علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران

27 سال پیش در چنین روزی در سال 1359 شمسی ، طرح کودتای نوژه ،  با پیگیری مسئولان بلندپایه نظام ، خنثی و عوامل آن دستگیر یا فراری و رسوا شدند.

از اولین روزی كه انقلاب اسلامی ایران، استوارترین سنگر غرب و آمریكا را در منطقه به هم ریخت و تحولات زیربنایی را در ایران آغاز كرد، استكبار جهانی كه منافعش به خطر افتاده بود، تلاش‏های وسیعی را برای سرنگونی این نظام مقدس آغاز كرد. آنان با حمایت از مزدوران ضدانقلاب درصدد كودتا و فتح تهران بودند، زیرا تصور می‏كردند كه همانند كودتای 28 مرداد 1332، قادر به تجدید قدرت خود خواهند بود. این مزدوران وطن‏فروش در روز نوزدهم تیرماه 1359 قصد داشتند تا با كمك نفوذی‏های خود فروخته در پایگاه هوایی نوژه همدان، كودتایی را علیه نظام اسلامی انجام دهند. آنان با به كارگیری امكانات وسیع مالی، 12 تیم عملیاتی و تعدادی راهنما و چندصد تن از عشایر ایل بختیاری، جهت یورش به پایتخت آماده شدند. ولی هنگامی كه خلبان مأمور حمله به بیت حضرت امام خمینی(ره) این موضوع را با مادر خویش مطرح می‏كند، با عكس‏العمل شدید وی روبرو می‏گردد. خلبان در انجام این عمل دچار تردید شده و شخصاً به حضور آیت‏اللّه خامنه‏ای می‏رود و عملیات را افشا می‏نماید. به این ترتیب و با پیگیری مسئولان بلند پایه نظام، كودتای براندازی، خنثی و عوامل آن دستگیر یا فراری و رسوا شدند.

***

آغاز عملیات قدس 3

عملیات قدس 3

22 سال پیش در چنین روزی در سال 1364 شمسی ، عملیات قدس3 درمنطقه دهلران بافرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با رمز عملیاتی یا امام جعفر صادق (ع) آغاز شد . موقعیت منطقه عملیاتی «قدس 3» از سوی دشمن به بلندیهای «مین منصور» و در میان افراد محلی به «فره سیاه» مشهور است . این منطقه در محور عمومی دهلران طیب در غرب رودخانه «میمه» قرار دارد و دارای تعدادی تپه و بلندی است.بلندی 208 به سبب اشراف آن بر غرب رودخانه میمه شهرت و اهمیت ویژه ای در هر دو سوی نبرد داشت.

دشمن پس از شکست در عملیات بیت المقدس و عقب نشینی سراسری خود که به آزادی خرمشهر انجامید، بخشی از بلندیهای مرزی جبهه میانی را در اشغال خود نگه داشت تا دید و اشراف کافی بر منطقه عمومی دهلران داشته باشد.

اما سرعت عمل نیروهای خودی چنان بود که در همان لحظات نخست، نزدیک به 70 تن از نیروهای عراقی به اسارت در آمدند.نیروها  با رعایت اصل غافلگیری به قرارگاه دشمن در عقبه خط آنان حمله برده و کابلهای برق و مخابرات خط اول آنان را قطع کردند.بدینصورت ارتباط نیروهای دشمن با عقبه خود بمنظور خبردهی و پشتیبانی مختل شد.

اسارت و نابودی شماری ازافراد و ادوات ارتش رژیم بعثی و همچنین آزاد سازی بخش هایی ازمیهن اسلامی ازنتایج این عملیات بود، درحالی که رژیم بعث عراق با به راه انداختن موج تبلیغات منفی علیه مواضع جمهوری اسلامی سعی درتضعیف این مواضع داشت، فرماندهان سپاه طرح های خود را برای بررسی زیرساخت های عملیات قدس 3 ارائه دادند. قدس 3 با برنامه ریزی وروشنگری کامل توسط نیروی زمینی سپاه تنظیم وبا هدف ضربه زدن به دشمن وانهدام تجهیزات نظامی نیروهای بعث درمنطقه عملیاتی جنوب دهلران اجرا گردید. درکتاب کارنامه توصیفی عملیاتهای دفاع مقدس آمده است:  انهدام پانزده دستگاه خودروسنگین، چهاردستگاه تانک، پانزده قبضه خمپاره انداز شصت و هشتاد میلیمتری، شش قبضه تفنگ یکصد و شش میلیمتری و ده انبار مهمات دشمن، که شاخص نتایج این نبرد است  در پرونده قدس 3  به یادگار مانده است. همیچنین طی این عملیات  گردان یک و دو از تیپ 805 عراق منهدم و پمپ بنزین قرارگاه دشمن دراین منطقه به کلی نابود گردید. آمار تلفات دشمن 400 کشته، 1000 زخمی و 70 اسیر بود.

***

رحلت فقیه و عالم بزرگوار آیت‏اللَّه "مرتضی مظاهری نجفی"

18 سال پیش در چنین روزی در سال 1368 شمسی ، آیت‏اللَّه شیخ مرتضی مظاهری نجفی در سن 91 سالگی در اصفهان وفات یافت.

آیت‏اللَّه مظاهری در سال 1277 ش  (1316 ق) در اصفهان در خاندان علم و تقوا به دنیا آمد. وی مقدمات و سطوح را در محضر علمای بنام اصفهان آموخت و در 23 سالگی برای ادامه تحصیل به نجف مهاجرت نمود. در آن جا از محضر حضرات آیات سیدابوالحسن اصفهانی، میرزای نایینی، آقاضیاءالدین عراقی، سیدابوتراب خوانساری و محمد جواد بلاغی استفاده نمود و به درجه اجتهاد دست یافت. شیخ مرتضی مظاهری سپس به اصفهان آمد و در مسجد شیخ لطف‏اللَّه، اقامه جماعت نمود. از این عالم دینی آثاری بر جای مانده كه نَهایةُ المَؤمول در شرح كفایةالاصول، رساله استدلالیه در مسائل فقهیه، معارف رجالی و... از آن جمله است.

***

منابع :

مهر

صدا و سیما

روزنامک

مبلغ

دانستنیها

سایت شهید آوینی

سایت ساجد

ویکی پدیا