تبیان، دستیار زندگی
کرمان در زمان هخامنشیان بخشی از شهر(ساتراپی) فارس به شمار می رفت. از شهرهای کهن این سامان سیرجان (شیرگان باستان)، بردسیر(به اردشیر باستان)، گواشیر(کرمان امروزی) فهرج(بهره باستان) و ارگ بم و نرماشیر و جیرفت است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با استان کرمان

آشنایی بااستان کرمان

نام کرمان از نام یکی از ده شاخه اصلی پارسیان که به جنوب ایران آمدند گرفته شده است.

شاخه اصلی پارسیان اینها بودند:

پاسارگادی،مارافی،کرمانی،ماسپی،مانتیالی،دروسی،دایی،مردی،درو پیکیو ساگارتی.

کرمان در زمان هخامنشیان بخشی از شهر(ساتراپی) فارس به شمار می رفت. از شهرهای کهن این سامان سیرجان (شیرگان باستان)، بردسیر(به اردشیر باستان)، گواشیر(کرمان امروزی) فهرج(بهره باستان) و ارگ بم و نرماشیر و جیرفت است.

استان کرمان یکی از بزرگترین استانهای ایران است و مساحتی در حدود 175069 کیلومتر مربع را در بر می گیرد که درحدود یازده درصدمساحت کل کشور ایران است این استان در جنوب شرقی ایران واقع شده است و از جمعیتی بالغ بر دو میلیون نفر برخوردار است که 53 درصد آن را شهرنشینان و 46 در صد آن را روستا نشینان و یک درصد باقیمانده را عشایر تشکیل می دهند بر طبق سر شماری سال 1996 جمعیت استان درحدود دو میلیون و جهار هزار نفراست . بالاترین میزان شهرنشینی استان را شهر کرمان با 79 درصد داراست ازآن جهت که شهر کرمان توسعه یافته ترین و بزرگترین شهر استان است.

منطقه کوهستانی استان بخشی از کوههای مرکزی ایران است که از کوهستانهای آتشفشانی قدیمی شکل گرفته که نقطه شروع آنها در آذربایجان در شمال غربی ایران است  و نقطه پایان آنها در بلو چستان سلسله جبالی را در این استان می توان سراغ گرفت که در دامنه آن دشتهای وسیعی واقع شده است .

کوههای بشاگرد و کوهبنان از بلند ترین کوههای منطقه اند،هرچند قلل مشهور دیگری همچون طغرالجرد ، سیرچ ، ابارق و تهرود راهم می توان نام برد.

قللی هم در بخش شمالی استان واقع شده اند مثل شهر بابک ، کوهپایه ، جهل ستون ، لاله زار و هزار بهر اسمان. آب و هوای استان متنوع است دربخش های شمال و شمال غربی و مرکزی استان ، هواخشک است و معتدل، در حالی که در جنوب و جنوب غربی هوا گرم است و تا حدی شرجی . درمرکز استان (جایی که شهر کرمان واقع شده است)هوا خشک و نیمه معتدل است و میانگین درجه حرارت 6/39 درجه سانتیگراد است اما پائین ترین درجه حرارت به ثبت رسیده منهای هفت درجه سانتی گراد است در طی بهار درجه حرارت متوسط استان بین بیست تا بیست و پنج درجه سانتی گراد به ثبت رسیده است بنابراین بهار بهترین فصل برای مسافرت به استان است که بازدید از نقاط تاریخی و مناظر طبیعی لذت سرشاری را نصیب مسافران خواهد کرد. جاذبه طبیعی استان از تنوع زیست محیطی آن ناشی می شود چشمه های آب معدنی چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبایی دارند و چندین منطقه حفاظت شده در کنار صحراهای بکر زیبا را می توان از زیبایی ها و جاذبه های تویستی استان نام برد نگاهی گذرا به بخش توریستی استان کافی است که ثابت کند کرمان از تواناییهای بالقوه توریستی، طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار است.

آشنایی بااستان کرمان

تاریخ مردم استان به چهار هزار سال قبل از میلد مسیح می رسد این سابقه طولانی ، در مجموع منطقه را به مکانی تاریخی مبدل کرده است در طول تاریخ طولانی منطقه ،مجموعه گرانبهایی از میراث تاریخی و فرهنگی گرد هم آمده و بخش با ارزش و شایان توجهی از تمدن ایران زمین را شکل داده است هر مکان تاریخی در کرمان امروز از حکومت محلی و ساختار اجتماعات بومی خبر می دهد چشمه های آب معدنی و آب گرم ، قلعه عسکر ، قرقره ، ابارق ، بوجان ، رضا آباد ، پاچنار، بیشه ، اختیار آباد ، حوض نو و حوض آباد تفرج گاههای ماهان ، جوپار، راین، کوهپایه و بسیاری نقاط را می توان برای نمونه نام برد. مجموعه تاریخی- فرهنگی گنجعلیخان شامل آب انبار ،حمام و چایخانه است. کاروانسراهای چهار سوق ،وکیل،میرزا علینفی، لحاف دو زان ، حاج مهدی ، هندوها و حاج آقا علی، مدارس سنتی گنجعلیخان، حیاتی و ابراهیم خان همه از نقاط دیدنی شهر کرمانند مقبره شاه نعمت الله ولی، خواجه اتابک ، شاهزاده حسین جوپارو پیر بابا  مسافر از مقبره های دیدنی منطقه اند.

بازار ارگ،بازار وکیل ،بازار گنجعلیخان ،بازار مظفری و بازار عطاران از بازارهای دیدینی شهرند.

گنبد جبلیه ، گنبد سبز و مشتاقیه از گنبد های دیدنی شهر و دروازه وکیل ، دروازه ناصریه و دروازه گبری از دروازه های دیدنی شهرند. باغ شازده در ماهان و آسیاب آن ، مسجد جامع و مسجد چهل ستون کرمان ، ضرابخانه و موزه مردم شناسی از نقاطی هستند که نمی توان از آنها یاد نکرد.

بهار دراستان کرمان به معنای کوههایی پر از لاله است . این استان در بهار بوی گل محمدی و شکوفه های نارنج می دهد درختان گیلاس در بردسیر و بافت به گل می نشیند و مردم کرمان در زمین های صنعت ، معدن کاوی و کشاورزی بسیار فعالند.این استان از نظر زمین زیرکشت مقام چهاردهم کشور را داراست ، اما در تولید میوه در مقام نخست است در طی سالهای 1994و 1995 چهار درصد کل منطقه زیر کشت محصولات متلف بوده ، قالیچه ، پتو ، پارچه، شال، قالی، جاجیم از صنایع دستی منطقه اند .قالی کرمان در سطح جهانی شناخته شده است صنایع فلزی،غذایی، ماشین آلات به ترتیب بالاترین میزان تولید را دارند. پسته ، خشکبار، قالی، گلیم ، خرما ، میوه ، سبزی ، مس و سنگهای تزئینی مهمترین کالاهای صادراتی استانند.

آشنایی بااستان کرمان

قدمت کرمان به قدمت تاریخ است اردشیر اول بنیانگذار سلسله ساسانی را بانی کرمان درقرن سوم می دانند در اسناد تاریخی با نامهای کارمانیا ، کرمانیا و ژرمانیا به کرمان اشاره شده است و این خود به معنای شجاعت  جنگاوری است .

حداقل یک محقق یعنی دکتر جواد برومندسعید بر این باور است که کرمان از از دو کلمه «کار» و«مان»تشکیل شده است و در مجموع به معنای محلی است که درآن قالی می بافند.(«کار» به معنای تار و پود و «مان» به معنای مکان است.) جغرافی دانان نام باستانی کرمان را گواشیر یابردشیر ثبت کرده اند. در طول تاریخ کرمان کمتر روی آرامش به خود دیده است از قرن هفتم تا عصر قاجار اعراب ، آل بویه ، سلجوقیان ، ترکمنها و مغولها هر کدام در برهه ای بر کرمان حکومت رانده اند. در عصر قاجار قاجار کرمان قربانی آقا محمد خان قاجار وحشی شد در طول تاریخ بسیاری پادشاهان کرمان را پایتخت خود قرار داده اند اما در عصر صفویه و در دوران حکومت گنجعلیخان کرمان روی آبادانی به خود دید و در طی یکصد سال اخیر به امنیت مطلوبی دست یافته است. استان کرمان ده شهر اصلی ، بیست و هشت منطقه دارد. مساحت آن 185675 کیلومتر مربع در جبهه جنوب شرقی کشور قرار دارد و بعد از استان خراسان پهناور ترین استان کشور محسوب می شود.

منطقه کرمان یکی از نقاط عمده کشور است که سابقه اسکان و زندگی درآن به هزاران سال قبل و همزمان با مهاجرت نخستین آریایی به ایران باز می گردد.

در متون تاریخی یونان که از آریاییها و سلاطین  هخامنشی آنان سخن به میان رفته است از کرامان و سکران و سیستان ادامه داشت و تا هندوستان کشیده می شد.

اسکندر مقدونی در سفر به شرق در کرمان توقف چند روزه داشت می توان با اطمینان و بر مبنای گزارشات تاریخی گفت که سابقه سکونت و شهر نشینی در منطقه کرمان به چندین هزار سال قبل بر میگردد و این منطقه در کناره کویر مرکزی فلات ایران ،همواره پایگاه امن و استراحتگاه مناسبی برای مسافران به سوی شرق بوده است.

پهنه استان کرمان در همسایگی خراسان ، یزد ، فارس ، هرمزگان و سیستان و بلو چستان قرار دارد.

منبع:

تبیان کرمان